رکود وضعیت بخش خرده فروشی در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹
رکود وضعیت بخش خرده فروشی در فروردین ماه۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹/گزارش دوره دوازدهم طرح شاخص مدیران خرید خرده فروشی منتشر شد.
به گزارش پایگاه خبری تریتا نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، معاونت اقتصادی و برنامهریزی اتاق اصناف ایران هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید(PMI) که «شامخ» نامیده میشود را منتشر میکند، براساس این گزارش عدد شامخ کل (۳۴/۶۲) نشاندهنده نشان دهنده رکود وضعیت بخش خرده فروشی در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹ (۵۸/۳۳)است.
شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (۲۶٫۹۲) در فروردین، با (۵۳٫۸۵) درصد کاهش نسبت به ماه قبل، بیشترین میزان تغییر شاخص ها در بین ۵ مولفه اصلی شامخ بوده است.
در فروردین ۱۴۰۰ کلیه شاخص ها ( به غیر از شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز و شاخص قیمت محصولات تولید شده) نسبت به ماه قبل روند کاهشی داشته اند.
تحلیل شامخ بخش خردهفروشی درفروردین ماه ۱۴۰۰:
طبق نظرسنجی های بعمل آمده از فروشگاههای زنجیره ای سراسر کشور شاخص بخش خرده فروشی در فروردین ۱۴۰۰، عدد (۳۴٫۶۲) به دست آمده که در مقایسه با ماه گذشته کاهش (۴۰٫۶۶) درصدی را نشان می دهد که متاثر از تعطیلات نوروز و گسترش موج چهارم کرونا از تاریخ ۱۶ فروردین و تعطیلی برخی مشاغل و اعمال محدودیت ها می باشد.
بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا، خریدهای کارتی مردم در فروردین ماه سال جاری در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته که دوران پیک خریدهای عیدانه بود، (۱۲٫۷۶) درصد در تعداد و (۲۹٫۴۷) درصد در ارزش کمتر شده است.
در ماه مورد مطالعه، کلیه شاخص ها ( به غیر از شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز و شاخص قیمت محصولات تولید شده) نسبت به ماه قبل روند کاهشی داشته اند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۰ به (۲٫۷) درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل (۰٫۹) واحد درصد افزایش داشته است و به همین علت شاهد افزایش (۳۵٫۱۶) درصدی شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز و به تبع افزایش(۱۲٫۰۹) درصدی شاخص قیمت محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده می باشیم.
شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرایند کار به دلیل تعطیلات عید و هم چنین تعطیلی برخی از مشاغل در شهرها با کاهش (۲۷٫۴۷) درصدی مواجه شده است.
با توجه به این امر که مردم اکثر خریدهای خود را معمولاً در اسفندماه و روزهای پایانی سال انجام می دهند لذا میزان فروش کالاها و خدمات در فروردین ماه با کاهش (۶۰٫۴۴) درصدی همراه بوده است.