تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • بررسی برنامه‌ها و چالش‌های حوزه توان‌بخشی

  • شایسته‌سالاری یک انتخاب لوکس نیست، یک ضرورت ایمنی است

  • برندگان خوش شانس قرعه كشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانك ملت مشخص شدند

  • پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان برای واجدین شرایط

  • ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی در مراکز تأمین اجتماعی

  • مشارکت فعال بانک تجارت در تأمین مالی شش طرح بزرگ پتروشیمی کشور

  • اسامی برندگان سومین مرحله قرعه‌کشی طرح «طنین چکنو» بانک صادرات ایران اعلام شد

  • تقویت بانکداری شرکتی در بانک مسکن هرمزگان

  • مجوز افزایش سقف صندوق «گنجینه زرین شهر» به ۶۵ همت صادر شد

  • مشارکت همراه اول در برگزاری هشتمین کنفرانس بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی

واریته
صفحه اصلی›واریته›زندانی تاریکی

زندانی تاریکی

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۰-۱۲-۲۶

محصولات فرهنگی عامه‌پسند، همواره از یک الگوی ثابت تبعیت می‌کنند. رعایت تمام الگوها قطعا جهت رسیدن به جذب مخاطب انبوه است.

محصولات فرهنگی عامه‌پسند، همواره از یک الگوی ثابت تبعیت می‌کنند. رعایت تمام الگوها قطعا جهت رسیدن به جذب مخاطب انبوه است. در نگاه کلی یکی از این الگوها، ماندن در سطح بیان مفاهیم مختلف است. این سطحی شدن، نیاز به اندیشیدن را در مخاطب به حداقل می‌رساند و مواجهه او با اثر، فراتر از لحظه خواندن- تماشا – شنیدن نخواهد بود و در ادامه چیزی به او اضافه نشده و درکی او را همراه با خود از اثر بیرون نمی‌برد.
نمایش «بک تو بلک» به نویسندگی، کارگردانی و بازی سجاد افشاریان که این روزها در تماشاخانه شهرزاد اجرا می‌شود، از مشخصه‌های محصولات فرهنگ عامه‌پسند تبعیت می‌کند. نمایش مجموعه‌ای از مونولوگ‌هایی است که گاهی با ترانه‌ای در سبک پاپ همراه می‌شود و همه چیز در سطح روایت می‌شود و به سطحی‌ترین شکل ممکن پلات نمایش پیش می‌رود و در انتها مکانیک وار پایان را تجربه می‌کند. اما این سطحی انگاری در کنار نگاه پوچ‌گرایانه به جهانی که ترسیم می‌کند، تناقضی عجیب را نسبت به دنیایی که خلق کرده به وجود می‌آورد. ظرف و مظروف «بک تو بلک» سازه‌ای ناسازگار و غیرمنطبق با یکدیگر را تشکیل می‌دهند که نامنسجم و غیر همخوان است.
علی،  شخصیت اصلی نمایش که در مستطیلی سیاه قرار دارد و دائم در میزانسن محدود مستطیل شکلی دور خود می‌چرخد، تنها حرف می‌زند و به همین حرف زدن اکتفا می‌کند. این حرف زدن‌های پی در پی او در مورد زندانی، عشق، تنهایی، فقر و…روایت یا عمل نمایشی در پی ندارند. از این رو، اگر چشمانمان را ببندیم با نمایش رادیویی هم روبه رو نخواهیم بود و آنچه می ماند لحن و صدایی است که تکراری می شود. در «بک تو بلک» اکت نمایشی یا  موقعیت نمایشی رقم نمی‌خورد. او مشغول خاطره‌گویی از گذشته است و در گذشته، حال خود را می‌گذارند و این خاطره‌گویی نقشی در رساندن روایت از نقطه اول به نقطه دوم ندارد. عشق و ازدواجی که در زمان مرخصی از زندان به وقوع پیوسته و در نهایت عدم تحمل زندان و تنهایی، خاطرات او را تشکیل می‌دهد. سجاد افشاریان گویا مشغول ارائه سرگذشت شخصی است که در زندان دست به خودکشی زده است. بیش از این نکته دیگری برای نمایش باقی نمی‌ماند. نمایش بی چیز و فاقد دکور و صحنه، نور و … حالا فاقد متنی نمایشی هم هست. استدلال نمیایش بی چیز به لحاظ اجرایی، در مورد نمایشی عامه‌پسند بیشتر ناشی از کم کاری و کم سلیقگی در اجرا است تا تبعیت از بیان نمایشی خاص.
در این میان اما مضامینی که از آن صحبت می‌کند یکسر رنگ اگزیستانسیال به خود می‌گیرد. روح اثر در پوچی مطلقی غوطه‌ور می‌شود که از ابتدا و با عنوانی که برای آن انتخاب کرده تا انتها و تصمیم به خودکشی و اقدام به آن سیر خود را طی می‌کند. «بک تو بلک» به معنای بازگشت به سیاهی و تاریکی، به گونه‌ای روایت قبل از تصمیم به خودکشی را بیان می‌کند. هنگامیکه در ابتدای نمایش، حرکت انداختن چهارپایه را دوباره تکرار می‌کند و روایت خود را از نو ادامه می‌دهد، روند این تکرار را در ذهن مخاطب می‌کارد و در تمام طول نمایش نیز این تکرار مضامین بارها صورت می‌پذیرد. انسانی که در «بک تو بلک» تعریف می‌شود از هیچ و از تاریکی وارد جهانی یکسر تاریک دیگر شده و در زندانی از مصائب دست به گریبان بوده و در انتها مجدد به همان تاریکی بازمی‌گردد. این نگاه پوچ‌انگارانه به هستی، مبدا و معاد با پایان‌بندی آن همخوانی داشته و تمام مسائلی که در نمایش مطرح می‌شود در این نگاه قابلیت تفسیر و تعبیرپذیری دارند. ضمن اینکه تنهایی را ذاتی وجود انسان دانسته و بر این اساس، شخصیت اصلی هر چند در بحرانی‌ترین لحظات هم صدایی پشت تلفن همراهی‌اش می‌کند، اما این همراهی راه به جایی نمی‌برد. او در خود و با خود به سیر و شناخت می‌رسد. شناختی همواره آمیخته با یأس و هیچ‌انگاری که کورسوی روشنی در دل این تاریکی، مرخصی کوتاه مدت او و عشق و ازدواجی است که اتفاقا لحن کمیک به خود می‌گیرد. یکی از مسائلی که به سطحی‌ترین شکل به آن می‌پردازد، عشقی است که روایت می‌شود و در قالب همخوانی با خواننده زن به نمایش در می‌آید. عشقی در یک نگاه و اصطلاحا تینیجری که به ازدواج می‌انجامد و روایتی تک خطی از این بخش زندگی علی با بازی سجاد افشاریان است. اما اگر این بخش روایت یا بخش‌های دیگر را کم یا زیاد کنیم، یا نشنویم، چیزی از کل اثر از دست نداده‌ایم.

در کنار بازی – روایت افشاریان که احتمالا قرار است سویه رئال نمایش را در کنار کل واقع‌گرای خود به مضمون همراهی کند، روایت رئال مانند رمان‌های عامه‌پسند یا احتمالا تینیجر پسند، خیلی زود به اوج خود می‌رسد و خیلی زود و بدون مقدمه و ماخره به اتمام می‌رسد. عمق اتفاقات واکاوی نمی‌شود و فراتر از  بیان خاطره‌ای از اتفاقی که پیش از این رخ داده، نمی‌رود. آنچه بیش از هر چیز بر آن تاکید می‌شود، روایتی غلوآمیز از عشقی آتشین است که در تنهایی گویی شعله‌هایش بیش از پیش بر جان او می‌نشیند، اما کمکی به روشنایی مستطیل تاریکی که علی در آن گرفتار افتاده نمی‌کند. تاریکی همواره و در همه حال جهان پیرامون شخصیت را فرا گرفته و هیچ مفری او را به سمت روشنایی سوق نمی‌دهد.
رویا سلیمی

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=143146

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    برخی از دلایل خودکشی ایرانیان در ۲۰ سال اخیر

    ۱۳۹۸-۰۳-۲۸
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    نخبه هایی که دیگر تمایل به بازگشت ندارند…

    ۱۳۹۶-۰۷-۲۴
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    مستندساز سوژه «دروغ به سبک ایرانی» شد!

    ۱۳۹۶-۰۱-۳۰
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    «زخم‌های وحشتناک زمین بازی» نگاهی به کودک‌آزاری دارد/ عشق در سکوت

    ۱۳۹۷-۰۳-۲۷
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    ما هزینه می‌کنیم فوتبال ببینیم اما بازیکن مثل چوب خشک است

    ۱۳۹۶-۱۱-۰۴
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    چگونه برخی از پرندگان دربرابر تغییرات اقلیمی سازگار می‌شوند؟

    ۱۳۹۸-۰۱-۲۷
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • بررسی برنامه‌ها و چالش‌های حوزه توان‌بخشی

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۳۰
  • شایسته‌سالاری یک انتخاب لوکس نیست، یک ضرورت ایمنی است

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۳۰
  • برندگان خوش شانس قرعه كشی جشنواره حساب های قرض الحسنه بانك ملت مشخص شدند

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۳۰
  • پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان برای واجدین شرایط

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۳۰
  • ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی در مراکز تأمین اجتماعی

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۳۰
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است