تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • وزیر بهداشت در نشست فرهنگستان علوم پزشکی: جمعیت، سواد سلامت و آمادگی بحران در صدر اولویت‌های نظام سلامت است

  • تاکید فرهنگستان علوم پزشکی بر تحول آموزش، فناوری‌های نوین و حل مشکلات دارویی

  • اعلام پشتیبانی بی‌دریغ بانک اقتصادنوین از توسعه شهر مقدس مشهد

  • رئیس جمهور در یکصد و سیزدهمین نشست مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی کشور:  مشکلات کشور با تغییر افراد حل نمی‌شود؛ راهکار ورود متخصصان و نگاه سلامت‌محور است

  • بسته‌های ویژه همراه اول به‌مناسبت آغاز هفته وحدت

  • قدردانی وزیر ارشاد از بانك ملت برای مشاركت در ارائه خدمت فرهنگ‌كارت

  • افتتاح ساختمان‌های جدید شعب بعثت و امامزاده عبدالله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در همدان

  • گزارش نشست هم‌اندیشی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و جمعی از نمایندگان مجلس؛محمد شریعتمداری: ضعف کارشناسی و اشتباه سیاستگذاری در گذشته باعث گسست عمیق در زنجیره ارزش پتروشیمی شد

  • امضای تفاهم‌نامه بین‌ همراه اول و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

  • تاکید رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بر افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون

واریته
صفحه اصلی›واریته›میرشاه را چه کسی کشت؟

میرشاه را چه کسی کشت؟

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۰۵-۱۰

«تبار خون» نمایشی است ساده در اجرا و ممتنع در روایت، نمایشی که در جوار آثار تفننی و گاه گیج‌کننده تئاتر ایران، بدون ادعا در تماشاخانه انتظامی روی صحنه می‌رود.

این روزها از تئاتر چه می‌خواهیم؟ تجربه، سرگرمی یا تعمق؟ این پرسشی است که برای تئاترروها مطرح می‌شود و در نهایت برایش معنایی پیدا نمی‌کنند. اوضاع هم به شکل قابل‌توجهی پیچیده است. مخاطب درگیر سرگیجه می‌شود. نمایشی را می‌پسندد تا در آن از فقر بشنود و متنبه شود؛ اما در قبال این فقر هزینه هنگفتی را متقبل می‌شود. بسیاری را می‌تواند به طور موقت نیز فقیر کند. در سوی دیگر نمایشی را می‌بیند که منتها الیه‌اش باید بگوید «خب که چه؟» گاهی اوقات نیز قضیه به یک تفرج شبانه مبدل می‌شود. جایی برای خندیدن و کف زدن و منتظر بازیگران ماندن.

در چنین بلبشویی می‌توان نمایشی یافت که اصلش بر سادگی است. «تبار خون» از این دسته نمایش‌هاست. داستان یک اقتباس آزاد از شاه‌لیر شکسپیر است. شاه‌میر پس از تقسیم کشور میان دخترانش، حذف دختر کوچکتر، عازم خانه دو دختر دیگر می‌شود و با بی‌مهری آنان روبه‌رو می‌شود. پس به پیشنهاد دلقک به سراغ دختر کوچک رانده شده و تبعیدی در جزیره می‌شود. این تصمیم به معنای گسست از اقتباس و رسیدن به استقلال روایی است. دو شخصیت در سه روایت راشمون‌وار گرفتار می‌شوند و در این پرسش می‌مانند که چه کسی، فردی را به قتل رسانده است.

متن «تبار خون» به قلم آتیلا پسیانی چندان به آثار کنونی او نزدیکی ندارد. چندان درگیر پیچش‌های اجرایی نیست. همه چیز علی‌الظاهر در یک سادگی روایت می‌شود؛ اما می‌توان درک کرد با سهل ممتنعی روبه‌روییم. داستان سرراست ولی به واسطه تغییر زاویه دید و جنس راوی – که هدف رسیدن به روایت راشمون‌وار است – مانع از یک قطعیت می‌شود. این فقدان قطعیت نیز در شکل اجرایی توحید معصومی در مقام کارگردان تکرار می‌شود. او فضای نمایش را که احتمالاً برآمده از متن است، در دل اجرای بازیگران دوره‌گرد می‌گیرد. آنان با صندوقچه‌ای همراه، همواره رنگ عوض می‌کنند و به تغییر نقش مشغولند. مشخص نمی‌شود از میان این دو بازیگر کدامیک میرشاه است و کدامیک دلقک. جایشان عوض می‌شود تا عدم قطعیت نمایش حفظ شود. این فقدان قطعیت در نتیجه‌گیری‌های سه‌گانه تکرار می‌شود.

فقدان قطعیت زمانی خود قطعی می‌شود که نمایش پایانش آغازی دوباره هست. گویی این گروه دوره‌گرد این بار بساط نقالی خود را جای دیگری پهن می‌کنند تا از اغراق‌گویی مرگ سه تن در داستان میرشاه سخن گویند. این عدم‌قطعیت نیز به نوعی برآمده از پست‌مدرنیسمی است که در اقتباس از لیرشاه نمود پیدا می‌کند.

توحید معصومی با انتخاب فضایی مدور به مثابه جزیره‌ای که در آن دخترک تبعیدی به سر می‌برد، علاوه بر تداعی مکان اجرا، به نوعی این دور باطل روایی را تشدید می‌کند. این گروه دو نفره بارها و بارها نقل میرشاه را برای مردمان می‌گویند، بدون آنکه در نهایت پایانی برایش داشته باشند. پس با سادگی در اجرا و تمرکز بیشتر روی بازیگر، نمایش به همان سهل ممتنع آغازین تمایل پیدا می‌کند.

در این مسیر بازی‌ها بیش از هر چیزی دیده می‌شود. اوضاع نمایش در دست آنان است. نمایش به شدت وابسته به ریتم است و نبض ریتم در دست دو بازیگری است که باید به طرفه‌العینی تغییر چهره دهند، لحنشان را عوض کنند و حتی در احساسات و هیجانات خود دگرگونی وسیعی پدید آورند.

با این حال نمایشنامه کمی بازیگر را اذیت می‌کند. نمایشنامه عملاً به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست نقل مختصر از داستان لیرشاه و سه دخترش است که به خلاصه روایت می‌شود. اتفاقات سریع رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بازیگر چندان خود را پیدا نمی‌کند. حرکات و رفتارهایش آغشته به اغراق می‌شود.

اما به محض ورود به بخش دوم همه چیز تغییر می‌کند. اجرا از یک عصبیت خارج می‌شود و بازیگر بر خود مسلط می‌شود. در این مرحله رویدادها کنش‌مند می‌شوند و بازیگر به جای بازی با لحن می‌تواند با بدنش بازی کند. او می‌چرخد و نقل می‌کند. زمان لازم برای حفظ ریتم برایش مهیا می‌شود. زمان تنفس دارد و از آن شلوغی ابتدایی رها می‌شود. بر خود مسلط می‌‌شوند و ضرباهنگ اثر به یک روال خوب دست پیدا می‌کند.

در نتیجه با اثری مواجهیم که در ظاهر خود چندان پیچیدگی اجرایی ندارد. نشانگانش ساده‌اند و بی‌ادعا در تماشاخانه انتظامی روی صحنه می‌رود. با توجه به تجربه بازیگرانش، بازی قابل‌قبولی از آنان مشاهده می‌کنیم و در مدت زمان ۵۰ دقیقه‌ای نقلی از لیرشاه در قالب میرشاه به تماشا می‌نشینیم.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=22062

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    وب‌سایت DxOMark امتیاز ال‌ جی V40 ThinQ را به ۹۴ تغییر داد

    ۱۳۹۸-۰۲-۰۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ۱۸ سلاح عجیب ساخته دست بشر؛ از دلفین‌های نظامی تا جنگجویان دورگه

    ۱۳۹۶-۰۷-۱۵
    توسط مدیریت
  • واریته

    ۳ فیلم بخش «نمایش‌های ویژه: دنیای ما» اعلام شد

    ۱۳۹۷-۰۱-۲۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    آموزش کاشت سبزه عید با تخمه کدو

    ۱۳۹۷-۱۲-۱۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    خروج ناموفق ســـتاره ها از قالب خود

    ۱۳۹۶-۰۸-۱۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    لطفا کارمند بانک نشوید!

    ۱۳۹۵-۱۲-۰۴
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • وزیر بهداشت در نشست فرهنگستان علوم پزشکی: جمعیت، سواد سلامت و آمادگی بحران در صدر ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۳
  • تاکید فرهنگستان علوم پزشکی بر تحول آموزش، فناوری‌های نوین و حل مشکلات دارویی

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۳
  • اعلام پشتیبانی بی‌دریغ بانک اقتصادنوین از توسعه شهر مقدس مشهد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۳
  • رئیس جمهور در یکصد و سیزدهمین نشست مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی کشور:  مشکلات ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۳
  • بسته‌های ویژه همراه اول به‌مناسبت آغاز هفته وحدت

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۶-۱۳
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است