نحوه نمایش زنان در فیلم آزاردهنده است
طی کنفرانس خبری که به مناسب اختتامیه فستیوال کن برگزار شد، بازیگر معروف و عضو هیات داوران از کمبود صداهای زنان در فستیوال انتقاد کرد.
جسیکا چستین از نحوه نمایش زنان در سینما انتقاد کرده و گفته طوری که شخصیت های زن در فیلم هایی که او در فستیوال فیلم کن دید، به نمایش درآمده بودند، بسیار آزاردهنده بوده است.
این بازیگر این صحبت ها را در کنفرانس خبری اختتامیه هیات داوران فستیوال امسال مطرح کرد. او یکی از اعضای هیات داوران به ریاست پدرو آلمودوار، کارگردان مطرح اسپانیایی بود.
چستین گفت: «این نخستین باری است که من در ۱۰ روز ۲۰ فیلم سینمایی تماشا کردم و عاشق فیلم هستم. و تنها چیزی که واقعا از این تجربه به دست آوردم این بود که با توجه به نحوه نمایش شخصیت های زن، دنیا واقعا چطور به زنان نگاه می کند. از نظر من این مسئله واقعا آزاردهنده بود، راستش را بگویم، البته به غیر از چند استثناء.»
او اضافه کرد: «امیدوارم که وقتی که داستانسرایان زن را هم مشمول می کنیم، آن ها بیشتر شبیه به زنانی باشند که من در زندگی روزانه ام با آن ها ملاقات می کنم. آن ها فعال هستند، دیدگاه خودشان را دارند و فقط به مردهای اطراف خودشان واکنش نشان نمی دهند.»
مدت زیادی است که از فستیوال فیلم کن به خاطر برخوردش نسبت به فیلمسازان زن انتقاد می شود. تنها یک کارگردان زن، یعنی جین کمپیون، پیش از این در تاریخ ۷۰ ساله فستیوال کن برنده جایزه نخل طلای آن شده است و این آماری است که خود کمپیون اخیرا آن را «دیوانه وار» توصیف کرده بود. با این حال، فستیوال امسال دو فیلمساز زن را به رسمیت شناخت؛ لین رمزی به خاطر فیلم تریلر جنایی «تو هرگز واقعا اینجا نبودی» برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد و سوفیا کاپولا هم به خاطر فیلم «اغواشدگان» جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرد. پیروزی کاپولا به این معنی بود که او دومین زنی است که برنده جایزه بهترین کارگردان شده است. پیش از او، تنها یک بار یولیا سولنتسوا موفق به کسب این جایزه در سال ۱۹۶۱ شده بود.
این نخستین باری نیست که چستین در مورد عدم توازن جنسیتی در صنعت فیلم سخن گفته است. در مصاحبه ای با گاردین که اوایل امسال انجام شد، این بازیگر در مورد کمبود منتقدان زن که در حال حاضر در صنعت فیلم مشغول به کار هستند حرف زد.
او گفت: «منتقدان کسانی هستند که به مخاطبان می گویند کدام داستان ها ارزشمند هستند یا سزاوار وقت آن ها هستند. وقتی ۹۰ درصد منتقدان فیلم مرد هستند، و شاید نمی توانند یک فیلم را از یک نقطه نظر خنثی جنسیتی بازبینی کنند، این نیاز را درک می کنیم که باید منتقدان زن بیشتری حضور داشته باشند تا به زنان و مردان نشان بدهند که داستان هایی که در مورد زنان ساخته می شوند، درست به اندازه داستان هایی که درباره مردان ساخته می شوند، جذابیت دارند.»
چستین تنها عضوی از هیات داوران نبود که لیست فیلم های انتخابی امسال کن را زیر سوال برد. ویل اسمیت بازیگر هم به مسئله غیاب رنگین پوستان در بخش انتخاب های رسمی اشاره کرد و گفت: «اگر سال بعد دو نفر سیاهپوست هم در جمع باشد به کسی برنمیخورد.»
فیلم «میدان» جایزه نخل طلای کن امسال را از آن خود کرد؛ یک فیلم هجو در مورد دنیای هنر ساخته روبن اوستلند، کارگردان سوئدی. فیلم درام «بی پی ام» هم که هدفش افزایش آگاهی در مورد بیماری ایدز بود، موفق به کسب جایزه بزرگ (گران پری) شد.
این بازیگر آمریکایی که سال پیش جشنواره فیلم کن را افتتاح کرده بود، در فیلم «درخت زندگی» ترنس مالیک حضورداشت که در بخش رقابتی سال ۲۰۱۱ موفق به دریافت نخل طلا شد.