وضوح ۸K به قابلیتی عادی در تلویزیونهای سامسونگ تبدیل میشود
سامسونگ در حوزهی نمایشگر و خصوصا تلویزیون، رویکردی کاملا روبهرشد دارد و بهاحتمال زیاد بهزودی محصولات متعددی با کیفیت ۸K عرضه خواهد کرد.
سامسونگ گزارش درآمدی خود را منتشر کرد و طبق آمارهای آن، وضعیت آنچنان برای کرهایها جذاب نیست. سود سامسونگ در مقایسه با دورهی مشابه سال گذشته افت ۵۶ درصدی را تجربه کرد که نشاندهندهی کاهش فروش در دستهبندیهای متنوع محصولات الکترونیکی بود. از میان دستهبندیهای اصلی، تراشههای حافظه بیش از همه ضربه خورد. دلیل اصلی خسارت بیشتر سامسونگ نسبت به رقیبی همچون اپل در بازار کنونی آن است که کاهش تقاضا برای گوشیهای هوشمند، از چند زاویه به آنها ضربه میزند. سامسونگ هم بهعنوان تولیدکنندهی گوشی هوشمند و هم تأمینکنندهی قطعات در بازار فعالیت میکند و کاهش تقاضا، قطعا برای آنها خسارتبار است.
سامسونگ امروز بهعنوان بزرگترین فروشندهی تلویزیون در جهان شناخته میشود. فروش در این بخش از بازار برای آنها با فاصلهای قابلتوجه از رقبا پیش میرود. البته محصولات میانردهی متعددی اخیرا به بازار راه پیدا کردهاند که بهمرور قابلیتهایی همچون فرمتهای پیشرفتهی تصویری، رزولوشن ۴K و پنلهای HDR را به کاربران ارائه میدهند. روندی که شاید بهمرور، خطراتی را برای فرمانروای بازار ایجاد کند.
غول کرهای دنیای فناوری، در گزارش درآمدی خود اشارهای به افزایش رقابت در حوزههای متنوع دارد. آنها «رقابت شدید در قیمت» و همچنین «نرخ تبدیل ارز در بازارهای خارجی و محدودیتهای تجارت بینالمللی» را بهعنوان دلایل کاهش سود بیان میکنند. از بحرانهای بینالمللی هم بیش از همه میتوان به جنگ تجاری بین آمریکا و چین اشاره کرد.
آمارهای سامسونگ با وجود نشان دادن کاهش سود، رقم ۵/۶ میلیارد دلار را جلوی سود عملیاتی آنها نشان میدهند. قطعا چنین سودی بسیار بهتر از ضررده بودن شرکت است. البته اگر همین روند ادامه پیدا کند، احتمالا شرایط برای یکی از بزرگترین شرکتهای دنیای فناوری بحرانی خواهد شد.
سامسونگ در کنار تمامی حوزههای فعالیت، امید زیادی به بخش تلویزیون دارد. آنها امیدوار هستند که نمونههای ۸K سود شرکت را در ماههای باقیمانده از ۲۰۱۹ بهبود دهند. البته آنها بیش از هر فعالیت باید مصرفکنندهها را راضی کنند که ۸K امکانی عمومی و کاربردی در صنعت تلویزیون محسوب میشود.
آیا ۸K ناجی سامسونگ است؟
در گزارش سامسونگ، تلویزیونهای ۸K بهنوعی معرفی میشوند که گویی توانایی بازگرداندن روند سوددهی شرکت را دارند. اگرچه تلویزیونهای حرفهایتر، حاشیهی سود بیشتری برای شرکتها دارند، اما سامسونگ باید برنامهای جدی برای متقاعد کردن مشتریان آن بخش از بازار داشته باشد. ۸K هنوز بهعنوان فناوری نو شناخته میشود. درواقع شرکتهای بزرگ بیشتر بهخاطر رقابت به تولید چنین نمایشگرهایی میپردازند، در حالی که مشتریان عادی هنوز به کیفیت ۴K هم دسترسی قابل توجهی ندارند.
در بخشی از گزارش سامسونگ پیرامون وضعیت بازار خصوصا در بخش تلویزیون میخوانیم:
شرایط بازار در نیمهی دوم سال ۲۰۱۹ خصوصا برای بخش تلویزیون تغییر زیادی نخواهد کرد. سامسونگ تلاش میکند تا فروش پایان سال خود را در همکاری نزدیک با شرکای خردهفروش افزایش دهد. بهعلاوه با بهرهگیری از پیشگامی در فناوری ۸K و عرضهی تلویزیونهای QLED ۸K به بازار بدنه، افزایش فروش دور از ذهن نخواهد بود.
نکتهی مهم دیگر پیرامون برنامههای سامسونگ، تعهد آنها به فناوری QLED برای بخش اعظمی از محصولات است. در چنین شرایطی بسیاری از شرکتهای دیگر تنها تلاش میکنند تا از الایدی به اولد تغییر مسیر دهند که آن هم تنها در محصولات حرفهای انجام میشود. بههرحال سامسونگ با وجود پیشگامی در بازار همیشه چالشهای رقابتی را حس میکند. هنوز بهطور حتم نمیتوان ادعا کرد که مشتریان در طولانیمدت، استراتژیهای کدام تولیدکنندهی بازار را میپسندند.