تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • افزایش ۶.۸ درصدی ظرفیت و ۳.۲ درصدی تولید مس تصفیه شده جهانی/ قیمت فلز سرخ رو به افزایش

  • اطلاعیه شماره ۷ بانک سپه/امکان پرداخت چک‌های بانک سپه در شعب و از طریق سامانه چکاوک فراهم شد

  • تقاضای مس در دهه آینده به‌شدت از عرضه پیشی می‌گیرد

  • تمدید مهلت معرفی حساب وكالتی برای ثبت نام در طرح فروش محصولات ایران خودرو

  • ارائه بیش از ۴۰۰ سرویس در بستر بانكداری باز بانك ملت (بانكیما)

  • رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۳/ مانده تسهیلات بانك ملت از ۲.۵۵۵ همت گذشت

  • ارسال OTP در بله برای کسب‌وکارها رایگان شد

  • دیدار مدیرعامل بانک تجارت با خانواده شهید علی تیزکار

  • مهلت امکان وکالتی کردن حساب‌های بانک سپه در طرح ثبت نام محصولات شرکت ایران خودرو تمدید شد

  • پرداخت بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات ازدواج و فرزندآوری توسط بانک تجارت تا پایان خردادماه

اقتصاد
صفحه اصلی›اقتصاد›توسعه صادرات از مسیر دیپلماسی اقتصادی عبور می‌‌کند

توسعه صادرات از مسیر دیپلماسی اقتصادی عبور می‌‌کند

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۰-۰۸-۰۹

حسن بقائی کارشناس اقتصادی/ یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، “دیپلماسی اقتصادی” است.

به گزارش تریتا نیوز به نقل از شجرنیوز؛ حسن بقائی کارشناس اقتصادی درخصوص اهمیت و تاثیر دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات این گونه نوشته است: گسترش بازارهاي جهاني و ارتباط روزافزون بين کشورهاي مختلف باعث شده است که محيط تجاري بسياري از فعاليت‌هاي اقتصادي با تغيير و تحولات زيادي روبه‌رو شود.

در اين شرايط، مفاهيم ديپلماسي اقتصادي از اهميت به‌سزايي برخوردار است، به گونه‌اي که در دوران حاضر ايجاد فضاي لازم در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران از جمله شرايط الزامي بستر تعامل با اقتصاد جهاني را تشکيل داده است.

یکی از ارکان حیات اقتصادی در همه دنیا و تعامل تجاری فی مابین کشورها صادرات است. چرا که صادرات فصل مهمی در تجارت و تولید قلمداد می شود و همین اصل است که پایه های تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و کشورهایی که توانسته اند بر عمق استراتژی نفوذ محصولات خود در دیگر کشورها رشد دهند بی شک میدان و عرصه تجارت را به نام خود ثبت و ضبط کرده اند.

حضور در بازارهای جهانی و افزایش کشورهای هدف صادراتی برای هر کشوری که در مسیر رشد اقتصادی در حرکت است می تواند سکوی پرشی باشد که اقتصاد آن را به سمت تعالی سوق دهد.

بسیاری از کشورها با درک درست از شرایط اقتصادی جهان، راه شکوفایی را در جایی ورای مزرهای کشور خود دیدند و برای صادرات محصولات خود به دیگر کشورها راهکارهای جدی را طرح و برنامه ریزی کردند.

جستجوی بازارهای جدید و تولید محصولات منطبق بر استانداردهای جهانی برای حضور در آن کشورها راهکاری بود که بسیاری از کشورها که صنعتی شدن را برگزیده بودند انتخاب کردند و آن را به عنوان میانبری برای پیشرفت و جهانی شدن انتخاب کردند.

در این بین مراودات و تعامل بین کشورها نیز بسیار مهم بود و سهم زیادی از گستردگی تجارت بین المللی کشورها با یک دیگر محصول همین تعامل و همدلی بود.

درک درستی که بسیاری از کشورها از فضای سیاسی و اقتصادی کشورهای مبدا صادراتی خود داشتند باعث شد بسیاری از رقبای داخلی را کنار بزنند و در آن کشورها به عنوان وزنه وزینی شناخته شوند و به این ترتیب درهای صادرات کالاهای جدی تر و استراتژیک به آن کشور را در دستور کار خود قرار دهند و از موقعیت به وجود آمده در بازار جدید نهایت استفاده را ببرند.

به همین منظور یکی از ابزارهای مهمی که در این مسیر به کمک کشورها آمد دیپلماسی اقتصادی بود تا در سایه آن کشورها به توسعه تجارت خود بپردازند.

یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، “دیپلماسی اقتصادی” است. این نوع دیپلماسی عبارت است از: اقدامات رسمی دیپلماتیکی که دسترسی به بازارهای خارجی را برای کسب‌وکارهای ملی تسهیل می‌کنند و در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هستند و در ضمن بر اثرگذاری روی قوانین بین‌المللی در راستای پیشبرد منافع ملی تاکید می‌نمایند.

ایران اسلامی نیز با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی در مسیر تولید و پیشرفت صنعتی به کشف بازارهای جدید برای کالاها و تولیدات خود رو آورد تا با صادرات محصولات خود علاوه بر عرض اندام در بازارهای چند ملیتی به وارد سازی ارز به کشور نیز مبادرت ورزد و تلاش نمود تا از فضای دیپلماسی در جهت شکوفایی تجارت و صادرات بهره ببرد.

در حال حاضر “توسعه اقتصادی” به مؤلفه‌ای اساسی در تعیین کارآمدی دولت‌ها و قدرتمندی کشورها تبدیل شده است. بر همین اساس دغدغه اصلی دولت‌ها، به کسب قدرت اقتصادی از طریق فتح بازارهای جهانی، تبدیل شده است.

در چنین شرایطی باید در نظر داشت که دستیابی به توانمندی اقتصادی و به تبع آن تحقق توسعه اقتصادی جز در سایه تعامل مؤثر و سازنده با اقتصاد جهانی به دست نخواهد آمد. لذا ضروری است دولت‌ها برای کسب موقعیت بهتر در سطح اقتصاد جهانی، سلسله‌ای از الزامات را برای تک‌تک نهادها و حلقه‌های تصمیم‌گیری خود در نظر بگیرند، این مهم در حیطه سیاستگذاری خارجی با تبیین و اجرای دیپلماسی اقتصادی محقق می‌شود.

بی شک نفوذ در بازاذهای دیگر کشورها می‌تواند توسعه اقتصادی داخلی را نیز فراهم کند و در کنار ارزآوری، فراهم سازی فرصت های شغلی جدید، توسعه زیر ساخت‌ها، معرفی ایران به عنوان کشوری صاحب تکنولوژی و ارتقای دانش بومی و… را نیز برای کشورمان به ارمغان آورد.

حتی می توان گفت از طریق دیپلماسی اقتصادی و ارائه چشم‌اندازی مطلوب از توان تجاری و صنعتی داخلی قدرت تولید و صادرات کشور با هدف افزایش فرصت‌های تجاری و تعامل سازنده و هدفمند با کشورهای دیگر راه مناسبی برای جلب سرمایه گذاری نیز ارائه نمود.

در حال حاضر که تیم دولت در صدد بهبود شرایط اقتصادی و تولیدی کشور است باید با متمایل کردن سیاست به سمت و سوی دیپلماسی اقتصادی از این فضا برای رفع مشکلات صادرات بهره ببرند و در جهت تقویت صنعت ایران و بهبود شرایط اقتصادی کشور عزیزمان گام بردارند.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=133113
تگ ها اقتصاداقتصاد مقاومتیپاکسانتجارتتوسعه تجارتتوسعه صادراتتولیددیپلماسی اقتصادیصنعتفرصت های شغلی جدید

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    چطور می توان نگران آينده نبود؟

    ۱۴۰۳-۰۲-۳۰
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    ۶۰هزار میلیارد ریال سهم بانکداری شرکتی در سال ۹۹ از تسهیلات اعطایی بانک کارآفرین

    ۱۳۹۹-۱۰-۱۵
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    چابکی در عملیات اعتباری و تامین مالی از طریق ابزارهای نوین مزیت مهم رقابتی بانک توسعه تعاون است

    ۱۴۰۳-۰۵-۱۹
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    پرسش و پاسخ از صندوق های سرمایه گذاری

    ۱۳۹۹-۱۱-۲۳
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    پاکسان اولین شرکت شوینده که مدال افتخار صادرات گرفت

    ۱۴۰۰-۰۹-۲۴
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    عملکرد بدون شائبه وزارت صمت در اجرای مزایده شش هزار محدوده معدنی

    ۱۴۰۰-۰۵-۰۴
    توسط مهناز خدادوست

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • افزایش ۶.۸ درصدی ظرفیت و ۳.۲ درصدی تولید مس تصفیه شده جهانی/ قیمت فلز سرخ ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۳
  • اطلاعیه شماره ۷ بانک سپه/امکان پرداخت چک‌های بانک سپه در شعب و از طریق سامانه ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۲
  • تقاضای مس در دهه آینده به‌شدت از عرضه پیشی می‌گیرد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۲
  • تمدید مهلت معرفی حساب وكالتی برای ثبت نام در طرح فروش محصولات ایران خودرو

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۲
  • ارائه بیش از ۴۰۰ سرویس در بستر بانكداری باز بانك ملت (بانكیما)

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۴-۱۲
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است