فیسبوک پروژه هواپیمای خورشیدی Aquila را تعطیل میکند
فیسبوک پروژهی ساخت هواپیمای غول پیکر خورشیدی بهمنظور ارائهی اینترنت در مناطق دورافتادهی جهان را لغو خواهد کرد. بقیهی بخشهای این پروژه با قدرت به کار خود ادامه میدهند.
ییل مگوایر، یکی از مدیران میانی بخش کدنویسی فیسبوک در یک پست وبلاگی اعلام کرده که این شرکت پروژهی ساخت هواپیمایی غولپیکر خورشیدی خود با نام Aquila را لغو خواهد کرد. او در این پست نوشته است:
ما تصمیم گرفتیم که طراحی و ساخت هواپیمای اختصاصی خود را لغو کرده و کارگاه تولیدی آن در بریجواتر را نیز تعطیل کنیم.
تعطیلی این کارگاه تولیدی بهمعنای از دست رفتن ۱۶ فرصت شغلی در فیسبوک است. البته در ادامهی این خبر آمده که دیگر جنبههای این پروژه بدون تغییر خاصی به کار خود ادامه خواهند داد. فقط در بخش تولید هواپیما و پلتفرمهای ارتفاع بلند مانند Aquila، فیسبوک با شرکتهای همکار مانند ایرباس به کار خود ادامه خواهد داد.
پروژهی ساخت هواپیمای خورشیدی فیسبوک از سال ۲۰۱۴ و با خرید شرکت Ascenta شروع شد. پس از آن این پروژه در سال ۲۰۱۵ بهصورت عمومی معرفی شد و اولین پرواز آزمایشی نیز در سال ۲۰۱۶ انجام شد. البته این پرواز آزمایشی با شکست مواجه شده و ایرادات ساختاری آن باعث شد تا سازمان ملی امنیت حملونقل NTSB یک بازرسی دقیق از فرآیند طراحی و ساخت این هواپیما انجام دهد. پرواز آزمایشی دوم با موفقیتهایی همراه شد اما هنوز تا رسیدن به محصول کامل، راه زیادی در پیش بود.
این هواپیما طراحی V شکلی داشت که با مصرف انرژی بسیار کم در ارتفاع حرکت میکرد. این انرژی نیز توسط سلولهای خورشیدی تامین میشد. اگرچه روند پیشرفت هواپیمای آکویلا بهخوبی پیش میرفت اما نکتهی مهم این بود که شرکتهای بزرگ دیگر نیز به فکر توسعهی هواپیماهای ارتفاع زیاد با مصرف انرژی پایین بودند. مگوایر در این مورد نوشته است:
پس از این که ما کار روی هواپیما را شروع کردیم، برایمان بسیار جذاب بود که شرکتهای پیشرو در صنعت هواپیمایی نیز به فکر سرمایهگذاری در این بخش افتادند. آنها نیز پروژههایی برای طراحی و ساخت هواپیماهای ارتفاع بلند شروع کردند.
در نهایت با توجه به هزینهی مورد نیاز بالا برای طراحی چنین محصولی از صفر و همچنین کمبود تخصص و مهارت کافی در یک شرکت شبکهی اجتماعی برای توسعهی هواپیما (نسبت به پیشگامان صنعت هواپیمایی)، توقف پروژه توسط فیسبوک و جلوگیری از ضررهای بیشتر مالی، قابل پیشبینی بود. وبسایت بیزینس اینسایدر چندی پیش از احتمال توقف این پروژه خبر داده بود. آنها در گزارش خود از استعفای مدیر و سرمهندس این پروژه خبر داده بودند. دلیل این استعفا نیز رد شدن درخواست آنها برای طراحی مجدد و همچنین تامین انبار اختصاصی بوده است.
ایدهی هواپیمای آکویلا و بسیاری ایدههای بلندپروازانهی اتصال همهی مردم جهان به اینترنت، زمانی از طرف فیسبوک طرح شد که این شرکت در دوران اوج خود و در قلهی موفقیت قرار داشت. این ایدهها پیش از بحرانهای اخیر فیسبوک و افت ارزش سهام و همچنین گسترش انتقادها در مورد عملکرد آنها مطرح شده بود. البته شکی نیست که فیسبوک به حرکت در این مسیر ادامه خواهد داد و تنها تلاش میکند که هزینهها را برای رسیدن به هدف نهایی کاهش دهد. مگوایر در ادامه به این نکته اشاره میکند که پروژه با قدرت ادامه خواهد داشت و تنها روش اجرا تغییر خواهد کرد:در برنامههای آتی ما با شرکای خود مانند ایرباس در ساخت هواپیمای ارتباطی همکاری میکنیم. علاوه بر آن فناوریهای دیگر برای اجرایی شدن این پروژه مانند سیستم کنترل هواپیما و باتریهای با ظرفیت بالا نیز در دستور ساخت قرار دارند. در بخش سیاستگذاری ما در حال کار روی پروپوزالی برای کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی سال ۲۰۱۹ هستیم تا نظریات مختلف را در مورد این پروژه دریافت کنیم. در نهایت ما با هیئتهای مشاورهای قوانین هوایی در آمریکا و کشورهای دیگر نیز همکاری خواهیم کرد.
اگرچه بلندپروازی فیسبوک قابل تحسین است، اما بسیاری از کارشناسان از همان ابتدای معرفی پروژهی بلندپروازانهی فیسبوک، با آن مخالفت میکردند و آن را نوعی خیالپردازی فناورانه میدانستند. آنها معتقد بودند پرداخت هزینه برای پیادهسازی پروژههای فیبر و توسعهی زیرساختهای اساسی، لزوم اجرایی بیشتری نسبت به این پروژه دارد.
مقامات فیسبوک پاسخ روشنی به سوال خبرنگار تککرانچ در مورد ادامهی این پروژه ندادهاند. آنها تنها اعلام کردهاند که بخش ساخت هواپیمای نهایی به شرکتهای تخصصی این حوزه واگذار خواهد شد. بعلاوه فیسبوک اشارهای به پیشرفتهای زیاد صورت گرفته در این مسیر داشتهاند که حوزههایی همچون حرکت و نیروی محرکهی هواپیما را شامل میشود. در نهایت هنوز هدف فیسبوک برای استفاده از این پیشرفتها و آیندهی آکویلا مشخص نیست اما میتوان در آیندهای نزدیک منتظر شنیدن خبرهایی در این مورد باشیم.