تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • واکنش هلدینگ خلیج فارس به انتشار شایعات تغییرات مدیریتی در برخی شرکت‌های تابعه

  • پیام محمد شریعتمداری به مناسبت هفته محیط زیست: نقطه عزیمت ما در مأموریت خطیر «نجات محیط زیست» تغییر نگاه‌ها و رفتارها است

  • پیام مدیرعامل بانک شهر به مناسبت گرامیداشت رحلت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد

  • تأمین مالی ۸۹ طرح با ارزشی بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳

  • بیمه تكافل سروش در قالب شركت بیمه متقابل در منطقه آزاد چابهار تأسیس می‌شود

  • بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از پروژه‌های صبانور در کردستان

  • همکاری منطقه آزاد کیش و هگتا برای رونق گردشگری

  • دکتر شکر خواه: هدف گذاری بانک پارسیان ایفای نقش موثر در زیست بوم دانش بنیان کشور است

  • تجدید میثاق كاركنان بانك صنعت و معدن با آرمان‌های امام خمینی(ره)

  • ایران در مسیر خدمت به امت 

دانش و فناوری
صفحه اصلی›دانش و فناوری›فیسبوک پروژه هواپیمای خورشیدی Aquila را تعطیل می‌کند

فیسبوک پروژه هواپیمای خورشیدی Aquila را تعطیل می‌کند

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۷-۰۴-۰۹

فیسبوک پروژه‌ی ساخت هواپیمای غول پیکر خورشیدی به‌منظور ارائه‌ی اینترنت در مناطق دورافتاده‌ی جهان را لغو خواهد کرد. بقیه‌ی بخش‌های این پروژه با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند.

ییل مگوایر، یکی از مدیران میانی بخش کدنویسی فیسبوک در یک پست وبلاگی اعلام کرده که این شرکت پروژه‌ی ساخت هواپیمایی غول‌پیکر خورشیدی خود با نام Aquila را لغو خواهد کرد. او در این پست نوشته است:

ما تصمیم گرفتیم که طراحی و ساخت هواپیمای اختصاصی خود را لغو کرده و کارگاه تولیدی آن در بریج‌واتر را نیز تعطیل کنیم.

تعطیلی این کارگاه تولیدی به‌معنای از دست رفتن ۱۶ فرصت شغلی در فیسبوک است. البته در ادامه‌ی این خبر آمده که دیگر جنبه‌های این پروژه بدون تغییر خاصی به کار خود ادامه خواهند داد. فقط در بخش تولید هواپیما و پلتفرم‌های ارتفاع بلند مانند Aquila، فیسبوک با شرکت‌های همکار مانند ایرباس به کار خود ادامه خواهد داد.

پروژه‌ی ساخت هواپیمای خورشیدی فیسبوک از سال ۲۰۱۴ و با خرید شرکت Ascenta شروع شد. پس از آن این پروژه در سال ۲۰۱۵ به‌صورت عمومی معرفی شد و اولین پرواز آزمایشی نیز در سال ۲۰۱۶ انجام شد. البته این پرواز آزمایشی با شکست مواجه شده و ایرادات ساختاری آن باعث شد تا سازمان ملی امنیت حمل‌ونقل NTSB یک بازرسی دقیق از فرآیند طراحی و ساخت این هواپیما انجام دهد. پرواز آزمایشی دوم با موفقیت‌هایی همراه شد اما هنوز تا رسیدن به محصول کامل، راه زیادی در پیش بود.

این هواپیما طراحی V شکلی داشت که با مصرف انرژی بسیار کم در ارتفاع حرکت می‌کرد. این انرژی نیز توسط سلول‌های خورشیدی تامین می‌شد. اگرچه روند پیشرفت هواپیمای آکویلا به‌خوبی پیش می‌رفت اما نکته‌ی مهم این بود که شرکت‌های بزرگ دیگر نیز به فکر توسعه‌ی هواپیماهای ارتفاع زیاد با مصرف انرژی پایین بودند. مگوایر در این مورد نوشته است:

پس از این که ما کار روی هواپیما را شروع کردیم، برایمان بسیار جذاب بود که شرکت‌های پیشرو در صنعت هواپیمایی نیز به فکر سرمایه‌گذاری در این بخش افتادند. آنها نیز پروژه‌هایی برای طراحی و ساخت هواپیماهای ارتفاع بلند شروع کردند.

در نهایت با توجه به هزینه‌ی مورد نیاز بالا برای طراحی چنین محصولی از صفر و همچنین کمبود تخصص و مهارت کافی در یک شرکت شبکه‌ی اجتماعی برای توسعه‌ی هواپیما (نسبت به پیشگامان صنعت هواپیمایی)، توقف پروژه توسط فیسبوک و جلوگیری از ضررهای بیشتر مالی،‌ قابل پیش‌بینی بود. وبسایت بیزینس اینسایدر چندی پیش از احتمال توقف این پروژه خبر داده بود. آنها در گزارش خود از استعفای مدیر و سرمهندس این پروژه خبر داده بودند. دلیل این استعفا نیز رد شدن درخواست‌ آنها برای طراحی مجدد و همچنین تامین انبار اختصاصی بوده است.

اید‌ه‌ی هواپیمای آکویلا و بسیاری ایده‌های بلندپروازانه‌ی اتصال همه‌ی مردم جهان به اینترنت، زمانی از طرف فیسبوک طرح شد که این شرکت در دوران اوج خود و در قله‌ی موفقیت قرار داشت. این ایده‌ها پیش از بحران‌های اخیر فیسبوک و افت ارزش سهام و همچنین گسترش انتقادها در مورد عملکرد آنها مطرح شده بود. البته شکی نیست که فیسبوک به حرکت در این مسیر ادامه خواهد داد و تنها تلاش می‌کند که هزینه‌ها را برای رسیدن به هدف نهایی کاهش دهد. مگوایر در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که پروژه با قدرت ادامه خواهد داشت و تنها روش اجرا تغییر خواهد کرد:در برنامه‌های آتی ما با شرکای خود مانند ایرباس در ساخت هواپیمای ارتباطی همکاری می‌کنیم. علاوه بر آن فناوری‌های دیگر برای اجرایی شدن این پروژه مانند سیستم کنترل هواپیما و باتری‌های با ظرفیت بالا نیز در دستور ساخت قرار دارند. در بخش سیاست‌گذاری ما در حال کار روی پروپوزالی برای کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی سال ۲۰۱۹ هستیم تا نظریات مختلف را در مورد این پروژه دریافت کنیم. در نهایت ما با هیئت‌های مشاوره‌ای قوانین هوایی در آمریکا و کشورهای دیگر نیز همکاری خواهیم کرد.

اگرچه بلندپروازی فیسبوک قابل تحسین است، اما بسیاری از کارشناسان از همان ابتدای معرفی پروژه‌ی بلندپروازانه‌ی فیسبوک، با آن مخالفت می‌کردند و آن را نوعی خیال‌پردازی فناورانه می‌دانستند. آنها معتقد بودند پرداخت هزینه برای پیاده‌سازی پروژه‌های فیبر و توسعه‌ی زیرساخت‌های اساسی، لزوم اجرایی بیشتری نسبت به این پروژه دارد.

مقامات فیسبوک پاسخ روشنی به سوال خبرنگار تک‌کرانچ در مورد ادامه‌ی این پروژه نداده‌اند. آنها تنها اعلام کرده‌اند که بخش ساخت هواپیمای نهایی به شرکت‌های تخصصی این حوزه واگذار خواهد شد. بعلاوه فیسبوک اشاره‌ای به پیشرفت‌های زیاد صورت گرفته در این مسیر داشته‌اند که حوزه‌هایی همچون حرکت و نیروی محرکه‌ی هواپیما را شامل می‌شود. در نهایت هنوز هدف فیسبوک برای استفاده از این پیشرفت‌ها و آینده‌ی آکویلا مشخص نیست اما می‌توان در آینده‌ای نزدیک منتظر شنیدن خبرهایی در این مورد باشیم.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=59646

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • دانش و فناوری

    تلگرام دسکتاپ و قابلیتی کاربردی به نام حالت کار (workmode)

    ۱۳۹۵-۱۲-۲۳
    توسط اپراتور خبر
  • دانش و فناوری

    استفاده نسخه نهایی باج گیر سایبری از روش رمزنگاری قوی/ وبسایتهای ناشناخته را بازنکنید

    ۱۳۹۶-۰۲-۳۰
    توسط اپراتور خبر
  • دانش و فناوری

    مراقب روش جدید کلاهبرداران اینترنتی باشید!

    ۱۳۹۶-۰۵-۰۵
    توسط اپراتور خبر
  • دانش و فناوری

    مقایسه قیمت بهترین گوشی های اندروید بازار؛ پرچم داران گران قیمت!

    ۱۳۹۶-۰۷-۱۶
    توسط اپراتور خبر
  • دانش و فناوری

    گوش گیری که سروصدای مزاحم را ساکت می کند

    ۱۳۹۶-۰۸-۲۳
    توسط اپراتور خبر
  • دانش و فناوری

    آیفون ۱۰ اپل پرفروش‌ترین گوشی دنیا در ابتدای سال ۲۰۱۸

    ۱۳۹۷-۰۳-۲۳
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • واکنش هلدینگ خلیج فارس به انتشار شایعات تغییرات مدیریتی در برخی شرکت‌های تابعه

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۳-۱۵
  • پیام محمد شریعتمداری به مناسبت هفته محیط زیست: نقطه عزیمت ما در مأموریت خطیر ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۳-۱۵
  • پیام مدیرعامل بانک شهر به مناسبت گرامیداشت رحلت امام خمینی (ره) و قیام پانزده خرداد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۳-۱۵
  • تأمین مالی ۸۹ طرح با ارزشی بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۳-۱۵
  • بیمه تكافل سروش در قالب شركت بیمه متقابل در منطقه آزاد چابهار تأسیس می‌شود

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۳-۱۵
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است