تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • از افتتاح حساب تا دریافت تسهیلات، همه چیز در یک اپلیکیشن

  • سوریه؛ جشن آزادی یا ضیافت ویرانی؟

  • داخلی‌سازی کامل Knit Mesh واحد تغلیظ کاستیک اروند، باتکیه‌بر دانش فنی ایرانی

  • مهر تأیید مجمع‌عمومی پتروشیمی آپادانا خلیج‌فارس بر اجرای طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش متانول

  • بانک سامان، سهامداران خود را به مجمع فراخواند

  • ۶۹ طرح تولیدی در سراسر کشور با تسهیلات بانک ملی ایران به بهره‌برداری می‌رسد

  • بازدید مدیرعامل بانك ملت از شركت های تولیدی و صنعتی استان های زنجان و قزوین

  • برندگان قرعه‌کشی مرحله دوم طرح «طنین چکنو» بانک صادرات ایران مشخص شدند + اسامی برندگان

  • آمار شكایات بیمه‌ای در سه ماهه نخست ۱۴۰۴ منتشر شد

  • پرداخت بیش از ۱.۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری در خردادماه ۱۴۰۴

واریته
صفحه اصلی›واریته›علت خمیدگی بال‌های هواپیما به هنگام پرواز چیست؟

علت خمیدگی بال‌های هواپیما به هنگام پرواز چیست؟

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۸-۰۳-۰۹

شاید جالب است بدانید که بال‌های هواپیما در زمان پرواز دچار تاب‌خوردگی و تغییر حالت می‌شوند.

شاید کمی ترسناک به نظر برسد، اما واقعیت این است که بال‌های هواپیما در حین پرواز به‌صورت ناگهانی تغییر حالت می‌دهند و خم می‌شوند. نکته قابل‌توجه اینکه قبل از اینکه مهندسان بتوانند ساختار بهتری برای بال‌ها طراحی کنند که توانایی چرخش داشته باشد، توقف و دور زدن هواپیماها با حوادث زیادی همراه بود.

مفهوم بال پیچشی توسط مهندس هلندی آنتونی فوکر مطرح شد که در جنگ جهانی اول برای آلمانی‌ها کار می‌کرد. این کار بعد از آن انجام شد که تحمیل فشارها (یا نیروی باد) به بال‌های جت‌های جنگنده باعث شکسته شدن آن‌ها می‌شد.

آنتونی فوکر متوجه شد که فشارهایی از طرف باد به بال‌های جت‌های جنگنده وارد می‌شود و باعث شکستن آن‌ها می‌شود. پیچ خوردن بال که از آن به‌عنوان شکستن هم یاد می‌شود، واقعا ایده‌ای هوشمندانه در طراحی آیرودینامیک محسوب می‌شود. اساسا، بال‌ها در معرض نیروی باد زیادی هستند و اگر هیچ راهی برای متوازن کردن این نیرو وجود نداشته باشد، امکان جدا شدن بال‌ها از بدن هواپیما هست، یا اینکه خم می‌شوند و باعث چرخیدن هواپیما می‌شوند.

هواپیما

«ریشه‌ی» بال یا همان نقطه‌ی اتصال بال با هواپیما، در زاویه بالاتری نسبت به نوک بال قرار دارد. بنابراین، اگر از طرفین به هواپیما نگاه کنید و به نوک تا ریشه‌ی بال توجه کنید، احتمالا خواهید فهمید که نوک آن به نظر کمی مسطح‌تر از نقطه‌ای است که به بدنه متصل شده است. همچنین، هر چقدر به سمت جلوی هواپیما بروید، بال‌ها ضخیم‌تر می‌شوند.

این کار برای آن است که اطمینان حاصل شود که نوک بال، آخرین بخش از هواپیما است که از حرکت می‌ایستد یا اینکه توانایی بالابرندگی خود را از دست می‌دهد. پیچ خوردن بال برای حفظ هواپیما در حالت پرواز، مخصوصا در ارتفاعات کم، بسیار مهم است. در حقیقت، اگر ریشه‌ بال در هواپیما در همان زاویه‌ی نوک قرار گرفته باشد، بسیار راحت در باد خم می‌شود و از کار می‌افتد. مطمئنم که شما اصلا دل‌تان نمی‌خواهد از پنجره‌ی هواپیما شاهد چنین اتفاقاتی باشید.

البته جهت پیچ‌خوردگی هم مهم است. زاویه و ساختار بال به‌طور حتم باعث می‌شود که لبه‌ی (ضخیم) جلوی بال فقط کمی بلند شود، ولی پشت بال ثابت باقی می‌ماند تا هواپیما در حالت پرواز باقی بماند. اگر بال به سمت دیگری بچرخد، شاید هواپیما نتواند زمان زیادی پرواز کند.

هواپیما

شیوه‌ ساخت بال‌های هواپیما بی‌شباهت به بال‌های پرندگان نیست، و میله‌ی ضخیمی از درون آن‌ها و به‌صورت افقی به سمت جلوی بال و یک میله‌ی مشابه و نازک‌تر هم به سمت انتهای آن می‌رود تا پیچ‌خوردگی و خمیدگی بال‌ها را کنترل کند.

اگر این میله‌ها به‌طور مستقیم از وسط عبور کنند، نیروی باد باعث خمیدگی و چرخش بیش از حد آن‌ها می‌شود که این اصلا اتفاق خوبی نیست.

بنابراین، اگر روی صندلی کنار پنجره نشسته‌اید و به نظرتان رسید که بال‌ها کمی تاب برداشته‌اند، اصلا نگران نباشید. هواپیما، خودش همه‌ی این کارها را انجام می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=83147

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    چرا شمار فالورهای اینستاگرامی یک قاتل زیاد می شود؟

    ۱۳۹۸-۰۲-۱۱
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    بازدید رایگان از نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

    ۱۳۹۶-۰۲-۲۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    «مسیح کوچولو در بند» شهریورماه از راه می‌رسد

    ۱۳۹۶-۰۵-۰۹
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    روش‌هایی آسان برای پس‌انداز کردن

    ۱۳۹۷-۰۲-۲۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    آیا زلزله تهران در روز ۲۹ آذر انرژی درونی زمین را تخلیه کرد؟

    ۱۳۹۶-۱۰-۰۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    دردسر‌های یک سلفی برای ستاره بی‌حاشیه

    ۱۳۹۷-۰۵-۰۴
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • از افتتاح حساب تا دریافت تسهیلات، همه چیز در یک اپلیکیشن

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۱
  • سوریه؛ جشن آزادی یا ضیافت ویرانی؟

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۱
  • داخلی‌سازی کامل Knit Mesh واحد تغلیظ کاستیک اروند، باتکیه‌بر دانش فنی ایرانی

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۱
  • مهر تأیید مجمع‌عمومی پتروشیمی آپادانا خلیج‌فارس بر اجرای طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش متانول

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۱
  • بانک سامان، سهامداران خود را به مجمع فراخواند

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۲۱
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است