دلیل وجود موکت در فرودگاهها چیست؟
آیا میدانید چرا کفپوش برای پوشش برخی از مناطق فرودگاه از موکت استفاده شده است؟
اگر خرید بلیط هواپیما را بهموقع انجام دهید و در موعد مقرر در زمان مناسب در فرودگاه حضور داشته باشید، قطعا میتوانید به اطراف خود بیشتر توجه کرده و برخی موارد شما را تعجبزده خواهد کرد. برای مثال، زمانیکه در فرودگاه هستید، از اینکه برخی از مکانهای آن موکت شده است، تعجب میکنید.
شما فکر میکنید که بیشتر قسمتهای تشکیلدهنده پایانهها باید سخت و قوی طراحی شده باشند تا دربرابر رفتوآمد زیاد مسافران و چمدانهای آنها، مقاومت لازم را داشته باشند و در عین حال حرکت روی آنها بهراحتی و با سرعت انجام شود.
علاوهبر این موارد، تمیز کردن آن نیز از طرف کارکنان فرودگاه آسان باشد. اما باید بدانید که، موکت کردن، یکی از راههای طراحان فرودگاه است تا بتوانند روی حال و رفتار شما بهعنوان مسافر، تغییر مثبتی ایجاد کنند.
طبق MentalFloss، در بسیاری از فرودگاهها، مناطق نزدیک به دوازهها، موکت شده است. این عنصر ساده که در طراحی فرودگاه به کار رفته است، به مسافران کمک میکند تا قبل از پرواز و برخاستن هواپیما، احساس آرامش نسبی خوبی بهدست آورند. حس کردن نرمی فرش زیر پا، آرامش و راحتی را به مسافر انتقال میدهد، گویی در اتاق نشیمن خانهی خود هستند.
طبق تحقیقات Fast Company، موکت، نور طبیعی و صندلی راحت، از جمله عواملی هستند که بهراحتی، آرامش را به مسافرانی که سریعا تحت تأثیر استرس قرار میگیرند، باز میگرداند.
چرا؟ زیرا سود آرام بودن مسافران، مستقیما به نفع خود فرودگاه است. مسافرانی که هم شاد و هم آرام هستند، تمایل دارند که حدود هفت درصد پول بیشتری را صرف خرید در مغازههای اطراف فرودگاه و حدود ۱۰ درصد، پول بیشتری را صرف دریافت خدماتی که رایگان نیستند، بکنند. این آمار براساس تحقیقات شرکت DKMA ارائه شده است.
این موضوع، حتی فراتر از طراحی داخلی هم پیش رفته است. فرودگاهها درصدد این هستند که با روشهای متنوع دیگری، این آرامش قبل از پرواز را به مسافران انتقال دهند. به همین منظور، با اضافه کردن اسپا، اتاقهای یوگا یا حتی پتتراپی (حیوان درمانی) در پایانههای فرودگاه، میخواهند با روشهای جدید آرامش را به مسافران انتقال دهند.
درکنار تمام مواردی که گفته شد، مسافران ترجیح میدهند هنگام خرید در فرودگاه، با افراد کمتری در تعامل باشند. طبق بررسیهای NCR، حدود ۴۰ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده، پاسخ داده بودند که هنگام خرید در فرودگاه، ترجیح میدهند با افراد و فروشندگان کمتری در ارتباط باشند. به همین دلیل اگر بار دیگر که به فرودگاه رفتید، با کیوسکهای خودکار و بدون سرنشین روبهرو شدید، اصلا تعجب نکنید.