ورود صنعت مد به دنیای ساعتهای هوشمند
ترکیب سال ۲۰۱۷ ساعتهای مچی اندروید به گونه ای است که رویای طرفداران صنعت مد به حقیقت پیوست.
به گزارش آی سی تی پک ، وجود گزینه هایی از برترین طراحان مد همانند Louis Vitton ، Mvado ، Michael Kors ، Kate Spade ، Emporio Armani و Tommy Helfinger باعث ایجاد تنوع زیاد در ساعتهای هوشمند گوگل شده است . اخیرا گروه صنعتی Fossil نیز اعلام کرده است تا پایان سال جاری میلادی بالغ بر ۳۰۰ طرح جدید ساعت هوشمند معرفی می کند که اکثر آنها با سیستم عامل اندروید سازگاری دارد. این در حالی است که شرکتهای بزرگی نظیر موتورولا و مایکروسافت تولید ساعتهای هوشمند خود را متوقف کرده اند. ورود صنعت مد به این عرصه باعث اشتیاق بیشتر شرکتهای تولید کننده برای ساخت این محصول شده است .
هنوز تعدادی از برند های ساخت لوازم الکترونیکی مانند Huawei و LG در این بازار وجود دارند که خط مشی مشخصی ندارند اما تعداد بی شماری از لوازم Android Wear موجود است که در سطح وسیعی از قیمت و سبک توسط طراحان مد به بازار پیشنهاد می شود ، و این تنوع طراحی است. دیوید سینگلتون مدیر قسمت Android Wear در یک مصاحبه اعلام کرده است : ” تیم ما قصد ایجاد مجموعه ای متنوع از این دست محصولات را دارد .”
گوگل با برند های متعددی از نظر تکنولوژی و مد جهت تولید گزینه های متنوع برای کاربرن همگاری می کند. پس از گذشت ۳ سال از زمان اولین تولید ، این پلتفرم نه تنها با پیشرفت چشمگیر از نظر ظاهر و ارتقای سیستمهای خود جایی در بازار عرضه کسب کرده است بلکه در حال حاضر صاحب هویت نیز شده است. بر اساس گفته های سینگلتون ، Android Wear در حال حاضر حول سه محور ، طراحی شده است :
” عدم خرابی دستگاه ، برقراری ارتباط مداوم ، معرفی سبک زندگی شما “
مورد سوم مهمترین مورد و شاید دلیل عدم موفقیت شرکتهای تکنولوژی در ایجاد جاذبه برای مشتریان است . اگر شما به فکر خرید یک ساعت هستید (شما تا حد زیادی خریدتان را تحت الشعاع تبلیغات و مطالبی که به شما تلقین می شود انجام می دهید) . شما محصولاتی را انتخاب می کنید که حس دوست داشتن و احساس بهتری را به شما منتقل کند . تلاشهای اولیه Huawei ، LG و موتورولا ، پایه و اساس و الهام بخش راه طولانی طراحی هایی بود که به ثمر نشسته است .
سینگلتون در یک مصاحبه اعلام کرده است : ” صنعت مد طبیعتا دارای دانشی بالاتر نسبت به مقوله زیبایی شناسی و سبک زندگی است و تشکر ویژه ما از همکاران گوگل که با کاردانی خاص خود باعث راه اندازی مجدد این گجت شدند ، اکثر تولیدکنندگان به سادگی طرحهای موجود را در دست گرفته و با طراحی مجدد ظاهر آن Android Wear جدید را به بازار عرضه کرده اند . این خلاقانه ترین راه نیست ولی جوابگوی بازار مصرف است. ”
وجود طراحانی مانند Movado ، Mont Blanc و LV باعث ایجاد هیجان در بازار و صرف هزاران دلار برای خرید این گجت ها شده است .گزینه اتصال به اینترنت مشوقی برای این مشریان به حساب می آید . به گفته مدیر روابط عمومی Movado ، کاربران قصد دارند علاوه بر دانستن وقت ، به اینترنت نیز دسترسی داشته باشند و شما یک ساعت زیبا با قابلیت دسترسی به اینترنت در اختیار آنها می گذارید. برای این شرکتها فروش ساعتهای هوشمند سود سرشاری دارد . به گفته وی :” این سیستم به ما اجازه می دهد جامعه جوانتر را هدف قرار دهیم و به آنها همه جوانب تکنولوژی و طراحی مدرن را عرضه کنیم.”
اما این بدان معنا نیست که شرکتهای تکنولوژی به توسعه این محصولات کمکی نمی کنند . سینگلتون می افزاید :” این شرکتها شرکای تکنولوژیک ما محسوب می شوند و همچنان نقش مهمی در این صنعت دارند و در حکم تمبر برای یک بسته پستی هستند که بدون آن بسته ارسال نخواهد شد .” هدف صنعت مد و دنیای تکنولوژی قسمتهای مختلف این بازار است و دنیا برای به بازار آمدن همزمان آنها هیجان زده است. اما علیرغم تلاشهای مشترک فروش این محصولات به کندی پیش می رود ، اپل همچنان با ساعتهای سری ۲ خود پیشتاز فروش سه ماهه اخیر بوده است . اما مدیران این صنعت نگران نیستند . به گفته سینگلتون :” تعداد فروش ما با توجه به در پیش بودن فصل تعطیلات در حال رشد است . حتی در طول سال ما شاهد رشد مداوم فروش محصولات خویش هستیم و اینها همه نشانه های مثبتی است .”
حتی در کمپانی Fitbit که در حال سرمایه گذاری بر روی نخستین ساعت هوشمند خود است و همه شاخص های تجاری آنها منفی است ، این محصول باعث ایجاد امیدواری هایی در مدیران شرکت شده است ، حتی اگر فروش سال جاری را از دست بدهند .
بر اساس گزارش IDC data فروش این محصولات در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۶ به نسبت دوره مشابه پارسال ۹/۱۶ درصد افزایش داشته است. .منابع تحقیقاتی انتظار دارند این محصولات همچنان به کارایی بیشری دست پیدا کرده و از همکاری با برند ها لذت ببرند.
Jitish Urbani تحلیلگر ارشد تحقیقات در مرکز IDC در گزارشی نوشته است :”این رشد فروش ناشی از از فشار تولید است تا تقاضای مصرف کننده ، و ساعتهای هیبریدی و لوازم جانبی در صنعت مد به همراه برنامه های جذابی مانند تناسب اندام ، منجر به ایجاد هیجان در بازار شده است و برای دنبال کنندگان صنعت مد ، جاذبه ایجاد کرده است .”
نتیجه گیری کلی اینکه ، ساعتهای هوشمند در این زمان احتیاج به کمکهایی در بازار دارند و صنعت مد می تواند به به عنوان یک متحد استراتژیک در کنار آنها بایستد.