قرعه کشی های خودرو تنها يک رانت است
تریتا نیوز ، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در خصوص تاثير ورود خودروهاي دو کارخانه خودروساز کشور که به صورت قرعه کشي محصولات خود را به بازار مصرف عرضه مي کنند بيان داشت: قرعه کشي ها تنها يک رانت است و افرادي وارد تجارت و خريد و فروش مي شوند که هيچ سنخيتي با کسب و کار خودرو ندارند؛ لذا نه تنها قيمت را پايين نمي آورد؛ بلکه بين توليدات کارخانه و بازار آزاد، تفاوت حداکثري قيمت را ايجاد مي کند.
سعيد موتمني، رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران با بيان مطلب فوق بيان داشت: در فرايند قرعه کشي خودرو برخي همان لحظه حواله ها را مي فروشند، برخي خودرو تحويلي را در پارکينگ به اميد گران تر شدن نگه مي دارند و تعدادي نيز خودرو را معامله مي کنند که هيچيک از اين معاملات تاثير مثبتي در بازار خودرو نمي گذارد.
وي در ادامه تاکيد کرد: نياز بازار داخلي به خودرو سالي بين يک ميليون و ۷۰۰ هزار تا يک ميليون ۸۰۰ هزار عدد است؛ لذا حتي قرعه کشي هايي که تعداد آن حداکثر ۸۰۰ هزار خودرو است هم نمي تواند اين نياز را تامين کند؛ بنابراين همچنان بازار تشنه عرضه خودرو باقي مي ماند.
موتمني تاکيد کرد: علاج کار تنها يک برنامه ريزي اصولي است. ريشه کار در توليد است نه دلالي دلالان غير حرفه اي. توليد بموقع و عرضه خودرو به اندازه نياز داخلي، به هيچ فردي اجازه نمي دهد تا بر کالاي مصرفي، حساب سرمايه اي باز کند. از سوي ديگر خودرو بايد از طريق افرادي به بازار عرضه گردد که شغل و حرفه آنهاست.
رئيس اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران تصريح کرد: هر شغلي اگر در جايگاه خود فعاليت نکند بازار آشفته مي شود. ويترين خودروفروشان را به جز خودرو نمي توان باکالاي ديگري پر کرد. ديگر مشاغل هم همينطور است. اين روزها افراد مختلف با مشاغل متفاوت وارد بازار خودرو، ملک، ساخت و ساز شده اند. اين در حالي است که هيچ جاي دنيا افراد در غير از تخصص خود فعال نيستند. خانه دارها، محصلين، دانشجويان، پزشکان و … همه وارد خريد خودرو نه براي تامين نياز فردي بلکه براي معامله شده اند. اين برهم ريختگي نظم در خريد و فروش خودرو معماي گراني و تورم خودرو را حل نخواهد کرد؛ بلکه خود به تشنج آن مي افزايد .
موتمني به فروشندگان زيرزميني و عدم اعتقاد آنها به پرداخت ماليات اشاره کرده و گفت: هيچيک از فروشندگان خودرو که صاحب پروانه کسب هستند نمي توانند وارد خريد خودروهاي قرعه کشي شوند در حالي که سالانه ماليات خود را پرداخت مي کنند؛ اما خريداران زيرزميني که مشاغل فراواني دارند از اين رويه استفاده و سود مي برند. بارها اين نکات را به مسئولان گوشزد و هشدار داده ايم. مهمترين کليد جلوگيري از تورم و فساد، پرداخت ماليات بموقع و اصولي توسط همه است.
موتمني با ابراز تاسف از اجرايي نشدن سامانه معاملات خودرو گفت: موضوع سامانه معاملات خودرو در سال ۹۱ مطرح و توسط برخي پي گيري شد، اما متاسفانه اجرايي نشد. اجرايي شدن اين سامانه مي تواند تمامي مشکلات سوء استفاده برخي از دلالان که نظم بازار خودرو را برهم مي زنند حل کند. با ثبت تمامي مراحل خريد خودرو با مدارک کامل به طور شفاف مي توان راستي آزمايي کرد و هيچ قيمتي به دلخواه تغيير نمي کند تا بازار متحول و بي نظم شود.
وي افزود: همانگونه که دولت در زمان کمبود مواد غذايي در پي تامين آن از کانال هاي مختلف بر مي آيد تا مشکل تورم در آن محصول را کم کند بايد براي توليد قطعات خودرو نيز به همان ميزان نگران باشد و بازار قطعات را تامين و پوشش دهد. توليدکنندگان قطعات داخلي و واردکنندگان بايد اين وظيفه را بخوبي انجام دهند. اکنون که مي دانيم بازار خودرو با بي نظمي دچار اختلال و مشکل شده است پس بايد در پي راه حل بود و تنها راه حل آن، سرمايه گذاري دولت در تامين نياز بازار توليد خودرو است.
وي راه اندازي سامانه ثبت معاملات را راه حلي بسيار موثر و مثبت خواند و گفت: هر چه سريعتر بايد اين سامانه شروع به کار کند تا هم سازمان به موقع مالياتش را دريافت کند وهم بازار خريد و فروش خودرو از اين حالت متشنج و بي ثبات خارج شود و سير طبيعي را طي کند ، هوشمند سازي امروزه در تمامي معاملات در دنيا خپحرف راول را مي زند ، اين کار فقط براي افرادي ناراحت کننده است که ترس از شفافيت دارد ، اتحاديه نمايشگاه دارن خودرو در اين کار پيشتاز است .
وي در خصوص لزوم آموزشهاي لازم در خصوص مشکلات و موضو عات مالياتي بيان داشت : امروزه در دنيا آموزش در تمامي عرصه ها حرف اول را مي زند سازمان امور مالياتي براي اجراي تمامي طرحهاي که ارائه مي دهد هيچگونه آموزشي به موديان نمي دهد ، طرح را اعلام و انتظار دارد از همان فردا همگان اجرايي کنند ، تا به کي بايد مشکلات را با چانه زني حل کرد اگر افراد به برنامه ها اشراف داشته باشند و آموزش ببينند کمتر با مشکل روبه رو مي شوند.