قیمت های نجومی برای پرواز رفت و برگشت تهران-کیش و قشم در تعطیلات بهمن
شمارش معکوس برای برنامه ریزی سفر ایرانگردان و جهانگردان برای آخرین تعطیلات رسمی سال نود و هفت که در آستانه بیست ودوم بهمن است، آغاز شده است. حتما شما هم در این چند روز با طوفان پیامک های و پیام های تلگرامی و اینستاگرامی مواجه هستید که آفر های عجیب وغریبی به شما می دهند.
پرواز نجومی به مشهد، قشم و كيش!
اين روزها و با نزديك شدن به ايام تعطيلات دهه فجر باز هم شاهد افزايش بی رويه قيمت پروازها در برخی مسيرها هستيم؛ به گونهای كه نرخ بلیت پروازهای داخلی به شدت در حال افزایش است. این وضعیت برای مسیرهای پر تقاضا از جمله کیش، مشهد، قشم و … حادتر است. در حال حاضر قیمت بلیت رفت و برگشت تهران-کیش بیش از يك ميليون و ۸۰۰ هزار تومان و بلیت پرواز تهران-مشهد-تهران به بیش از يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.
به عنوان نمونه در حال حاضر نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-کیش برای روز ۱۸ بهمن و ۲۲ بهمن یک میلیون و ۸۴۲ هزار تومان است. نرخ بلیت پرواز تهران-مشهد-تهران نیز به یک میلیون و ۴۲۸ هزار تومان و قیمت بلیت رفت و برگشت تهران-شیراز به یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسيده است.
پرواز تهران-قشم-تهران به یک میلیون و ۹۱۰ هزار تومان و نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت تهران-بندرعباس به يك ميليون و ۸۰۰هزار تومان افزايش يافته است. اين در حالی است كه طبق گزارش خبرگزاري تسنيم، چند روز قبل سازمان هواپیمایی کشوری با هشدار به متخلفان ارائه بلیت چارتری خارج از چارچوب از ابلاغ بخشنامه الزام شرکتهای هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن خبر داده بود.
در اين خصوص رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی این سازمان گفته بود: «شرکتهای هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد. در راستای اجرای سیاست های ابلاغی مبنی بر فروش بلیت پروازهای چارتری به صورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسیهای صورت گرفته پیش از این گاهی شاهد فروش بلیت پروازهای برنامهای به صورت چارتری بودهایم که این امر مغایر با بخشنامههای ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است.
بر این اساس سازمان هواپیمایی کشوری در ابلاغی همه ایرلاینهای داخلی را ملزم کرد از بهمن ماه جاری در همه مسیرها فروش خود را به صورت سیستمی عرضه کرده و مقررات تغییر و ابطال را اعمال و در هنگام فروش بلیت به مسافران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند. براساس این بخشنامه انجام پروازهای چارتری در قالب بستههای سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصرا در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.
در صورت گزارش و مشاهده عدول از مقررات ابلاغ شده، این سازمان جهت جلوگیری از ایجاد بی نظمی در فضای کسب و کار حمل و نقل هوایی و صیانت از حقوق مسافران در خصوص ارائه مجوزهای جدید یا تعدیل مجوز پرواز های قبلی شرکتها تجدید نظر خواهد کرد و با متخلفان برخورد قانونی میكند». گفتههای مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی كشوری در حالی است كه بليتهايي كه قيمت آنها ذكر شده همه چارتری هستند و شركتهای هواپيمايی داخلی بسيار علاقهمند به فروش اين نوع از بليت به مسافران خود هستند.
اين قصه سر دراز دارد!
البته ماجرای افزايش قيمت پروازها تنها مختص به امروز نيست. بلكه در چند وقت گذشته چندين بار شاهد افزايش قيمتهاي نجومی بوده ايم. برای نمونه در مرداد سال جاری نيز با قيمتهای نجومی در پروازهای تهران- شيراز مواجه بوديم. شرايط بهگونهای است كه در حال حاضر و با قيمتهايی كه پروازهای داخلي دارند، حمل و نقل هوايی ديگر برای بسياری از اقشار جامعه مقرون به صرفه نيست.
اقدامات دولت در ماههای گذشته و درخواست از مردم برای كاهش سفرهای خارجی با افزایش عجیب عوارض خروج از کشور و حذف ارز مسافرتی تنها يك روی سكه بوده و با شرايطی كه در حال حاضر به وضعيت صنعت حمل و نقل هوايی داخلی حاكم شده است، بسياری از مردم بايد سفرهای داخلی با هواپيما را نيز به حافظه درازمدت خود بسپارند و با آن خداحافظی كنند.این جوری، حتی اگر وزارت گردشگری هم در سال ۹۸ تشکیل شود، اقتصاد گردشگری پایدار ایران، شکوفا نخواهد شد.