تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • اجرای صحیح مسئولیت اجتماعی، بسترساز ائتلاف‌های اجتماعی هوشمندانه و فراگیر خواهد بود

  • طراحی مدل های مختلف حمایت از پژوهشگران فرآوری توسط ایمیدرو

  • بازدید مدیرعامل بانک تجارت از پروژه الماس ماهشهر

  • هم‌افزایی نوآوری و سرمایه‌گذاری برای جهش فناوری در صنعت پتروشیمی با محوریت صندوق CVC خلیج‌فارس

  • ساعت کاری جدید شعب بانک سامان در تهران و شهرستان

  • پیش‌نویس شیوه‌نامه ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی بررسی شد

  • انتشار ۲۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی برای فولاد مباركه كلید خورد/مدیرعامل بانك ملت: با تمام توان در خدمت افزایش تولید و اشتغال در كشور خواهیم بود

  • حضور بانک ملی ایران در نخستین نمایشگاه مشهد اینوکس

  • حضور بانک توسعه صادرات ایران در اولین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه، خصوصی سازی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری مشهد

  • اقدام فرهنگی بانک ملی ایران؛ از توسعه کتابخانه‌ها تا ترویج کتابخوانی در جامعه

اقتصاد
صفحه اصلی›اقتصاد›خاتونی خبر داد: برنامه ریزی برای آغاز اجرای تحول دیجیتال در بانک ملی ایران

خاتونی خبر داد: برنامه ریزی برای آغاز اجرای تحول دیجیتال در بانک ملی ایران

توسط مهناز خدادوست
۱۳۹۹-۰۳-۱۷
بانک ملی
به گزارش تریتا نیوز به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران ،این روزها شاهد هستیم که بانک ملی ایران در حوزه فناوری اطلاعات، اقدامات خاص و متفاوتی را دنبال می کند و با اعمال رویکردهایی نوین، در صدد است در این حوزة اثرگذار پیشران باشد. به منظور آشنایی بیشتر با این موضوع، با مسعود خاتونی عضو هیأت مدیره و معاون فناوری اطلاعات بانک ملی ایران مصاحبه ای انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانیم.

لطفاً در ابتدا تحلیل خودتان را از وضعیت حال حاضر بانکداری در ایران، چالش ها و فرصت های پیش روی بانک ها بفرمایید.

بانکداری در ایران یکی از صنایعی است که در حال حاضر بازیگران زیادی نظیر بانک ها، شرکت های پرداخت، موسسات مالی و فینتک های جدید در آن فعال هستند و می توان گفت سطح رقابت در این صنعت نسبت به خیلی از حوزه های دیگر در کشور، بسیار زیاد است. با این وجود، بازیگران اصلی و قدیمی این صنعت که بانک ها هستند، همچنان مرجع اصلی ارائه دهنده خدمات مالی به مردم و سایر کسب و کارها می باشند.

در یک دهه گذشته در صنعت بانکداری و خدمات مالی در فضای بین المللی تغییرات گسترده ای رخ داده است و بانکداری از دوره سنتی با تمرکز بر ارائه خدمات از طریق کانال های آفلاین مثل شعب، به بانکداری مدرن با تمرکز بر استفاده از کانال های دیجیتالی مهاجرت کرده است. این تغییر و تحول در رویکرد بانکداری، به دلیل تأثیرات پدیده ای به نام تحول دیجیتال (Digital Transformation) بر روی این صنعت است.

در صنعت بانکداری نیز مجموعه های نوین مبتنی بر تکنولوژی که به اصطلاح فینتک نامیده می شوند، توانسته اند تهدید بزرگی برای بانک ها در زنجیره ارزش آنها ایجاد کنند و به نوعی انحصار ارتباط مستقیم بانک با مردم را از بین ببرند. در چنین فضایی گفته می شود که بانک ها به عنوان بازیگر اصلی و سنتی در این صنعت، برای باقی ماندن در بازار، نیازمند تحول در مدل کسب و کار خود هستند و برای عبور از دنیای بانکداری سنتی به مدرن و رقابت با فینتک ها، می بایست برنامه جامعی در حوزه تحول دیجیتال داشته باشند. برنامه جامع تحول دیجیتال به بانک ها کمک می کند با تکیه بر توانمندی های اصلی خود که اعتماد مشتری، سهم بازار و دارایی های سرمایه ای زیاد است، بتوانند در عرصه بانکداری در عصر دیجیتال موفق باشند. در غیر این صورت بانک ها حتی با وجود داشتن سرمایه فراوان، برند معتبر و تعداد مشتریان زیاد، در عصر دیجیتال محکوم به شکست هستند.باید به این نکته اشاره کنم که فقدان برنامه جامع در حوزه تحول دیجیتال، مخصوصا برای بانک های دولتی و بزرگ کشور، ریسک های عملیاتی زیادی در پی خواهد داشت. در همین راستا و با آسیب شناسی های درستی که توسط مسئولان و به همت مدیران ارشد بانکی در کشور انجام شد، نهایتا وزارت محترم اقتصاد و امور دارایی در سال گذشته بانک های دولتی را ملزم به تدوین برنامه تحول دیجیتال کرد و بانک ملی ایران به عنوان یکی از اولین بانک های کشور، حرکت همه جانبه خود را به سمت تحول دیجیتال آغاز کرد.

تحول دیجیتال می تواند در این شرایط سخت اقتصادی، فرصت های بی نظیری را برای بانک ها مانند بهینه سازی هزینه های عملیاتی، کشف بازارهای جدید بانکی و فرابانکی، چابکی در ارائه خدمات به مشتریان، بهره مندی از توانمندی فینتک ها و رشد درآمدها ایجاد کند.

با توجه به مواردی که در خصوص تغییر و تحولات صنعت بانکداری و حرکت بانک های ایرانی به سمت تحول دیجیتال اشاره داشتید، بانک ملی ایران چه برنامه ها و دستاوردهایی در حوزه تحول دیجیتال و بانکداری مدرن دارد؟

بانک ملی ایران در سال های اخیر با شناخت صحیح از تهدیدها و فرصت ها، سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال انجام داده است. ما در خیلی از حوزه های جدید به عنوان بانک مرجع در کشور مطرح بوده ایم و تلاش کرده ایم تا ظرفیت سازی خوبی در توسعه و فروش محصولات و خدمات نوین بر پایه بانکداری دیجیتال انجام دهیم. بانک ملی ایران در سال های اخیر کانال های اصلی ارتباطی دیجیتال خود نظیر اینترنت بانک و موبایل بانک را با کیفیتی منحصر به فرد برای مشتریان خود توسعه داده است. در حوزه بانکداری اجتماعی، پلتفرم بله را راه اندازی کردیم. مشارکت هایی با بانک های دیگر و بخش خصوصی در حوزه بلاکچین و زنجیره تأمین خدمات مالی آغاز کردیم که منجر به توسعه پلتفرم های ققنوس و سکوک شد و به طور کلی تلاش کردیم در لایه تکنولوژی، تغییر و تحولات ارزشمندی را در زنجیره ارزش بانک ملی ایران ایجاد کنیم.

با همه این اوصاف و سرمایه گذاری های گسترده در زیرساخت فناوری، به دلیل دستورالعمل هوشمندانه وزارت اقتصاد و امور دارایی و همچنین توصیهبزرگترین شرکت های مشاوره مدیریت جهان نظیر Deloitte و McKinsey بر لزوم تحول دیجیتال بانک ها از ابتدای نیمه دوم سال ۹۸ به کمک مشاوران حوزه تحول دیجیتال تصمیم گرفتیم طرح تحول دیجیتال بانک ملی را تدوین کنیم.

این روزها در فضای بین المللی، در خصوص بانکداری اکوسیستمی صحبت های زیادی مطرح می شود. ویژگی ها و شاخصه های اصلی بانکداری اکوسیستمی چیست؟

همان طور که اشاره شد ما در یک دهه گذشته در صنعت بانکداری و خدمات مالی در جهان، ورود بازیگران جدید و نوآور در حوزه های مختلف خدمات مالی را مشاهده کرده ایم که در بستری به نام اکوسیستم بانکداری باز فعالیت می کنند. در بانکداری اکوسیستمی، بانک ها و سایر بازیگران صنعت در قالب یک اکوسیستم با ایجاد همکاری های دوجانبه و چندجانبه با یکدیگر اقدام به توسعه و ارائه محصولات و خدمات نوین به بازار می کنند و مدل های مختلف کسب و کار B2B، B2C و B2B2C در اکوسیستم بانکداری باز وجود دارند.

عملا در بانکداری اکوسیستمی، کیک صنعت بزرگ تر می شود و یک بازی برد _برد در همه ابعاد هم برای عرضه کنندگان و هم برای مصرف کنندگان به وجود می آيد. بانکداری اکوسیستمی بر اساس تحلیل شرکت مشاوره Deloitte، سناریوی مطلوب و نهایی در صنعت بانکداری می باشد که پس از عبور از دوره بانکداری سنتی و همچنین تولد بانک های دیجیتالی و نسل دو به وجود می آید و مشتریان صنعت بانکداری در سناریوی ظهور اکوسیستم نوین بانکداری، با طیف گسترده ای از محصولات و خدمات مالی و غیر مالی روبرو می شوند.اگر بانک ها منطبق بر این تغییر پارادایم متحول نشوند، در عمل با کاهش سهم بازار و سودآوری روبرو می شوند و محکوم به شکست در بازار رقابت هستند.

در بانکداری اکوسیستمی، دیگر خبری از نقش همه جانبه بانک ها در کل زنجیره ارزش نیست. همکاری های تجاری زیادی در این حوزه با بازیگران دیگر اتفاق می افتد و بانک ها بهتر است از استراتژی برون سپاری و بهره مندی از قابلیت های سایر بازیگران نیز استفاده کنند.

انحصار طلبی در بانکداری سنتی جای خود را به توسعه همکاری های تجاری میان بانک و سایر بازیگران در بانکداری اکوسیستمی می دهد. در دنیای بانکداری اکوسیستمی، ارتباط با مشتریان منحصر به بانک ها نیست و بانک ها باید با تمرکز صحیح بر قابلیت های بنیادین خود، در برخی از حوزه ها مسئولیت ارتباط با بازار و مشتریان را به شرکای تجاری خود واگذار کنند.

این مساله یک واقعیت است که باید بانک های ما آن را بپذیرند. اگرچه زمانی تمامی بخش های زنجیره ارزش بانکداری در سلطه آنها قرار داشت و آنها فروش و جذب مشتری، مدیریت بازار، تولید محصول، ایجاد زیرساخت فناوری را خود به تنهایی انجام می دادند، اما در دنیای امروز فینتک ها در بخش های مختلف ورود کرده اند و به اصطلاح در حال گرفتن سهم بازار بانک ها هستند. این مساله را در تصویری که شرکت دیلویت طراحی کرده است به خوبی نشان می دهد. این مساله یک واقعیت در دنیای بانکداری اکوسیستمی است و باید به خوبی توسط بانک ها درک شود و به جای مقابله متعصبانه با این واقعیت، آن را به خوبی هضم نمایند و استراتژی مشخصی برای آن داشته باشند تا این تهدید برای آنها به یک فرصت بزرگ تبدیل شود.

همه این مواردی که بیان شد، شاخص های اصلی بانکداری اکوسیستمی هستند و بانک ها برای موفقیت در بانکداری اکوسیستمی، باید ضمن تمرکز بر روی مزیت های رقابتی و شایستگی های کلیدی خود، شرکای استراتژیک مناسبی برای توسعه بازار و ارائه محصولات و خدمات جدید انتخاب کنند.

پس به طور خلاصه می توان گفت دیدگاه بانکداری بسته در مقابل بانکداری باز مطرح  است و در بانکداری مدرن هیچ بازیگری نمی تواند و نباید همه کار را به تنهایی انجام دهد.

به طور خاص در حوزه بانکداری اکوسیستمی، بانک ملی ایران چه برنامه هایی در حوزه بانکداری باز و فرابانکداری دارد و در این حوزه تاکنون چه دستاوردهایی کسب کرده اید؟

ما در این حوزه حرکت های خوبی را در سال های اخیر داشته ایم که به عنوان نمونه می توان به توسعه پلتفرم های اکسیژن و فرابوم اشاره کرد که ماحصل مشارکت با بازیگران مطرح دیگری در این صنعت هستند و هر دو نشان از عزم جدی ما برای تجربه اکوسیستم بانکداری باز بوده است. همچنین پلتفرم های ققنوس و سکوک نیز بر اساس تفکر بانکداری اکوسیستمی طراحی شده است.

همچنین در بانک ملی ایران مطابق با روندها و تحلیل های جهانی تصمیم گرفتیم برای حضور قدرتمند در حوزه بانکداری اکوسیستمی، به سراغ توسعه همکاری های تجاری جدیدی برویم که بتواند دو دستاورد کلیدی برای ما به همراه داشته باشد؛ اولا آغاز ورود ما به دنیای فرابانکداری باشد و ثانیا بستری برای دسترسی به مشتریانی فعال و مشتاق به استفاده از خدمات نوآورانه ایجاد نماید. نتیجه مطالعات و بررسی هایی که بر اساس روندهای علمی بین المللی انجام دادیم موجب شد تا شخصا برای تحقق موضوع در یکسال گذشته بسیار وقت صرف کنم و با گذر از چالش ها و مشکلات فراوان که در زمان مقرر به آنها اشاره خواهم کرد به جمع بندی رسیدیم و برای ورود به دنیای فرابانکی، محصول «نشان» را معرفی نمودیم تا به سمت مشارکت با مجموعه های بزرگ رفته و با به کارگیری این بازیگران موثر، مورد اعتماد و در دسترس مردم، فرابانکداری را در کشور آغاز کنیم. در اولین اقدام شرکت آسان پرداخت توانست با سرعت مناسبی و با بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال در این مسیر با ما همراه شود که به زودی شاهد نقش آفرینی سایر بازیگران و شرکت ها نیز خواهیم بود.

بر مبنای این تفکر، برند «نشان بانک» خلق شد که در عمل می توان گفت اولین بانک کاملا مجازی در ایران است که نسبت به اینترنت بانک و موبایل بانک، طیف گسترده تری از محصولات و خدمات مالی را به مشتریان ارائه می دهد. با تولد «نشان»  مشتریان توانستند در اپلیکیشن «آپ» که مجموعه ای از محصولات و خدمات مختلف بانکی و غیر بانکی را دریافت می کردند، نوع جدیدی از پرداخت را با نام «نشان پرداخت» بر بستر تکنولوژی QR Code تجربهکنند.

قطعا «نشان بانک» که هم راستا با برنامه تحول دیجیتال مدرن بانک ملی ایران است، در سال های بعد می تواند تحولی عظیم در صنعت بانکداری کشور ایجاد کند و تبدیل به نمادی از تحول دیجیتال و حضور موفق بانک ملی ایران در حوزه بانکداری اکوسیستمی شود. من در همین جا به هموطنان عزیزم قول می دهم که به زودی بانک ملی ایران یک بانک کاملا متحول دیجیتالی و منطبق بر اصول بانکداری اکوسیستمی خواهد شد.

ضمن تشکر از پاسخگویی شما در این مصاحبه، دورنما و تصویر ایده آل شما از بانک ملی ایران در پنج سال آینده چیست؟

بنده هم از شما تشکر می کنم که به موضوع تحول دیجیتال در صنعت بانکداری توجه داشتید. ما در بانک ملی ایران بر اساس برنامه مدون و جامعی که در حوزه تحول دیجیتال تدوین کردیم، از طریق سبد کاملی از پروژه های تحول در راستای تحقق اولویت های استراتژیک حوزه دیجیتال گام بر می داریم تا در سال ۱۴۰۴ یک بانک هوشمند با سبد کاملی از محصولات و خدمات بانکی و فرابانکی داشته باشیم و به نوبه خود گام بزرگی در راستای اعتلای صنعت استراتژیک بانکداری و خدمات مالی برداریم.

در انتها، امیدوارم مسیر پر پیچ و خم ولی شیرین تحول دیجیتال در بانک ملی ایران با همراهی همکاران عزیز بنده در بخش های مدیریتی و بدنه بانک و همچنین کمک شرکای کسب و کاری بدون فوت وقت طی شود تا بتوانیم به عنوان یکی از بزرگترین بانک های خاورمیانه، افتخاری برای ایران و ایرانی باشیم.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=96056
تگ ها اجرای تحول دیجیتالبانک ملی ایرانتحولات صنعت بانکداری

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • بانک ملی
    اقتصاد

    درخواست بانک ملی ایران از مشتریان برای کاهش مراجعه حضوری به واحدها

    ۱۳۹۹-۰۸-۲۸
    توسط مهناز خدادوست
  • بانک ملی
    اقتصاد

    پرداخت ۹۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانک ملی ایران به بخش های اقتصادی خراسان رضوی

    ۱۴۰۰-۱۰-۲۶
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    اعلام شرایط بازپرداخت تسهیلات کارت اعتباری سهام عدالت

    ۱۴۰۰-۰۲-۰۵
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    رییس شورای هماهنگی بانک ها : مردم برای حفظ سلامتی ، امور بانکی خود را غیرحضوری انجام دهند

    ۱۳۹۸-۱۲-۰۵
    توسط مهناز خدادوست
  • بانک ملی
    اقتصاد

    بله، آخرین اپلیکیشنی که نصب می کنید!

    ۱۴۰۰-۰۱-۱۵
    توسط مهناز خدادوست
  • بانک ملی
    اقتصاد

    ۴ روز دیگر تا قرعه کشی بزرگ ماشین آفرود اپلیکیشن ایوا

    ۱۳۹۹-۰۵-۱۴
    توسط مهناز خدادوست

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • اجرای صحیح مسئولیت اجتماعی، بسترساز ائتلاف‌های اجتماعی هوشمندانه و فراگیر خواهد بود

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۳۰
  • طراحی مدل های مختلف حمایت از پژوهشگران فرآوری توسط ایمیدرو

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۳۰
  • بازدید مدیرعامل بانک تجارت از پروژه الماس ماهشهر

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۳۰
  • هم‌افزایی نوآوری و سرمایه‌گذاری برای جهش فناوری در صنعت پتروشیمی با محوریت صندوق CVC خلیج‌فارس

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۳۰
  • ساعت کاری جدید شعب بانک سامان در تهران و شهرستان

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۳۰
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است