در راستای ثبت مشخصات ۷۵۰هزار دستگاه آسانسور؛ سامانه «شناسا» تا دو ماه آینده راهاندازی میشود

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته میگوید در حالی که توان اجرایی تولید و راهاندازی سالیانه ۸۰ هزار دستگاه آسانسور در کشور وجود دارد، اکنون به دلیل رکود صنعت ساختمان و بیکاری واحدها، حدود ۲۵ هزار دستگاه در سال تولید داریم.
به گزارش تریتا نیوز به نقل از پایگاه اطلاعرسانی اتاق اصناف ایران ، عباس ابریشمی افزود: سال ۹۲ بیشترین آمار تولید و نصب آسانسور در کشور با ۷۰ هزار دستگاه به ثبت رسید که ناشی از رونق ساخت واحدهای مسکن مهر بود، اما در سال های اخیر به حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار دستگاه کاهش یافته است.
وی از برنامهریزی برای تشکیل خوشههایی به منظور توسعه صادرات خدمات و تولیدات این صنعت خبر داد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پس از انگلستان و کانادا، سومین کشور در جهان است که با راهاندازی مراکز آموزش علمی و کاربردی زیر نظر وزارت صنعت، ارائه آموزشهای کلاسیک در این عرصه را آغاز کرده است.
رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته ادامه داد: این اتحادیه یکهزار و ۸۰۰ عضو دارد که یکهزار و ۲۰۰ عضو در بخش طراحی و خدمات فنی و مهندسی، ۲۰۰عضو در بخش تولید و ۲۰۰عضو دیگر در حوزه تزویع و فروش قطعات فعالیت دارند.
وی گفت: کل آسانسورهای در حال بهرهبرداری کشور نزدیک به ۷۵۰ هزار دستگاه تخمین زده میشود که روزانه ۲۵۰ میلیون نفر سفر با آنها انجام شده و تقاضای فروش و نصب آسانسور نیز ۵۰ هزار دستگاه در سال است.
به گفته ابریشمی، آسانسورها در دو گروه با موتور گیربکس و گیرلس (بدون گیربکس) عرضه میشوند که در مورد نخست آسانسورهای ۶ تا ۸ نفره عمدتا تولید داخل را شامل میشود که ۳۰تا ۴۰درصد ارزش آن وارداتی است، اما استانداردی در زمینه تولید آن وجود ندارد.
وی افزود: آسانسورهای گیرلس فقط ۱۰درصد از موتورهای آسانسورهای ایران را تشکیل میدهند که البته آمار آن رو به صعود است.
ابریشمی، یکی از معضلات تولید آسانسور در کشور را نبود یا کمبود ورق عنوان کرد که امکان خرید مستقیم آنها از شرکتهای تولیدکننده وجود ندارد و به همین دلیل ۳۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت بازار به دست مصرفکنندگان میرسد.
وی گفت: برخی شرکتها اکنون بیش از دو سال است که برای دریافت کد بورسی به منظور تامین مواد اولیه مورد نیازشان درخواست دادهاند، اما موفق نشدهاند.
رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته افزود: برخلاف اظهار نظر مسئولان سازمان ملی استاندارد که ۹۰ درصد آسانسورهای کشور را فاقد استاندارد میدانند، باید گفت این آسانسورها «گواهی استاندارد» ندارند.
به گفته وی، مشکل آن است که نمیتوان مردم را برای دریافت همه ساله گواهی استاندارد مجبور کرد.
ابریشمی یادآور شد: در عین حال شرکتهای بیمهای نیز فقط به دنبال دریافت پول و عقد قرارداد هستند و حتی برای بازدید آسانسور نیز وقت نمیگذارند، در زمان بروز خسارت نیز دارا بودن گواهی استاندارد را شرط پرداخت خسارت قرار میدهند.
وی از راهاندازی سامانه «شناسا» تا دو ماه آینده خبر داد که قرار است مشخصات تعداد ۷۵۰هزار دستگاه آسانسور موجود کشور در مدت پنج سال در آن درج شود.
رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته در عین حال یادآور شد: بالابرها استانداردهای خاص خود را دارند که در ایران چندان به آن پرداخته نشده است و به همین دلیل شاهد حوادث زیادی هستیم.
وی ادامه داد: اکنون ۱۰ هزار دستگاه پله برقی در کشور با میانگین ۱۲ میلیون نفر سفر در روز مشغول سرویسدهی است و تقاضای فروش و نصب آنها یکهزار و ۵۰۰ دستگاه در سال است.