مردی که قلبش برای اسبها و درختها میتپد/ فرار از دنیای دودگرفته
حسین محجوبی هنرمند پیشکسوت که امسال آثاری از وی در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نمایش درآمده درباره این آثار و وضعیت جشنواره توضیحاتی را ارایه داد.
یکی از نکات جالب توجه در دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر این است که حسین محجوبی امسال علاوه بر حضور در بخش مدعو جشنواره با دو اثر، در بخش مفاخر با چهار اثر و در بخش استانی با دو اثر حضور دارد.
با گشت و گذاری در جشنواره با تابلو «درخت زندگی» محصول سال ۲۰۱۷ و «دنیای محجوبی» محصول سال ۲۰۰۷ مواجه می شویم. این آثار از دور و قبل از اینکه به مشخصات تابلو نگاهی بیندازیم، جلب توجه میکنند چراکه رنگ و نوع نقاشی نشان دهنده کار استاد محجوبی هستند.
همانطور که از نقش و کیفیت آثار محجوبی بر میآید، او زمان زیادی برای نقاشی از طبیعت می گذارد و این موضوع در فرم و رنگ شاخ و برگ درختان تابلوهای او مشهود است. نگاه او به طبیعت، نگاهی همراه با آرامش، ایدهآل و آرمانگرایانه است که بسیار به دل مینشیند. حسین محجوبی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره خلق آثاری با ویژگیهای منحصربه فرد و دارای خلاقیت گفت: حدود ۱۵ سال در تمامی سبکها جستجو کردم و بعد به جایی رسیدم که از آزار طبیعت توسط انسانها آزرده خاطر شدم و این سبک را انتخاب کردم تا زیبایی های طبیعت و به ویژه دو عنصر حیات و انرژی را تصویر کنم.
وی افزود: به این نتیجه رسیدم همه عالم واقعاً زیباست و اگر همه نقاشان در کنار هم کار کنند نمیتوانند تابلویی مثل آنچه خدا آفریده تصویر کنند.
این استاد هنر درباره تکرار برخی عناصر در آثارش بیان کرد: دو عنصر اسب و درخت در کارهای من به وفور وجود دارد؛ اسب سمبلی از انرژی و درخت سمبلی از حیات است. این دو عنصر قربانی بزرگ انسانها هستند و می بینیم درختان از بین رفتهاند و به جای اسبها هم ماشین استفاده میکنیم.
یکی از نکات جالب توجه در میان آثار استاد محجوبی، دو تابلو در مورد کره زمین با عنوان «دنیای محجوبی» و وضعیت انسانها با عنوان «محصول انسان» است که مربوط به بیش از ۴۰ سال پیش است. تابلوی «محصول انسان» دنیای دود گرفته و آسمانخراشهایی که فضای تنفس کره زمین را میگیرند، نشان می دهد. این تابلو با توجه به اینکه در آن سالها، جمعیت کره زمین ۶ میلیارد نفر بود و هنوز پیشرفت تکنولوژی انسان به حد امروز نرسیده بود و سرعت نابودی کره زمین به دست انسان خیلی کمتر از الان بود، تصویر شده است.
وی درباره این تابلو نیز به مهر گفت: من سال ها در طراحی معماری و شهرسازی تهران فعالیت کردم و سال ۱۳۳۶ دو طرح ۵ و ۲۵ ساله ارایه کرده بودم که طراحی و ساخت پارک ساعی یکی از این طرح ها بود. این طرح طوری تنظیم شده بود تا منابع طبیعی کمتر ضرر ببینند. البته من این وضعیت را پیش بینی کرده بودم که آسمانخراشها و ساختمانها جایگزین درختان می شود و ۴۰ سال پیش تابلویی کشیدم که آلودگی هوا و آسمانخراشها را نشان میدهد و الان هم این وضعیت نابودی زمین در حال تحقق است.
محجوبی درباره دهمین جشنواره تجسمی فجر نیز با اشاره به حضور پُررنگ زنان، گفت: خوشحالم که آثار خیلی خوبی در نمایشگاه تجسمی فجر دیدم به ویژه اینکه حضور خانمها با آثارشان، بسیار چشمگیر و باارزش است.
وی افزود: در دوره ما حدود ۵۰ نقاش حضور داشتند اما الان روند رو به رشدی در میان جوانان شاهدیم و تعداد هنرمندان قابل شمارش نیست یعنی اگر زمینه مناسبی برای فعالیت جوانان فراهم آید، مطمئناً شکوفا خواهند شد.
این پیشکسوت نقاشی در راستای بهبود شرایط برای جوانان پیشنهاد داد بهترینها از بین جوانان انتخاب شوند و آنها را به دنیا معرفی کنند.
همچنین به گفته سعید محجوبی فرزند حسین محجوبی، قرار بود در نمایشگاه آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر سه تابلو از استاد محجوبی به نمایش گذاشته شود که یکی از این تابلوها کنار گذاشته شده است؛ تابلویی که به اشعاری از حافظ اشاره دارد و استاد با سه بیت از این اشعار زندگی می کند.
این تابلو محصول ۲۰۱۷ است و به مناسبت نمایشگاه «مهر حافظ» در نگارخانه «آشیان نقش و مهر» به نمایش گذاشته شده است. این سه بیت عبارتند از:
«کمتر از ذره نِه ای پست مشو مهر بورز/ تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ زنان»
«با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»
«جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/ چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»