«دزدان دریایی کاراییب» از مرز نیم میلیارد دلار رد شدند!
فیلم کمیک بوکی «زن شگفت انگیز» که اولین نسخه بلند سینمایی از روی این داستان بالنسبه قدیمی اما کمتر پرداخت شده دنیای کمیک استریپ ها است، اضافه بر آمریکای شمالی این هفته بازارهای متعدد دیگری را هم در سطح جهان قبضه کرد تا یک بار دیگر سیطره این گونه فیلم ها بر سینماهای جهان جلوه گری کند و دوران خوش آنها که از اواخر دهه ۱۹۷۰ شروع شده و از اواخر دهه ۱۹۸۰ شدت گرفته است، استمرار یابد.
«Wonder woman» این هفته در ۵۵ کشور و بازار و منطقه دور از آمریکای شمالی و در قاره های اروپا، آسیای شرقی، آمریکای لاتین، شمال آفریقا و اقیانوسیه مجموعا صد و بیست و دو میلیون و پانصد هزار دلار فروخت و بالاترین آمارش در چین با یک شروع سی و هشت میلیون دلاری بود و این بالاتر از ارقامی بود که در آغاز پخش فیلم های کمیک بوکی دیگری مانند «مرد پولادین»، «تور»، «انتقامجویان» و «نگهبانان کهکشان» در این کشور بسیار پرجمعیت شرق آسیایی به ثبت رسیده بود. در همین ارتباط می توان به بریتانیا و مکزیک هم اشاره کرد که به ترتیب هفت میلیون و پانصد هزار و هشت میلیون و چهارصد هزار دلار را به حساب سازندگان این فیلم ریختند. آینده «زن شگفت انگیز» از آن رو جالب تر نشان می دهد که هنوز اکران آن در فرانسه، آلمان، اسپانیا و ژاپن شروع نشده و این امر ظرف ۴ هفته پیش رو صورت می پذیرد. با این که برادران وارنر ساخت این فیلم را قدری کش داد و حتی برای زمان عرضه آن هم دست به عصا عمل کرد اما حاصل کار و خروجی بسیار مثبت فیلم نشان می دهد این سیاست ها بی تاثیر نبوده است.
کارتون کم رونق دریم وورکز
«کاپیتان لباس زیری» که یک کارتون ساخت شرکت دریم وورکز است، این هفته در آمریکا و کانادا در رده دوم جدول پرفروش ها قرار گرفت اما در سایر نقاط جهان فقط در ۸ کشور امکان نمایش یافت و از مرز هفتصد و چهل هزار دلار عبور نکرد و بهترین آمار را در پرتغال با آغاز اکرانی سیصد هزار دلاری داشت. دریم وورکز که کارتون های قبلی اش بسیار موفق تر بوده اند و فاکس که در توزیع جهانی این فیلم شریک است، امید به هفته ها و روزهای بعدی برای رونق افزون تر این فیلم بسته اند و در آن صورت بازار داغ فیلم های انیمیشن در دهه ها و سالهای اخیر که از سال ۱۹۸۹ با «پری دریایی کوچک» شروع شد، استمرار بیشتری خواهد یافت.
برای دزدها فرقی نمی کند!
نسخه جدید «دزدان دریایی کاراییب» که نام جنبی و تکمیلی «مردان مرده قصه ای نمی گویند» را یدک می کشد، شاید در آمریکا و کانادا تنزل فروش سریعی را تجربه کرده و سودسازی شصت و دو میلیون دلاری هفته پیش اش تبدیل به یک درآمد سازی بیست و یک میلیون دلاری در این هفته شده باشد، اما در سایر کشورها بازاری داغ دارد و به نشانه آن در ۷۳ کشور دنیا مجموعاً هفتاد و سه میلیون و هشتصد هزار دلار پول بدست آورد و به این ترتیب مجمو درآمد سازی اش در سطح جهان پس از فقط ۱۳ روز نمایش از رقم پانصد میلیون دلار فراتر رفت و این یکی از سریعترین موارد نیم میلیاردی شدن در سینمای جهان طی سالهای اخیر است. والت دیسنی که کمپانی سازنده این سری فیلم ها است و کارش را در این زمینه از ۲۰۰۳ شروع کرد، در آن زمان هرگز تصور نمی کرد یک فرانچیز بسیار قوی را پی ریخته است اما عملا دست به این مهم زده بود و حاصل کار قسمت پنجم در گیشه های جهانی نشانگر رونقی است که ۱۴ سال پس از اکران فیلم نخست هنوز در این سری قصه ها احساس می شود. این در حالی است که گور وربینسکی کارگردان چهار قسمت نخست حاضر به همکاری روی فیلم پنجم نشده و جایش را به دو کارگردان نوجو داده اما آمار حاصله حاکی از آن است که بنیادهای کار چنان قوی است که از تغییر کارگردان هم لطمه ای اساسی نمی بیند.