«نوآورد روز» استارتاپهای دوره پنجم آواتک برگزار شد
نوآورد روز (Demo Day) پنجمین دوره شتابدهی آواتک با حضور ۸ استارتآپ در حوزههای مختلف از جمله خردهفروشی آنلاین، فینتک و آموزش آنلاین برگزار شد و استارتاپها ایدههای خود را برای جذب سرمایهگذار ارائه کردند.
نوآورد روز پنجمین دوره شتابدهی آواتک با صحبتهایی از محسن ملایری، مدیرعامل آواتک شروع شد. محسن ملایری در ارائهی خود گفت: «استارتاپیها زمانی موفق هستند که بدانند چه کاری را در چه زمانی انجام دهند و در واقع کِی کجا باشند.»
ملایری معتقد است که زیستبوم کسبوکارهای نوپا با حمایت نهادهای دولتی و غیر دولتی شکل گرفته و استارتآپها در این مسیر به شرکت تبدیل شدهاند. دهها کارآفرین شکل گرفتند و صدها سرمایهگذار به این زیستبوم پختگی بخشیدند. زمانی برخی تصور میکردند که استارتاپها خطرناک هستند؛ اما خوشبختانه اکنون استارتاپها جایگاه خود را به دست آوردهاند.
مدیرعامل آواتک، نسل اول استارتاپهای ایرانی را کپی از مدلهای موفق جهانی دانست؛ اما نسل دوم استارتاپها، تلاش میکنند چالشهای بومی را حل کنند. همچنین وی معتقد است که در نسل سوم، استارتاپها به ارائهی راهحلهای جهانی خواهند پرداخت.
ملایری سهم کل خاورمیانه از مجموع استارتاپها را تنها ۳.۵ درصد دانست که نشاندهندهی فرصتی بزرگ برای ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه برای ایجاد کسبوکارهای جدید است.
مدیرعامل آواتک دربارهی تغییر وضعیت استارتاپها در مقایسه با شرکتهای بزرگ نیز مثال ماهیهای کوچک در مقابل ماهی بزرگ را زد و گفت حالا ماهیهای کوچک یا همان استارتاپها برای شرکتهای بزرگ تهدید به شمار میروند.
ملایری در انتها، آمار و ارقامی از آواتک ارائه داد و گفت در طی ۲.۵ سال ۲۷۵۰ تیم در این شتابدهنده درخواست دادهاند که از این میان، ۱۴۲ استارتاپ در پیششتابدهی انتخاب شدند و در نهایت ۴۴ استارتاپ توانمند شدند.
مدیرعامل آواتک معتقد است که فضای استارتاپی ایران نهتنها باعث شده است فرار مغزها در کشور کمتر شود؛ بلکه افراد خبرهای که به هر دلیلی از کشور خارج شدهاند، حالا با ایدههای جدید مجدد به بازار کشور برمیگردند.
در ادامه این مراسم سعید رحمانی، مدیرعامل سرآوا، موفقیت یک کارآفرین را در پشتکار و عشق به کار دانست و گفت: «چالش کنونی ما در حوزهی استارتاپها در سمت سرمایهگذاران، عملکرد سنتی آنها است؛ زیرا در سمت کارآفرینان عملکرد مدرن وبهروز شده و این تقابل ریسکپذیری سرمایهگذاران را کاهش میدهد. کارآفرینان هم باید به این باور برسند که کارآفرینی هدف نیست، بلکه مسیری است که باید برای موفقیت پیموده شود.
در انتها، ۸ استارتاپ به معرفی کسب و کار خود پرداختند و تلاش کردند سرمایهگذاران را متقاعد به سرمایهگذاری در استارتاپ خود کنند.
چهگوارا
چه گوارا، ابداعکننده راحتترین روش تأمین آب معدنی و آب آشامیدنی سالم در شهر تهران است. سرویس اشتراک آب چه گوارا، دغدغهی خرید باکسهای سنگین آب را برطرف میکند. با استفاده از این سرویس بهراحتی خوردن یک لیوان آب، سفارش خود را درب منزل و محل کار تحویل بگیرید و در صورت تمایل، بطریهای خالی خود را برای بازیافت سریع به مأمور چه گوارا بسپارید. استارتاپ چه گوارا در سال ۱۳۹۵ در شتابدهندهی آواتک مستقر شد و با شرکت در دورهی پیش شتابدهی، فعالیت خود را رسما آغاز کرد. بعد از پشت سر گذاشتن این دوره، بهعنوان یکی از استارتاپهای برگزیده وارد چرخهی پنجم شتابدهی آواتک شد و در حال حاضر در همین محل مشغول به فعالیت است.
استورم
استورم، نرمافزار حسابداری آنلاین مخصوص کسبوکارهای کوچک است که در هر زمان و مکان، قابل دسترسی است. همچنین با استفاده از گزارشات و نمودارهای تحلیلی، برای تصمیمگیریهای صحیح و بهموقع در کنار صاحبان کسبوکارها خواهد بود.
بیدُک
بیدُک یک راهکار آنلاین برای ایجاد فروشگاه به روش ساده برای خردهفروشیها است. این استارتآپ با مجموعهای از ابزارها، سرویسهای پرداخت، حمل، بازاریابی و قابلیت اتصال به کانالهای فروش متنوع (مانند اینستاگرام و تلگرام) که در اختیار فروشگاه قرار میگیرند، برای افرادی که محصولی برای فروش دارند بستری ابری با قابلیت ساخت و مدیریت فروشگاه اینترنتی بدون دانش فنی فراهم میکند تا آن را در وبسایتی با نام دلخواه خود عرضه و مدیریت کنند.
پرداختم
افزایش تعداد کارتخوانهای بانکی باعث کاهش پول نقد در دست مردم شد. مسافران از یک جهت با مشکل حمل و نگهداری پول خُرد و رانندگان از جهت دیگر با مشکل کمبود آن و بازگرداندن مانده کرایه به مسافر دست و پنجه نرم میکنند. «پرداختم» با شناخت این مسائل، سعی در فراهم آوردن بستری برای پرداخت و دریافت راحتتر کرایه تاکسی دارد.
یونش
یونش یک دستیار آموزشی (MLS) است که به مدرسان این امکان را میدهد تا فعالیتهای کلاسی زمانبر خود را بهصورت آنلاین مدیریت کنند و فقط بر تدریس تمرکز داشته باشند. ارتباط با دانشجویان، ارسال و دریافت تمرین، پرسش و پاسخ، ارسال اطلاعیه و اشتراکگذاری محتوای آموزشی همانند ویدئو، صدا، جزوه و … از جمله ویژگیهای دستیار آموزشی یونش هستند.
کایت
کایت به فروشندههای اینترنتی کمک میکند تا موضوع ارسال پستی بستهها را حل و تمرکز خود را بر فروش کالا معطوف کنند. پس از ثبت سفارشها در سیستم، مأمور کایت به محل فروشگاه مراجعه میکند و تمامی بستهها را دریافت و در انبار بستهبندی میکند و سپس توسط بهترین شرکت پستی آن را ارسال میکند. به کمک کایت، فروشگاهها نیاز نخواهند داشت مراحل پست کالا را خود انجام دهند.
کافه تدریس
کافه تدریس، سرویس یادگیری و مشاورهی تحصیلی آنلاین است. کافه تدریس محیطی فراهم کرده است تا دانشپژوهان فارسیزبان بتوانند از هر شهر و روستایی با اساتید و آموزگاران خوب بهصورت زنده و در کلاس مجازی تعاملی در ارتباط باشند؛ بهطوریکه مزیتهای یک کلاس حضوری را تجربه کنند.
ریتین
ریتین پلتفرمی یکپارچه متشکل از ۳ سرویس گفتگوی آنلاین جهت پشتیبانی و فروش، تجزیه تحلیل رفتار کلی بازدیدکنندگان و مشتریان با قابلیت تعریف اهداف تجاری است که خدمات خودکارسازی بازاریابی و فروش به همراه CRM را بهمنظور شناسایی و پیگیری رفتار مشتریان ارائه میدهد.