دلیل افت تحصیلی کلاس اولی ها
وی ادامه داد: در توسعه کمّی سال گذشته نسبت به سال قبل شرایط خوبی نداشتیم؛ در حالی که در سال ۹۴-۹۳ دوره پیشدبستانی درخشش خوبی داشت و نرخ پوشش کمی ما از ۳۸.۲ درصد به ۵۲.۴ درصد در این سال رسید.
فضلی اضافه کرد: سعی کردیم توجه مسئولان را به اینکه آموزش پیشدبستانی مهم است جلب کنیم، ضمن اینکه در این سال بیش از ۱۴ درصد افزایش نرخ داشتهایم.
مدیرکل آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۵-۹۴ از نرخ ۵۲.۴ درصد به ۵۶.۶ درصد رسیدیم اما این مقدار قابل توجه نبود؛ در نتیجه تمرکز ما در دوره پیشدبستانی در مناطق محروم، عشایری و دو زبانه است.
وی تصریح کرد: تحلیلها نشان میدهد در مناطق با شرایط دشوار، کمتر رشد داشتهایم و این مقدار افزایش مربوط به حوزه غیردولتی در شهرهای بزرگ بود.
* دوره پیشدبستانی در بودجه سال جاری اعتبار مستقیم گرفت
فضلی با اشاره به بودجه دوره پیشدبستانی در سال جاری متذکر شد: دوره پیشدبستانی در بودجه سال جاری اعتبار مستقیم گرفت و مسئولان سازمان برنامه و بودجه وعده کردند که حداقل ۵۰ درصد این بودجه تامین شود.
وی عنوان کرد: ما براساس تحلیل شاخصهای منطقهای به این موضوع ورود پیدا کردیم و در سال گذشته از برنامه استانی خارج شدیم و تا روستاها ورود پیدا کردیم.
مدیرکل آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال ۱۸۰ هزار نوآموز را در مناطق دشوار کشور جذب کلاسهای پیشدبستانی کردیم؛ ضمن اینکه بودجه سال آینده نیز ۱۰ درصد رشد داشته است.
وی گفت: از ۱۸۰ هزار نوآموز، حدود ۱۰ هزار نوآموز در محرومترین نقاط کشور هستند؛ ضمن اینکه آموزش نوآموزان عشایر رایگان بوده و البته آموزش در محرومترین نقاط کشور نیز به صورت رایگان است.
فضلی ابراز داشت: بقیه نقاط و مناطق محروم و قسمتی از حاشیه شهرهای فارس که دارای شرایط دشواری هستند، مراکز پیشدبستانی آنها را مورد حمایت قرار دادیم.
* تشکیل ۱۰ هزار کلاس پیشدبستانی چند پایه
مدیرکل آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: طبق روال سال گذشته، کلاسهای چند پایه کم جمعیت ما پذیرای نوآموزان پیش دبستان بودند و امسال ۱۰ هزار کلاس داریم که حدود ۳۷ هزار نوآموز در این کلاسها حضور دارند.
وی با اشاره به کلاسهای چندپایه، یادآور شد: این فرصتی برای نوآموزان پیشدبستانی است که عموماً از مناطق دو زبانه و مرزی هستند.
فضلی با اشاره به روند برگزاری کلاسها تصریح کرد: سال اول که شروع به کار کردیم نگران بوده و بودجهای در این خصوص وجود نداشت؛ در نتیجه از معلمان خواهش کردیم پذیرایی نوآموزان باشند، اما معلمان از این موضوع استقبال کردند و براساس تحقیقات خودمان، ۸۹ درصد معلمان از این طرح استقبال کردند.
* افزایش ۱۰ درصدی نوآموزان پیشدبستانی در سال آینده
مدیرکل آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص «تعداد نوآموزان فعلی مراکز پیشدبستانی»، گفت: حدود ۸۸۹ هزار نوآموز در حال حاضر در مراکز پیشدبستانی حضور دارند و حداقل افزایش ۱۰ درصدی را برای سال آینده پیشبینی میکنیم؛ ضمن اینکه با عنایت دولت، دوره پیشدبستانی در مناطق محروم مورد توجه قرار میگیرد و استانهای ما توانایی حمایت از این برنامه را دارا هستند.
وی افزود: برای نمونه امسال در استان خوزستان و یا در سیستان و بلوچستان جهش خوبی داشتهایم و نرخ این جهش در استان سیستان و بلوچستان از ۹ درصد پوشش به حدود ۷۵ درصد رسیده است و در حال حاضر در استان خوزستان نرخ پوشش ما بیش از ۹۰ درصد است.
فضلی تاکید کرد: در این سالها استانهای با محدودیت بیشتر، در دوره پیشدبستانی شرایط بهتری به دست آوردند که این حرکت به سمت عدالت آموزشی است.
* دلیل افت تحصیلی کلاس اولیها
مدیرکل آموزش پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به افت تحصیلی در پایه اول دبستان بیان داشت: افت تحصیلی در این پایه از همه پایهها بیشتر است و استانهایی مانند آذربایجان شرقی و خوزستان که دوره پیشدبستانی را طبق تحقیقات گذراندهاند، افت تحصیلیشان در دوره اول دبستان کاهش یافته است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته خاطرنشان کرد: دو سال است که طرح سنجش بدو ورود به دبستان به دوره پیشدبستانی آمده است و امسال ۲۰۰ هزار نوآموز در دوره پیشدبستانی در طرح سنجش شرکت کردهاند که ۳۵۰۰ نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدهاند؛ این موضوع یعنی پیشگیری از افت تحصیلی در سالهای بعد است.