سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران: خودروهای ثبت نامی تاثیری بر قیمت بازار ندارند/ بیماری انحصار در تولید خودرو چه زمانی درمان می شود؟
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران معتقد است خودروسازان نتوانستهاند به نیاز واقعی بازار پاسخ دهند و فاصله قیمتی بین کارخانه تا بازار آزاد به ۱۰۰ میلیون تومان هم میرسد.
به گزارش تریتا نیوز به نقل از روابط عمومی اتاق اصناف تهران ،سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران درباره تاثیر خودروهای ثبتنامی بر قمیت خودرو بیان کرد: تعداد خودروهای ثبتنامی به افراد به اندازه نیاز بازار نیست. این خودروها تا یکسال قابل خریدوفروش نیستند، به عبارتی خودروسازان کشور نتوانستهاند نیاز واقعی بازار داخلی را تامین کنند، بنابراین این کار تاثیری بر میزان تقاضای بازار ندارد.
موتمنی در ادامه بیان داشت: بازار تشنه خودروهای داخلی و خارجی است. تا زمانیکه بازار اشباع نشود و تفاوت قیمتها بین کارخانه و بازار زیاد باشد، مردم برای خرید خودروهای داخلی نه به جهت استفاده بلکه برای سرمایهگذاری اقدام میکنند. اکنون فاصله قیمتی بین کارخانههای سازنده خودروهای داخلی تا بازار عرضه آزاد، ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. این تفاوت هیچ معنی و مفهومی ندارد. از سوی دیگر با توجه به نوسانات ارز و کمبود خودرو هر روز باید شاهد تغییرات قیمتی فراوان در خودروها باشییم.
او تاکید کرد: عدم واردات خودروهای خارجی و بازار بلامنازع خودروسازان داخلی منجر به این شده که میزان کیفیت خودروهای داخلی به طور محسوسی درک نشود. دهه ۷۰ زمان مناسبی برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی بود؛ اما خودروسازان بدون نظارت صحیح دولتها، روند تولید خودروهای بیکیفیت در کشور را ادامه دادند. برای مثال هر خودروی با کیفیت خارجی تا پنج سال نخست، تنها نیاز به تعویض روغن دارد اما خودروهای داخلی کشور متاسفانه با قطعات بیکیفیت با عمری کوتاه ساخته میشوند. در ایران مشتریان باید به طور معمول دو بار پول خودرو بدهند؛ ابتدا در زمان خرید و چندی بعد برای خرید لوازم یدکی. این ظلمی فاحش است که مشتریان تشنه، خودروهایی را میخرند که به نسبت بازارهای جهانی از قیمتی بالا و کیفیتی پایین برخوردارند.
موتمنی با بیان اینکه دولتها به کیفیت خودروهای تولیدشده اهمیت ندادهاند، گفت: مردم نجیب ایران باید همواره در خرید خودروهای داخلی زیان کنند. از سوی دیگر اگر هم نخرند باید در آیندهای نه چندان دور به دلیل نوسان ارز، خورروهایی با قیمتهای بالاتر از همین خودروسازان بخرند که هیچگونه تغییر کیفی در تولید ندادهاند. این سوال را باید بپرسیم که بیماری انحصار در تولید خودرو چه زمانی باید درمان شود؟ به اعتقاد من تاوان این بیماری را تنها مردم میپردازند.