فرود اولین ایرباس ۳۵۰ و بوئینگ ۷۸۷ در ایران با هواپیمایی قطر
ماه گذشته میلادی خط هواپیمایی قطر برای اولین بار ۲ هواپیمای رؤیایی را در فرودگاه امام خمینی تهران به زمین نشاند تا از این به بعد مسافران ایرانی نیز بتوانند با استفاده از پرچمداران بوئینگ و ایرباس، تجربه ای به روز و دلنشین را از سفر خود داشته باشند.
در ماه گذشته، ماشین های آب پاش فرودگاه دو بار آسمان را نشانه گرفتند تا با ایجاد دالان آبی، فرش قرمزی پهن کنند برای اولین فرود دو فروند از پیشرفته ترین هواپیماهای مسافری دنیا در ایران. در ۲۶ دی ماه چرخ های بوئینگ ۷۸۷ زمین فرودگاه امام را بوسید و تنها ۶ روز بعد، ایرباس ۳۵۰ نیز اولین دیگری را رقم زد تا بدین شکل هواپیمایی قطر، پیشتاز عرضه پیشرفته ترین هواپیماهای موجود دنیا در کشورمان لقب بگیرد.
بوئینگ ۷۸۷ که عبارت دریم لاینر را نیز در کنار اسم خود جای داده، برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ و با صرف هزینه ای ۳۲ میلیارد دلاری به پرواز درآمد و سرانجام در سال ۲۰۱۱ در اختیار خطوط هواپیمایی قرار گرفت و بوئینگ برای هر فروند سری ۳ این خانواده، مبلغ ۳۲۵ میلیون دلار را از مشتریان خود طلب کرد. قطر ایرویز به عنوان یکی از اولین شرکت ها این هواپیما را به ناوگان خود اضافه کرد و سرانجام در سال جاری آن را به ایران آورد.
دريملاينر هواپيمايي قطر ۲۲ صندلي در کلاس بيزینس و ۲۳۲ صندلي در کلاس اکونومي دارد. یکی از مهمترین نکات دریم لاینر، بهرهوري ۲۰ درصدی سوخت آن به نسبت هواپيماهاي قديميتر است.
در طراحي دريملاينر ۷۸۷ هواپيمايي قطر فناوریهاي پيشرفتهاي به کار رفته است. از جمله این تکنولوژیها میتوان به طراحي صندليهايی اشاره کرد که مختص هواپيمايي قطر است و آسايش و فضاي کافي برای مسافران ایجاد میکند. صندلیهای کلاس بیزینس با چيدمان ۱-۲-۱ قابلیت تبدیل به تختخوابهاي کاملاً افقي را دارند. تمهاي کبود، شيري و خاکستري داخل کابینها، تهويه کمصدا و مواد به کار رفته کاهنده صدای هواپیما، دکوراسيون داخلي دریم لاینر را از همتایانش متمایز میکند.
نباید از این نکته غافل شد که هواي کابين دریم لاینر به دلیل مکش هواي تازه از طريق خروجيهاي تعبیهشده روي بدنه، تميزترین هوای تنفس را در بین هواپيماهاي تجاري امروزي برای مسافران فراهم میکند، از سرگيجه، سردرد، سوزش و خشکي چشم جلوگیری میکند و حالت تهوع حرکتي مسافران را تا ۸ برابر کاهش ميدهد.
پنجرههاي این هواپیما ۳۰ درصد از هواپیماهای مشابه بزرگتر بوده و هر کدام داراي دستگاه کنترل الکترونيکي کم کردن نور هستند. این تکنولوژی در کلاس اکونومي از طريق يک کليد جداگانه روي هر پنجره و در کلاس بيزنس از طريق هدست IFE، سیستم سرگرمی داخل هواپیما عمل ميکند.
نمايشگرهای سیستم سرگرمی داخل هواپیمای قطر مجهز به صفحه لمسي موسوم به iTouch بوده که امکان تماشای بیش از ۲ هزار فيلم، برنامه و امکانات سرگرمي صوتي، خدمات ارسال پيام موبايل GSM و دسترسی به اینترنت پرسرعت را براي هر صندلي و در تمام طول پرواز، فراهم میکند.
از سوی دیگر در مورد ایرباس A350 نیز باید بگوییم که کمپانی سازنده فرانسوی طی پروژه ای ۱۱ میلیارد یورویی این هواپیما را توسعه داده و آن را در سال ۲۰۱۵ و طی همکاری با قطر ایرویز به جهانیان معرفی کرده است. هر فروند از سری ۹۰۰ این هواپیما به مبلغ ۳۱۷ میلیون دلار ارزش گذاری شده.
این هواپیمای فوق پیشرفته ۳۶ صندلی در کابین بیزینس و ۲۴۷ صندلی در کابین اکونومی دارد که مجموع گنجایش آن را به ۲۸۳ صندلی میرساند. به لطف طراحی عریض کابین، صندلیهای کلاس بیزینس کاملاً تخت میشوند و در کلاس اکونومی، صندلیها بزرگتر از موارد مشابه خود هستند.
اکبر الباکر، مدیرعامل هواپیمایی قطر درباره حضور ایرباس ۳۵۰ در ایران می گوید: «ما ۱۴ سال است که با موفقیت به ایران پرواز میکنیم و مفتخریم که تبدیل به اولین خط هوایی میشویم که ایرباس ۳۵۰ را در این کشور به زمین مینشانیم. ایران یکی از مهمترین مقاصد در شبکه منطقهای ما است و پروازهایمان به این کشور عملکرد بسیار موفقی داشتهاند. بسیار خوشحالیم که مسافرانمان روز ۲۲ ژانویه در سفر به تهران آرامشی در بالاترین سطح ممکن را با یکی از مدرنترین و پیشرفته ترین هواپیماهای دنیا تجربه کردند.»
هواپیمایی قطر ۲۹ پرواز هفتگی از دوحه و فرودگاه ۵ ستاره حمد به ایران دارد. اولین پرواز این خط هوایی به تهران در سال ۲۰۰۴ انجام شد و امروز این تعداد به ۱۸ پرواز هفتگی به پایتخت ایران افزایش یافته است.