تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • معاون تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی:بانک سپه به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بانک کشور خدمات گسترده ای به مردم ارائه می‌دهد/بسیاری از صنایع، تسهیلات خود را از بانک سپه دریافت می‌کنند

  • بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از غرفه بانک ایران زمین در یازدهمین نمایشگاه تراکنش ایران

  • امکان وکالتی کردن حساب های بانک ملی برای ثبت نام در طرح فروش سایپا

  • حمایت ویژه بانک ملی از هنرمندان توانیاب در جشنواره همام مدیرعامل بانک ملی

  • رویکردمان بهبود شرایط کاری پرستاران در مراکز درمانی سازمان است

  • پیام دکتر بنائیان مدیرعامل پست بانک ایران به مناسبت هفته و روز پدافند غیر عامل

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و دانشگاه علوم پزشکی ایران

  • رشد ۱۵۰ درصدی سود عملیاتی و ارتقای نسبت کفایت سرمایه به ۴/۴ درصد

  • اعلام اسامی برندگان قرعه كشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانك ملت

  • لبخند آسیا همراه لبخند هنرمندان

واریته
صفحه اصلی›واریته›میرشاه را چه کسی کشت؟

میرشاه را چه کسی کشت؟

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۰۵-۱۰

«تبار خون» نمایشی است ساده در اجرا و ممتنع در روایت، نمایشی که در جوار آثار تفننی و گاه گیج‌کننده تئاتر ایران، بدون ادعا در تماشاخانه انتظامی روی صحنه می‌رود.

این روزها از تئاتر چه می‌خواهیم؟ تجربه، سرگرمی یا تعمق؟ این پرسشی است که برای تئاترروها مطرح می‌شود و در نهایت برایش معنایی پیدا نمی‌کنند. اوضاع هم به شکل قابل‌توجهی پیچیده است. مخاطب درگیر سرگیجه می‌شود. نمایشی را می‌پسندد تا در آن از فقر بشنود و متنبه شود؛ اما در قبال این فقر هزینه هنگفتی را متقبل می‌شود. بسیاری را می‌تواند به طور موقت نیز فقیر کند. در سوی دیگر نمایشی را می‌بیند که منتها الیه‌اش باید بگوید «خب که چه؟» گاهی اوقات نیز قضیه به یک تفرج شبانه مبدل می‌شود. جایی برای خندیدن و کف زدن و منتظر بازیگران ماندن.

در چنین بلبشویی می‌توان نمایشی یافت که اصلش بر سادگی است. «تبار خون» از این دسته نمایش‌هاست. داستان یک اقتباس آزاد از شاه‌لیر شکسپیر است. شاه‌میر پس از تقسیم کشور میان دخترانش، حذف دختر کوچکتر، عازم خانه دو دختر دیگر می‌شود و با بی‌مهری آنان روبه‌رو می‌شود. پس به پیشنهاد دلقک به سراغ دختر کوچک رانده شده و تبعیدی در جزیره می‌شود. این تصمیم به معنای گسست از اقتباس و رسیدن به استقلال روایی است. دو شخصیت در سه روایت راشمون‌وار گرفتار می‌شوند و در این پرسش می‌مانند که چه کسی، فردی را به قتل رسانده است.

متن «تبار خون» به قلم آتیلا پسیانی چندان به آثار کنونی او نزدیکی ندارد. چندان درگیر پیچش‌های اجرایی نیست. همه چیز علی‌الظاهر در یک سادگی روایت می‌شود؛ اما می‌توان درک کرد با سهل ممتنعی روبه‌روییم. داستان سرراست ولی به واسطه تغییر زاویه دید و جنس راوی – که هدف رسیدن به روایت راشمون‌وار است – مانع از یک قطعیت می‌شود. این فقدان قطعیت نیز در شکل اجرایی توحید معصومی در مقام کارگردان تکرار می‌شود. او فضای نمایش را که احتمالاً برآمده از متن است، در دل اجرای بازیگران دوره‌گرد می‌گیرد. آنان با صندوقچه‌ای همراه، همواره رنگ عوض می‌کنند و به تغییر نقش مشغولند. مشخص نمی‌شود از میان این دو بازیگر کدامیک میرشاه است و کدامیک دلقک. جایشان عوض می‌شود تا عدم قطعیت نمایش حفظ شود. این فقدان قطعیت در نتیجه‌گیری‌های سه‌گانه تکرار می‌شود.

فقدان قطعیت زمانی خود قطعی می‌شود که نمایش پایانش آغازی دوباره هست. گویی این گروه دوره‌گرد این بار بساط نقالی خود را جای دیگری پهن می‌کنند تا از اغراق‌گویی مرگ سه تن در داستان میرشاه سخن گویند. این عدم‌قطعیت نیز به نوعی برآمده از پست‌مدرنیسمی است که در اقتباس از لیرشاه نمود پیدا می‌کند.

توحید معصومی با انتخاب فضایی مدور به مثابه جزیره‌ای که در آن دخترک تبعیدی به سر می‌برد، علاوه بر تداعی مکان اجرا، به نوعی این دور باطل روایی را تشدید می‌کند. این گروه دو نفره بارها و بارها نقل میرشاه را برای مردمان می‌گویند، بدون آنکه در نهایت پایانی برایش داشته باشند. پس با سادگی در اجرا و تمرکز بیشتر روی بازیگر، نمایش به همان سهل ممتنع آغازین تمایل پیدا می‌کند.

در این مسیر بازی‌ها بیش از هر چیزی دیده می‌شود. اوضاع نمایش در دست آنان است. نمایش به شدت وابسته به ریتم است و نبض ریتم در دست دو بازیگری است که باید به طرفه‌العینی تغییر چهره دهند، لحنشان را عوض کنند و حتی در احساسات و هیجانات خود دگرگونی وسیعی پدید آورند.

با این حال نمایشنامه کمی بازیگر را اذیت می‌کند. نمایشنامه عملاً به دو بخش تقسیم می‌شود. بخش نخست نقل مختصر از داستان لیرشاه و سه دخترش است که به خلاصه روایت می‌شود. اتفاقات سریع رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بازیگر چندان خود را پیدا نمی‌کند. حرکات و رفتارهایش آغشته به اغراق می‌شود.

اما به محض ورود به بخش دوم همه چیز تغییر می‌کند. اجرا از یک عصبیت خارج می‌شود و بازیگر بر خود مسلط می‌شود. در این مرحله رویدادها کنش‌مند می‌شوند و بازیگر به جای بازی با لحن می‌تواند با بدنش بازی کند. او می‌چرخد و نقل می‌کند. زمان لازم برای حفظ ریتم برایش مهیا می‌شود. زمان تنفس دارد و از آن شلوغی ابتدایی رها می‌شود. بر خود مسلط می‌‌شوند و ضرباهنگ اثر به یک روال خوب دست پیدا می‌کند.

در نتیجه با اثری مواجهیم که در ظاهر خود چندان پیچیدگی اجرایی ندارد. نشانگانش ساده‌اند و بی‌ادعا در تماشاخانه انتظامی روی صحنه می‌رود. با توجه به تجربه بازیگرانش، بازی قابل‌قبولی از آنان مشاهده می‌کنیم و در مدت زمان ۵۰ دقیقه‌ای نقلی از لیرشاه در قالب میرشاه به تماشا می‌نشینیم.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=22062

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف در اروپا ممنوع می شود

    ۱۳۹۷-۰۳-۰۸
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    شکایت خبرنگاران نشریات اصفهان از اوتادی و افخمی

    ۱۳۹۵-۱۲-۲۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    جزییات کنسرت نیکولا پیووانی آهنگساز اسکاری در ایران اعلام شد

    ۱۳۹۷-۰۲-۰۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    کودکی که از والدین معتاد متولد شده بود پس از یک سال سلامت خود را به دست آورد

    ۱۳۹۶-۰۵-۰۹
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    «حادثه شبانه» جایزه بزرگ شب‌های سیاه تالین را برد

    ۱۳۹۶-۰۹-۱۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    خاطره نگاری از همدان تا «پایتخت»…

    ۱۳۹۶-۰۲-۱۱
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • معاون تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی:بانک سپه به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بانک کشور خدمات ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۸
  • بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از غرفه بانک ایران زمین در یازدهمین نمایشگاه تراکنش ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۸
  • امکان وکالتی کردن حساب های بانک ملی برای ثبت نام در طرح فروش سایپا

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۷
  • حمایت ویژه بانک ملی از هنرمندان توانیاب در جشنواره همام مدیرعامل بانک ملی

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۷
  • رویکردمان بهبود شرایط کاری پرستاران در مراکز درمانی سازمان است

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۰۷
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است