عید دیدنی ۲۴ ساعته مردم با سینماها
ایام نوروز به عنوان یکی از زمان هایی که زمان طلایی برای فروش فیلم ها محسوب می شود موجب شده است توجه ویژه ای به فیلم هایی شود که در این ایام به اکران در می آیند. اکران نوروز در سالهای اخیر فرصت مناسبی برای تبدیل فیلم ها به پرفروش ترین های سال و خلق رکورد شکنی های شگفت آور شده است. به طوری که برخی فیلم هایی که پیش از نوروز اکران خود را آغاز کرده اند، در مدت کوتاهی همزمانی با تعطیلات نوروز به فروش های میلیاردی رسیده اند. همین موضوع می تواند بهانه ای برای تلاش فیلمسازان برای گرفتن نوبت اکران نوروزی شود. همچنان که امسال در ایام نوروز شاهد بودیم اغلب فیلم ها به سانس های ویژه و فوق العاده رسیدند و استقبال پر شور مردم از آثار اکران شده تداوم یافت.
در گزارش پیش رو سراغ سه تن از سینماگرانی همچون هاتف علیمردانی، حبیب اسماعیلی و سیدمحمود رضوی که فیلم هایشان در ایام نوروز از پرفروش های این ایام بوده است رفتیم تا از میزان رضایتمندی آنها از فروش فیلم هایشان مطلع و از ارزیابی آنان جویا شویم.
حبیب اسماعیلی:
با تبلیغات محدود به فروش قابل قبولی دست یافته ایم
تهیه کننده فیلم سینمایی «سه بیگانه» اعتقاد دارد با در نظر گرفتن اینکه این فیلم از تبلیغات صدا و سیما محروم و دارای تبلیغات محیطی محدودی است، تاکنون فروش قابل قبولی داشته. او دلیل استقبال از فیلم «سه بیگانه» را وجود نقد اجتماعی همراه با طنز در فیلم می داند.
حبیب اسماعیلی، تهیه کننده فیلم سینمایی «سه بیگانه» و مدیر شرکت رسانه فیلمسازان مولود در خصوص میزان رضایتمندی از فروش این فیلم به عنوان یکی از اکران های نوروزی به بانی فیلم گفت: تماشاگر بعد از دیدن فیلم «سه بیگانه» راضی از سالن بیرون می آید و طنزی که در فیلم وجود دارد نقد اجتماعی را در بر می گیرد. فیلم جامعه امروز را به صورت صمیمانه نقد کرده است و رضایت بیننده را هم در پی دارد. فروش ما تا کنون خوب بوده است، اما این فیلم تنها فیلم اکران نوروزی است که تلویزیون پخش تیزر آن را تحریم کرده. بالاخره درباره شرایط اکران یک فیلم باید اطلاع رسانی شود و متاسفانه مردم فعلاً آگاهی چندانی در مورد این فیلم ندارند. پیش از این شاهد آن بودیم برخی از فیلم هایی که نسبت به فیلم ما فروش کمتری داشته اند، توانسته اند با تبلیغات تلویزیونی به فروش بهتری دست پیدا کنند. قطعا اگر تلویزیون تیزر این فیلم را پخش می کرد، به فروش بهتری دست پیدا می کردیم، ولی با توجه به این موضوع فیلم ما امیدوار کننده است، روز به روز هم از لحاظ تعداد سانس ها و سینماها وضعیت بهتر می شود.
وی در خصوص دلیل تحریم تیزر فیلم «سه بیگانه» از سوی تلویزیون گفت: کسی برای ما دلیل روشنی نیاورده است، ولی گمانه زنی های مختلفی در این خصوص وجود دارد. یکی بحث شباهت یکی از شخصیت های فیلم به برخی از مسوولان و دیگری بحث کارگردانی آن است. با این حال این فیلم از لحاظ اجتماعی فیلم خوبی است، چرا که از لحاظ ابعاد سیاسی و اجتماعی در قالب طنز حرف های زیادی برای گفتن دارد. نمی دانم به چه علت صدا و سیما تیزر آن را پخش نمی کند. به این موضوع فکر نمی کنند که یک تهیه کننده برای این فیلم سرمایه گذاری کرده و این فصل هم فصل خوبی برای سینما است. از سویی هم برخی گله می کنند چرا در ماهواره تیزر فیلم ها پخش می شود، در حالی که حتی یک مورد پخش تیزر این فیلم در شبکه های خارجی گزارش نشده است. صدا و سیما باید به فروش فیلم ها کمک کند. از طرفی هم تابلوهای زیادی در سطح شهر در اختیار شهرداری است. ما واقعا از تبلیغات محیطی و صدا و سیما محروم هستیم و این خودش لطمه بزرگی است. با این حال فروش ما نسبتا راضی کننده بوده است.
اسماعیلی دلیل استقبال از فیلم سه بیگانه را طنز بودن آن دانست و ادامه داد: بالاخره ایام نوروز زمانی است که از فیلم هایی که حتی اگر کمی لبخند روی لب مخاطب بیاورد، استقبال می شود. بسیاری از فیلم ها هستند که با وجود طنز بودن مخاطبان را راضی نمی کند، ولی تا جایی که این فیلم را همراه تماشاگران دیده ام و از مدیران سینمایی و یا تماشاگران پرسیده ام، مخاطب ناراضی نداشتیم. حتی با دوربین در خروجی برخی سینماها از مخاطبان نظرسنجی کردیم و شاید از هر ۱۵ نفر یک نفر گفته باشد که فیلم بدی نیست و اکثرا گفته اند که فیلم خوبی است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «پاتو زمین نذار» افزود: «سه بیگانه» فیلمی است که چند موضوع از قبیل سازمان آب، سازمان هواپیمایی، مترو، تامین اجتماعی و … را در بردارد که همه ما به نوعی با آنها دست به گریبان هستیم و در فیلم به نقد کشیده می شوند. شاید این نقدها به مذاق برخی خوش نیامده باشد. همان طور که برای برخی از فیلم ها اعتراضاتی در خصوص حرفه های مختلف از قبیل جامعه پزشکان، پرستاران و… شکل گرفت. ولی متاسفانه برخی مسائل در جامعه وجود دارد که تا دست روی آنها می گذاریم با اعتراض مواجه می شویم.
وی اضافه کرد: فکر می کنم با گسترش شبکه ها و پیشرفت علم و فناوری تهدید و محروم کردن راه درستی نباشد. در ازای آن می توانیم با برنامه ریزی درست و ساخت فیلم ها و سریال های خوب مفید باشیم. همه کارگردانان و فیلمسازان ما خطوط قرمز کشور خود را خوب می شناسند و بایدها و نبایدها را می دانند. اگر به گروهی نقدی می شود باید انتقادپذیر باشند و با فیلمسازان تعامل داشته باشند. بهتر است نقدهایی که در جای جای شهر، تاکسی ها، متروها و یا کنج خانه ها می شود در فیلم ها بیان شود تا شاید به گوش مسئولان برسد. باید این آزادی های عمل در فیلم ها باشد. فکر می کنم دلیلی که نمی خواهند فیلم «سه بیگانه» دیده شود، همین موضوع باشد. اما مردم ما هشیارتر و عاقل تر این حرف ها هستند و خودشان فیلم خوب را انتخاب می کنند و می بینند.
محمود رضوی:
جذابیت های خود فیلم باعث فروش آن شده است
سید محمود رضوی، تهیه کننده فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» معتقد است خود فیلم جذابیت ها و قابلیت هایی دارد که آن را تبدیل به بهترین فیلم از نگاه مردم کرده است؛ هر چند نتواند در اکران به بیشترین فروش برسد، ولی فروش کمی هم نخواهد داشت.
سید محمود رضوی، تهیه کننده فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز» در خصوص میزان رضایتمندی از فروش این فیلم به عنوان یکی از اکران های نوروزی به بانی فیلم گفت: با در نظر گرفتن تعداد سینماهایی که در اختیار داریم فروش فیلم تاکنون فروش بدی نبوده است، چرا که تعداد سینماهای ما به نسبت فیلم های دیگری که در حال اکران هستند کمتر است همان طور که می دانید تعداد صندلی هایی که به این فیلم اختصاص داده شده نسبت به دو فیلمی که در جدول فروش اول و دوم هستند تفاوت وجود دارد. بر اساس تعداد سینماها، سانس ها و صندلی هایی که در اختیار ما است فروش خوبی داشته است.
رضوی درباره دلیل استقبال از این فیلم افزود: نکته ای که در خصوص این فیلم وجود دارد، این است که این فیلم بهترین فیلم از نگاه تماشاگر در جشنواره فیلم فجر بوده است و قاعدتا خود فیلم جذابیت ها و قابلیت هایی داشته که این اتفاق افتاده است. خواه ناخواه در اکران هم ممکن است برخی از فیلم هایی که بهترین فیلم جشنواره می شوند نتوانند بیشترین فروش را داشته باشند، ولی فروش کمی هم نخواهند داشت. استقبال مردم هم به دلیل همان جذابیت هایی است که در جشنواره باعث شد فیلم، تبدیل به بهترین فیلم از نگاه مردم شود. با این حال باید دید و هنوز برای قضاوت در مورد فروش فیلم زود است.
هاتف علیمردانی:
تبلیغات سینه به سینه عامل رونق «آباجان» بود
هاتف علیمردانی کارگردان فیلم سینمایی «آباجان» از میزان فروش این فیلم در میان اکران های نوروزی رضایت نسبی دارد و معتقد است که این فیلم در روزهای ابتدایی سال جدید فروش خوبی نداشت اما تبلیغات سینه به سینه مردم از این فیلم به مرور در روزهای آینده موجب شد مردم از این فیلم استقبال خوبی داشته باشند.
هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم سینمایی «آباجان» در خصوص میزان رضایتمندی از فروش این فیلم به عنوان یکی از اکران های نوروزی به بانی فیلم گفت: میزان فروش فیلم در هفته اول عید چندان رضایت بخش نبود، ولی بعد از دو سه روز فیلم با فروش خوبی روبرو شد و فکر می کنم مردم فیلم را سینه به سینه منتقل کرده اند و فیلم بعد از چند روز روند خوبی را شروع کرده است. این در حالی است که «آباجان» در ایام نوروز تنها در تهران اکران شده است و بعد از ایام عید اکران شهرستان ها آغاز خواهد شد. در حال حاضر با توجه به سینماهایی که در اختیار داریم و بخصوص در سینماهای کوروش و آزادی و سایر پردیس های سینمایی فروش خوبی داشته است. البته امیدوارم تبلیغات صدا و سیما ادامه پیدا کند و این حمایت تداوم یابد.
وی افزود: امیدوارم سانس های پخش فیلم در سینماها به طور مساوی تقسیم شود. این مسئله ای که است که بابت آن در مضیقه هستیم و متاسفانه در این مورد عدالت رعایت نمی شود، «آباجان» با تعداد سینمای بسیار کمی در مقابل سایر فیلم ها یکی از اکران های نوروزی محسوب می شود. همچنین بیشتر سانس هایی که به این فیلم اختصاص داده اند، سانس های خوبی نیستند و این موضوع ادامه کار را سخت می کند. با این حال در طول روز در پردیس های کوروش، آزادی، چارسو و زندگی با ۶ یا ۷ سانس فوق العاده مرکز فروش سینماهای ما هستند و امیدوارم بعد از ایام نوروز سایر سینماها با تغییر سانس فروش این فیلم اوضاع بهتری پیدا کند. برخی سینماها سانس های ۹ یا ۱۰ صبح را به فیلم اختصاص داده اند به گونه ای که حتی اگر نباشند، اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. من به شدت از این شرایط اختصاص سانس ها ناراحت هستم.
کارگردان فیلم سینمایی «کوچه بی نام» با بیان اینکه حمایت مردم در این بین ما را بسیار امیدوار می کند، ادامه داد: کمپینی که ما به راه انداخته ایم، کمپین حمایت از سینمای مستقل است و این تبلیغات سینه به سینه فیلم مهم ترین عاملی بود که وضعیت را برای «آباجان» تغییر داد. اگر تبلیغات و حمایت ها ادامه پیدا نکند، ما نیز همانند بسیاری از سینماگران دلزده می شویم و شاید برای فیلم بعدی به سراغ یک فیلم کمدی بروم. متاسفم که با پول و هزینه شخصی خودم یک فیلم ارزشی ساخته ام که پایین ترین حمایت ها از آن صورت گرفته است و فقط می توانم بگویم تبلیغات سینه به سینه به داد فیلم ما رسید.
علیمردانی اضافه کرد: به هر حال «آباجان» فیلم برگزیده مردمی بود و خود فیلم هم در میزان استقبال مردم از آن مهم است. مردم هم روزهای اول عید دغدغه های خود را دارند، فکر می کنم تا این فیلم بین مردم جا بیفتد کمی طول می کشد و به مرور از آن استقبال خوبی شده است. این روزها تمام سالن های سینمای ما برابر فیلم های کمدی رزرو شده و پر می شود منتها تعداد سینماهای ما در مقایسه با فیلم های دیگر بسیار کم است و نمی توانیم با آنها رقابت کنیم. خوشبختانه به شرکت پخش این فیلم مطمئن هستم و همیشه به آقای سرتیپی اعتماد داشتم، به طوری که سینمای خود را مدیون او هستم، چرا که فیلم های «کوچه بی نام» و «هفت ماهگی» با تدبیر او نجات پیدا کرد و به فروش خوبی دست پیدا کرد. می دانم علت اینکه درشهرستان ها اکران نشده، این است که فیلم باید به خوبی در بین مردم جا بیفتد و به محض اینکه تب «گشت۲» و «خوب بد جلف» بخوابد، از آباجان استقبال بیشتری خواهد شد. در مجموع از روند رو به افزایش فیلم راضی هستم و امیدوارم نهایتا به فروش خوبی دست پیدا کنیم.