مهارتهای نرم چه هستند و چرا به آنها نیاز دارید؟
تریتا نیوز، اکثر مشاغل نیاز دارند افرادی در آنها کار کنند که توانایی های خاصی داشته باشند تا بتوانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند. برای مثال، عکاسان حرفه ای باید زمینه های متفاوت دوربین و تاثیر نور بر تصویری که می گیرند را بدانند، معلمان باید بتوانند از تکنیکهای خاصی استفاده کنند تا ریاضی و خواندن را آموزش دهند، و برنامه نویشان کامپیوتر باید بدانند که چگونه از زبان برنامه نویسی استفاده کنند. این توانایی ها و قابلیت ها به عنوان مهارته های تکنیکی یا سخت شناخته می شوند وبرای فراگیری آنها فرد معمولا به گذراندن دوره های آموزشی نیاز دارد تا بتواند آن را اصولی و کاربردی بیاموزد. برای کار در هر شغلی شما به مهارتهای نرم هم نیاز دارید.
مهارت های نرم چه هستند؟
مهارتهای نرم عبارتند از ویژگی های شخصیتی فرد یا خصلتهایی که هر یک از ما داریم. اینها با هم ما را می سازند، به طور کلی شامل نگرشها، عادات ما و نحوه ی تعامل با دیگران است. آنها نسبت به مهارتهای تکنیکی یا سخت کمتر محسوس هستند و اصلا شبیه آنها نیستند، شما مهارت های نرم را با شرکت در برنامه های آموزشی یاد نمی گیرید. به هر حال، شما می توانید آنها را از طریق آموزش، کار و تجارب زندگی فرا بگیرید اما قطعا تلاش بسیار شخص شما را می طلبد. برای مثال، شما در مدیریت زمان تان بسیار مشکل دارید اما در کلاسی ثبت نام می کنید که باید در آن پروژه های بسیاری را انجام دهید. اگر بخواهید پروژه های تان را به موقع تحویل دهید باید مهارتهای مدیریت زمان تان را بهبود دهید. شما می توانید برای یادگیری بهتر مدیریت زمان تان از افرادی کمک بگیرید که در این مورد به شما کمک کنند یا حتی مقاله هایی را مطالعه کنید.
مثالهایی از مهارتهای نرم
- مهارت های برقراری ارتباط. افراد با مهارتهای برقراری ارتباط خوب توانایی بهتری در انتقال اطلاعات به دیگران چه به صورت شفاهی چه به صورت کتبی دارند.
- مهارتهای میان فردی. داشتن مهارتهای میان فردی خوب به معنی این است که نه تنها فرد قادر است با دیگران ارتباط برقرار کند، بلکه به افراد بدون قضاوت کردن آنها گوش می کند، ایده ها را درمیان می گذارد و زمانی که همکاری نیاز به کمک دارد از او دریغ نمی کند.
- مهارتهای حل مسئله و تفکر بحرانی. حل مسئله توانایی تشخیص یک مشکل و یافتن راه حل های مناسب آن است. مهارتهای تفکر بحرانی به شما فرصت می دهد تا راه حل ممکنی را ارزیابی کنید، از دلیل و منطق استفاده کنید و مشخص کنید کدامیک احتمالا موفقیت آمیزتر است.
- مهارتهای خوب گوش کردن. شنوندگان خوب تلاش می کنند تا آنچه دیگران می گویند را خوب درک کنند، و تنها زمانی حرف طرف مقابل را قطع می کنند که برای شفاف تر کردن موضوع و اطلاعات سوالی را مطرح کنند.
- مهارتهای یادگیری فعال. یادگیرنده ی فعال به دنبال فراگیری و کسب اطلاعات و دانش است تا از آنها به نحو احسن در کارش بهره بگیرد.
- مهارتهای مدیریت زمان. افرادی که در مدیریت زمان مهارت دارند می دانند که چگونه وظایف شان را برنامه ریزی کنند تا هر وظیفه یا پروژه ای را سر موقع خودش آماده و تمام کنند. آنها در اولویت دهی به کارهایشان نیز تبحر دارند.
- عضو تیم. افرادی که عضو تیم هستند تعاون و تشریک مساعی دارند و چنانچه شرایط ایجاب کند می توانند رهبر باشند یا شرکت کننده. آنها مسئولیت همه چیز را با سایر افراد تیم تقسیم می کنند خواه وجه موفقیت و پیروزی باشد یا مسئولیت شکست.
- کاردان و حرفه ای. توصیف کردن این ویژگی تا حدودی سخت است، اما زمانی که فرد آن کمبود را دارد بسیار واضح و مشخص است. احتمالا ویژگی فردی است که هر کارفرمایی خواهان آن است، علی رغم اینکه کارتان چیست یا کجا کار می کنید. کاردانی شامل چیزهای بسیاری است از جمله سر وقت بودن، مودب بودن، بطور کلی دوستانه و کمک کننده بودن، مناسب لباس پوشیدن و مسئولیت کارهای خودشان را به عهده گرفتن است.
- مهارتهای درک مطلب. افرادی که مهارتهای درک مطلب بالایی دارند در درک و فهم محتوای مطالب نوشتاری با مشکل کمتری مواجه می شوند.
- انعطاف پذیری و سازگاری. افرادی که منعطف و سازگار هستند با تغییرات در محیط کاری و شغل شان به خوبی عکس العمل نشان می دهند. آنها نسبت به هر چیزی که در مسیرشان قرار می گیرد با دید مثبت نگاه و عمل می کنند.
چرا به مهارتهای نرم نیاز دارید؟
مهارتهای نرم به ما کمک می کند تا کارمان را به نحو احسن انجام دهیم. آنها به ما اجازه می دهند تا از دانش و مهارتهای سخت مان بطور موثر و به نحو احسن استفاده کنیم. این مهارتها تعامل ما با روئسا، همکاران و مشتریان مان تقویت می کنند. آنها به ما اجازه می دهند تاکارمان را به موقع انجام دهیم. آنها بر احساس ما نسبت به کارمان تاثیر می گذارند و بر طرز تلقی دیگران نسبت به ما هم تاثیرگذار هستند.
هر شغلی که شما فکرش را بکنید حتی شغلهای انفرادی هم به این مهارتها نیازمند است، و شما باید ویژگی های شخصیتی خاصی برای آنها داشته باشید، خواه شما یک پزشک باشید باید به خوبی ارتباط برقرار کنید تا بتوانید اطلاعات را به بیماران تان منتقل کنید، یک سرایدار باید مهارتهای میان فردی خوبی داشته باشد تا بتواند با سابر افراد و همکارانش تعامل خوبی را برقرار کند یا یک هنرپیشه که باید علی رغم رد و نادیده گرفته شدن آن هم بارها و بارها باز هم مقاومت و پافشاری داشته باشد. یک نکته خیلی مهم این است که مهارتهای نرم بین شغلها قابل انتقال است. باوجودی که ممکن است برای تغییر حرفه تان و فراگیری مهارتهای تکنیکی به دانشگاه بازگردید، شما مهارتهای نرم تان را همیشه و همه جا با خودتان همراه دارید و در زمینه های بسیاری ارزشمند هستند.
به علاوه چیزهایی که برای شغلتان بدان نیاز دارید، کارفرمایان از شما انتظار دارند تا ویژگی های شخصیتی خاصی داشته باشید. فقط به آگهی های استخدام توجه کنید و متوجه لیست بلند بالایی از مشخصه ها می شوید که نه تنها شامل مهارتهای تکنیکی لازم برای استخدام و انجام کار است بلکه ویژگی هایی مانند” مهارتهای برقراری ارتباط عالی”، “مهارت سازماندهی قوی” ، “عضویت در تیم” و “توانایی خوب گوش دادن” از جمله آنها است. حتی اگر شما مهارتهای تکنیکی مورد نیاز شغلی را داشته باشید، اگر نتوانید ثابت کنید که مشخصه ها و ویژگی های خاصی را دارا هستید احتمالا آن شغل را به شما نخواهند داد. حتما در رزومه ی شغلی تان به این مهارتهای تان اشاره کنید و در مصاحبه شغلی هم از آنها بهره ببرید و آنها را بروز دهید.