نسخه جدید «وولورین» به اوج رسید
«لوگان» که ادامه ای بر ماجراهای «وولورین» است (و «وولورین» خود یکی از کاراکترهای «مردان ایکس» است) با فروشی ۳/۸۵ میلیون دلاری عنوان پرفروش ترین فیلم هفته گذشته آمریکای شمالی را بدست آورد. با اینکه قرار بود «لوگان» پایانی بر ماجراهای انفرادی وولورین (با بازی هیو جکمن در رل این قهرمان کمیک استریپی) باشد و از این پس وی به درون همان کاراکترهای مردان ایکس و به جمع آنها بازگردد، اما فروش هنگفت و اوجگیری چشمگیر «لوگان» قاعدتاً باعث تغییر عقیده سران فاکس، کمپانی تهیه کننده این سری فیلم ها و تولید قسمت های بعدی وولورین نیز خواهد شد.
با این وجود شروع اکران «لوگان» با بهترین آغاز نمایشی که تا به حال برای یک فیلم کمیک بوکی به ثبت رسیده، برابری نکرد و این دستاورد در اختیار «ددپول» ماند که در سال ۲۰۱۵ اکران شد و با اینکه کمترین شهرت را در میان شخصیت های کمیک بوکی داشت به فروش خیره کننده ای در سطح جهان رسید و هم اینک قسمت دوم آن در دست ساخت است. آنچه «لوگان» اینک انجام داده و کامل کننده دستاوردهای «ددپول» است، این است که ژانر فیلم های کمیک استریپی با نوع شرح و به تصویر کشیدن قهرمانان و داستان های آن می تواند پیوسته بسط یابد و روی آن مدرن سازی شود و اینگونه فیلمسازی چیزی نیست که با فیلم های عرضه شده تا به حال پایان یابد و شکل های جدید عرضه و ترسیم از روی آنها مقدور نباشد.
فراتر از «جاسوس»
عرضه همزمان «لوگان» در بیش از ۴ هزار سالن در سطح آمریکا و کانادا مسئله دیگری بود که به فروش زیاد آن کمک کرد و در میان فیلم های فانتزی یا کمیک و دارای تم های اجتماعی، «لوگان» از نعمت اکران شدن در بیشترین سالن ها برخوردار بوده است. یکی از آمارها و رکوردهای قبلی که توسط «لوگان» پشت سر نهاده شد، میزان فروش «جاسوس» فیلم پلیسی- جنایی سال ۲۰۱۵ پل فیگ و ملیسا مک کارتی بود که با نمایش آن در ۳۷۱۱ سالن بدست آمد و این ۳۶۰ سالن کمتر از تالارهایی بود که در اختیار «لوگان» قرار گرفته است. «Spy» کارش را با ۲۹ میلیون دلار درآمدسازی در چهار روز نخست اکرانش شروع کرد. از ۳/۸۵ میلیون دلار درآمدی که در هفته اول به نام «لوگان» نوشته شد، ۱/۱۰ میلیون دلار آن در سالن هایی بدست آمد که مجهز به سیستم پخش پیشرفته ایمکس بودند و در این مورد هم فقط «Deadpool» در شروع اکرانش در تالارهای مجهز به سیستم ایمکس درآمد بیشتری داشته است. «لوگان» به لطف جذابیت های کاراکتر وولورین و کارهای پرریسک وی کارش را در سینماهای آمریکا با ۳۳ میلیون دلار در روز جمعه گذشته شروع کرد و در روز شنبه هم نزول اندکی داشت و رقم ۳/۳۱ میلیون دلار برایش ثبت شد و در نهایت روز یکشنبه هم ۳/۲۱ میلیون دلار فروش برای لوگان در تماشاخانه های متعدد آمریکای شمالی به ثبت رسید. میزان سودسازی «لوگان» در بدو اکرانش اندکی از شروع نمایش ورسیون سال ۲۰۰۹ وولورین که فیلمی با نام کامل «ریشه های مردان ایکس: وولورین» بود و کارش را با ۸۵ میلیون دلار در گیشه ها شروع کرد، بهتر نشان می دهد.
یک فیلم مذهبی موفق دیگر
دیگر فیلم تازه اکران شده در این هفته کاری به نام «The Shack» است که در بیش از ۲۸۰۰ سالن در سطح آمریکای شمالی ۱/۱۶ میلیون دلار کسب کرد و به این ترتیب فقط رتبه سوم در جدول پرفروش های این هفته نصیبش شد. البته «The Shack» ادامه ای بر فیلم های مبتنی بر سوژه های مذهبی و ایمانی است که در ۱۰ سال اخیر در سینماهای آمریکا باب شده و حاصل مثبتی هم داشته و در عین برخورداری از بودجه هایی اندک فروش قابل توجهی داشته اند. توفیق «The Shack» نشان می دهد اینگونه فیلم ها و آثار مبتنی بر سوژه ها و موضوعات مذهبی همچنان مورد توجه مردم در غرب قرار دارند و می توان در آینده هم روی آنها کار و سرمایه گذاری کرد. آمار می گویند میزان فروش «The Shack» که محصول شرکت لایونزگیت است، هفتمین آغاز اکران برتر در میان فیلم های مبتنی بر اعتقادات مسیحیت و ایده ها و توصیه های این مذهب به شمار می آید و یکی از سلاح ها و محسنات آن در راه دستیابی به این موفقیت و جایگاه، استفاده از نامدارانی مثل اوکتاویا اسپنسر بازیگر اسکاری و سیاهپوست و سم وورتینگتون بازیگر چهارگانه آواتار به عنوان صداپیشه های این فیلم است که البته فقط قسمت اول آن تاکنون عرضه شده است.
حفظ جایگاه رفیع دو فیلم
در حالی که دو فیلم از قبل اکران شده «راه خروج» و «لگو بت من» با استفاده از بنیه متوسط اکثر قریب به اتفاق فیلم های تازه اکران شده در رده های دوم و چهارم جدول پرفروش های این هفته آمریکا و کانادا نشستند، یکی از فیلم های جدید با نام «قبل از اینکه سقوط کنم» با سودسازی ای برابر با ۹/۴ میلیون دلار رتبه پنجم جدول سودسازان این کشورها را به خود اختصاص داد. البته اختصاص یافتن ۲۳۴۶ سالن به این فیلم آمار مذکور را ضعیف جلوه می دهد و سندی بر توفیق سازندگان آن (استودیوی ORF) نیست. ناگفته نماند که «راه خروج» و «لگو بت من» در شرایطی در جدول این هفته دوم و چهارم شدند که به ترتیب ۲۲ و ۴۴ درصد تنزل در فروش داشتند ولی مجموع درآمد آنها اینک به ۹/۷۵ و ۶/۱۴۸ میلیون دلار رسیده است.