درخشش استارتاپ ها در الکامپ ۲۴
نمایشگاهها اگرچه عرصهای برای خودنمایی شرکتهای بزرگ بوده و هست تا غرفههایی جزیرهای برای نمایش قدرت بسازند، اما چند سالی است که امکانی را برای کسبوکارهای نوپا فراهم کرده تا بتوانند خود را برای ورود به بازار معرفی کنند.
از چند سال پیش نمایشگاه الکامپ فرصتی را برای حضور کسبوکارهای نوپا فراهم کرد؛ از حدود الکامپ ۲۱ بود که پای استارتاپها به نمایشگاه الکامپ باز شد. البته در ابتدا به دلیل اینکه این کسب و کارها نوپا بودند و شرایط اقتصادی مناسبی برای جانمایی در نمایشگاه نداشتند، سازمان نظام صنفی رایانهای کشور سالن بزرگی را برای حضور این کسبوکارهای کوچک اختصاص داد. در آن زمان حدود ۸۰ شرکت استارتاپی در یک سالن جمع شدند و به معرفی کسب و کار خود پرداختند.
این سالن در آن سال به شکل رایگان در اختیار این شرکتها قرار گرفت به این ترتیب بود که هیچ امکاناتی غیر از یک میز و صندلی و استندی برای نمایش عملکرد خود نداشتند.
اما از آن سال به بعد کمکم حضور استارتاپها در نمایشگاه الکامپ پررنگتر شد و استقبال از این کسبوکارهای کوچک باعث شد تا سال به سال به شکل منسجمتری در این رویداد بزرگ شرکت کنند. اما امسال شاهد حضور بهتر و توسعهیافتهتر استارتاپها در این رویداد هستیم. برخلاف گذشته، امسال چهار سالن مهم نمایشگاه بینالمللی (سالنهای ۸ و ۹، ۱۰ و ۱۱ و ۲۷) به الکام استارز، الکامگیمز و الکامترندز اختصاص یافته است. در الکامپ ۲۴ حدود ۴۰۰ استارتاپ شرکت کردهاند و برخلاف گذشته که غرفهها به شکل رایگان در اختیار آنها قرار میگرفت، امسال با پرداخت مبلغی به جانمایی در این عرصه پرداختهاند.
در سالنهای مذکور این کسبوکارها بنابه مبلغی که پرداخت کردهاند جایگری شدهاند. حتی شاهد حضور غرفههای جزیرهای در این سالنها هستیم؛ شرکتهایی که سالهای قبل شاید هنوز متولد نشده بودند یا جزو کسب وکارهایی بودند که به شکل رایگان در این رویداد شرکت کرده بودند. بنابراین به نظر میرسد، در طول چند سال گذشته این کسبوکارهای نوپا پیشرفت کردهاند و توانستهاند امسال به شکل توسعهیافتهتری حضور یابند.
در این میان حضور استارتاپهایی که در زمینهی گردشگری فعالیت میکنند بیش از پیش به چشم میخورد؛ با توجه به شرایط اقتصادی کشور شاید یکی از راهکارها برای بهبود اوضاع موجود جذب گردشگر و توسعهی صنعت توریسم است. بر این اساس شاهد حضور برخی شرکتها هستیم که تازه متولد شدهاند و خود را به الکامپ امسال رساندهاند، مثلا اتاقک، شب، اقامت ۲۴، بومگرد و… که در زمینه اجاره اقامتگاههای غیرهتلی مثل ویلا و آپارتمان فعالیت میکنند.
شب، یکی از استارتاپهایی است که توانسته در طول یک سال و چند ماه حضور خود در بازار، در ۲۸ استان کشور سرویس و خدمات ارایه دهد و با اجاره اقامتگاههای غیرهتلی، کاربران بسیاری را به خود جذب کند.
اما در میان استارتاپهایی که خدمات دیگری ارایه میدهند، سامانه هوشمند خدمات خودرو در محل کاربوی، امکانی را فراهم کرده که کاربران بتوانند بدون تماس از خدمات مرتبط با اتومبیل از جمله تعویض روغن، باتری و لنت و نیز تعمیرات و حتی کارواش سبز در محل بدون مراجعه حضوری به تعمیرگاه بهرهمند شوند.
استارتاپ اسبابکشی با موبایل، اجاره نرمافزار بدون نصب و تحت کلاد، شبکهی اجتماعی ویرگول برای دسترسی به محتوای دلخواه کاربر، اپلیکیشن خوانا با ارایه کتابهای صوتی و ویدیوهای آموزشی، اپ ویستور برای خرید هدیه و … از جمله کسب و کارهای نوپایی هستند که در این نمایشگاه حضور یافته و به معرفی محصولات و کسب و کار خود میپردازند.
جالب است بدانید امسال نیز همانند چند سال گذشته، سالنهای ۸و۹، ۱۰ و ۱۱ و ۲۷ که به استارتاپها اختصاص یافته از بقیه سالنها شلوغتر است و تقریبا همهی غرفهها در این سولهها شلوغ هستند.