تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • سهم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تراکنش‌های شاپرکی در خرداد ۱۴۰۴

  • نشست ادواری معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مدیرعامل پست بانک ایران برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

  • بانک توسعه صادرات ایران ۳۴ ساله شد

  • تغییر در زمان‌بندی چرخه‌های تسویه سامانه پایا از ۱۹ تیرماه

  • طرح های جدید كارت هماهنگ با سلایق مشتریان در دستور كار بانك ملت

  • نحوه فعالیت شعبه‌های بانک پاسارگاد در روز پنج‌شنبه ۱۹تیرماه

  • پست بانک ایران بخشنامه بخشودگی وجه التزام تاخیر پرداخت تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن را ابلاغ کرد

  • اعطای بیش از ۲۰۱ میلیارد ریال تسهیلات به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی توسط بانک مسکن در سال جاری / بانک مسکن؛ همراهی مطمئن در بحران‌ها

  • گامی نوین در مسیر معاملات پیشرفته بازار سرمایه؛ رونمایی از نسخه دوم سامانه آی‌بی‌تریدر

  • شعب کشیک بانک صادرات ایران در روز پنج‌شنبه‌ ۱۹ تیرماه

واریته
صفحه اصلی›واریته›فیلم های سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ناامیدانه بود

فیلم های سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر ناامیدانه بود

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۱۲-۲۷

پس از مشاهده و تحلیل ۲۲ فیلم داستانی جشنواره فیلم فجر توسط گروه پژوهشی مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، جمع‌بندی «تصویر ارائه شده از ایران» در این آثار در قالب ۱۳ عنوان زیر به‌صورت خلاصه منتشر می‌شود:

جامعه

تصویر «جامعه ایران» در مجموع فیلم‌های جشنواره فجر ۹۶، تصویرِ جامعه‌ای «درهم»، «بی‌نظم»، «در آستانه اضمحلال» است و در آن «تضاد طبقاتی» به بیانی سطحی ارائه شده‌است؛ جامعه‌ای که هیچ نشانه‌ای از «گذشته افتخارآمیز» ندارد، «زمان حال» در آن به حالت تعلیق درآمده است و «آتیه روشنی» از خلال فیلم‌ها برای آن ترسیم نمی‌شود.

خانواده

مسأله خانواده با «غیاب‌ها» معنا پیدا می کند. بدون اغراق، در هیچ فیلمی «خانواده‌ای کامل» و «به‌سامان» تصویر نمی‌شود. این نکته به معنای «اجبار به» تصویرکردن شعاری خانواده‌های آرمانی و کامل نیست.

زنان

تصویر زنان در عموم فیلم‌های جشنواره سی و ششم، تصویر افرادی پرخاشگر و عصبانی است. دختران نیز در چارچوب‌های مردسالارانه، قربانیِ «غرور، تعصب، کامیابی و جبران ناکامی مردان» تصویر شده‌اند. به لحاظ پذیرش نقش، مفهوم «مادری» در زنان تصویر شده بسیار کمرنگ است.

انسان

منظور از انسان، شخصیت‌هایی هستند که مولفه‌های قهرمان را ندارند. عموم شخصیت‌ها، «ناتوان در تعریف وضع موجود»، «ناتوان در پیدا کردن راه حل معقول» و «ناتوان در برقراری ارتباط سالم با خود و جامعه» هستند و به همین دلیل دائماً به پرخاشگری و بویژه پرخاشگری کلامی روی می‌آورند.

تکنیک و تکنولوژی

در فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره ۹۶، به خصوص در ژانر دفاع مقدس شاهد حرکت به سمت «بهره‌گیری از تکنولوژی» هستیم. «سینما» تکنیکی عمومی برای طرح مسائل انسانی است اما در فیلمی مثل «به وقت شام» گویی «مهارت های تکنولوژیکی» جایگزین «حس‌ها» می‌شود و مادیت تصویر «مهابت» و ایجاد «حیرت» را جانشین پرداختن به عمق روابط انسانی می‌کند.

آینده، امید و رویا

«بی‌آیندگی»، «ناامیدی» و «دنیای بدون فانتزی و رویا»، بر فیلم‌های مشاهده شده در جشنواره ۹۶ چیره است. در این فیلم‌ها اغلب شاهد آسیب‌ها و مسائل اجتماعی هستیم که در سبک و سیاقی عریان و در قالب نوعی «رئالیسم بسیار تلخ، کور و بی‌انتها» ارائه شده‌اند.

اخلاق و دین

دین پشتوانه اخلاق اجتماعی نیست و در استدلال‌ها، نظام‌های گفتمانی و … اساسا حضور دین دیده نمی‌شود. «اغتشاش ارزشی» موجود در فیلم‌ها به نحوی است که «ارزش مشخصی» برای «داوری» نداریم و تنها شاهد نوعی «عقل متوسط رایج/Common Sense» به عنوان یک نظام اخلاقی تصویب شده در سینما هستیم.

گسست نسلی

گسست نسلی محدود به «تعارض پدر و مادرها» به عنوان «نسل گذشته» با «فرزندان» به عنوان «نسل آینده» بازنمایی می‌شوند. شاهد تمایزی میان «گسست نسلی» و «تفاوت نسلی» نیستیم و «تغییرات فرانسلی» نیز نادیده انگاشته می‌شود.

قانون

«قانون» در فیلم‌های جشنواره سی و ششم، نه به عنوان «متن»، بلکه به عنوان موضوعی اغلب «در حاشیه» نمایش داده می‌شود. قانون، «گره‌گشا و حلال مشکلات» شخصیت‌های فیلم‌ها نیست.

عقلانیت و پیشرفت

«پیشرفت» یکی از شعارهای اصلی دولت دوازدهم است. در مجموع در فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فجر ۹۶، غیاب رویا به غیاب الگوهایی «از» و «برای» پیشرفت بدل شده‌ است. این امر اساسا بیش از هر چیزی برآمده از «بی‌مساله» بودن فیلم‌های جشنواره فیلم فجر ۹۶ در مواجهه با اقتصاد سیاسی ایران معاصر است.

امنیت و آزادی

مفهوم آزادی بیش از هر چیزی به «آزادی اجتماعی» محدود شده است. تقریباً در هیچ فیلمی موضوع «آزادی سیاسی» مطرح نمی‌شود. همچنین چون مفهومی به نام آرامش در فضای فیلم‌ها قابل مشاهده نیست و ناامنی تبدیل به مسأله‌ای بنیادین شده‌است، مطالبه امنیت در حوزه‌های مختلف برجسته می‌شود.

ما/هویت ملی

تصویر روشن و مشخصی از نوعی هویت متحد -البته نه به عنوان امری ایده‌آل و نه به عنوان امر فعلیت‌یافته در زندگی اکنون و روزمره شخصیت‌های اصلی فیلم‌ها- قابل مشاهده نیست. بنابراین تفاهمی درباره وضع موجود ارائه نمی‌شود. دقیقا بر همین اساس است که «فرار» در اشکال گوناگون آن (سفر، سیگار، مهاجرت، پناهندگی، و خشونت) به عنوان راه حل توسط شخصیت‌ها انتخاب می‌شود.

آسیب‌های اجتماعی

سینمای جشنواره سی‌ و ششم، سینمای «جامعه آسیب‌زده» است. آسیب‌های اجتماعی بیش از هر چیزی در مرکز روایت‌ها قرار دارند. آسیب‌ها و مسائل اجتماعی بیش از هر چیزی به «اعتیاد» و «فقر و فحشاء» فرو کاسته شده است و عموما این طبقات اقتصادی پائین هستند که مبتلا به چنین آسیب‌هایی تصویر می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=49032

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    فرزندان موفق؛ ۷ سلبریتی دوست داشتنی که ثروتی بسیار بیشتر از والدین مشهور خود دارند

    ۱۳۹۸-۰۳-۰۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    اقامت در هتل فضایی چگونه است؟

    ۱۳۹۷-۱۲-۲۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    منتقدان «ماموریت غیرممکن» جدید را تحسین کردند/ تام کروز در اوج

    ۱۳۹۷-۰۴-۲۴
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ۱۰ جمله‌ای که افراد باهوش در محل کار هرگز نمی‌گویند

    ۱۳۹۵-۱۲-۰۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    «وقتی برگشتم…» پاییز در سینماها اکران می‌شود

    ۱۳۹۶-۰۵-۳۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ۵ فیلم ترسناکی که داستانشان با «جمعه سیاه» گره خورده است

    ۱۳۹۶-۰۹-۰۵
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • سهم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از تراکنش‌های شاپرکی در خرداد ۱۴۰۴

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • نشست ادواری معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با مدیرعامل پست بانک ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • بانک توسعه صادرات ایران ۳۴ ساله شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • بانک ملی

    تغییر در زمان‌بندی چرخه‌های تسویه سامانه پایا از ۱۹ تیرماه

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • طرح های جدید كارت هماهنگ با سلایق مشتریان در دستور كار بانك ملت

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۸
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است