تسهیل و تسریع در ارائه خدمات غیرحضوری
اصلاح و تنظیم رویه ها و فرایندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار از اقدامات مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته بود که در این حوزه برنامه های متعددی اجرا شد.
به گزارش پایگاه خبری تریتا نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، این سازمان در راستای افزایش تاب آوری بنگاه های تولیدی، صنعتی و خدماتی کشور و مقابله با تکانه های وارد بر اقتصاد و در راستای کاهش اطاله زمانی و رفع موانع پیشروی تولید و بهبود فضای کسب و کار اقدام به طراحی برنامه های مرتبط با این موضوع کرد.
تمدید اجرای تصویبنامه مورخ ۹۶/۴/۳۱ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی کارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن، تداوم اجرای بخشنامه ۱۷ بندی مقام عالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید در سال ۹۸ و تداوم آن در سال ۹۹، محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان ماده ۴۱ قانون تامین اجتماعی منحصراً بر اساس آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانکار در قراردادهای طرح های عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه، عدم اعمال ضریب در قراردادهای پیمانکاری بنگاههای تولیدی فنی و صنعتی بر اساس لیست و بازرسی، اصلاح و بازنگری دستورالعمل اجرائی آئین نامه هیات های تشخیص مطالبات از اقدامات معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی است که به منظور اصلاح و تنظیم رویه ها و فرایندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار انجام شده است.
از دیگر اقدامات در حوزه اصلاح و تنظیم رویه ها و فرایندها با هدف تسهیل و بهبود فضای کسب و کار می توان به اصلاح فرایندهای رسیدگی پرونده های هیات های تشخیص مطالبات و کاهش زمان رسیدگی به پرونده های ارسالی از شعب به حدود یکماه، تنظیم لیست مشترک فی مابین مالیات بردرآمد حقوق و حق بیمه متعلقه، با ایجاد پایگاه مشترک فی مابین بیمه و مالیات مشخص کردن اطلاعات مربوط به این سازمان و اطلاعات مربوط به مالیات و مشخص کردن اطلاعات مشترک در اجرای ماده ۳۵ قانون تامین اجتماعی موضوع تعیین دستمزد مقطوع بری سایر کارگاههای مشمول سایر سطوح دستمزدی، استعلام پرداخت حق بیمه و تاریخ اعتبار کارت هوشمند رانندگان حمل ونقل عمومی بین شهری از طریق تبادل اطلاعات با پایانه ها و اخذ استعلام نقل وانتقال و صدور پاسخ موضوع ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی اشاره کرد.
معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته اقدام به هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الکترونیک و تسهیل و سرعت در خدمات غیرحضوری کرد که بر این اساس در سال گذشته ۳۰ خدمت پرتکرار و زمان بر شناسایی شد و برنامه عملیاتی متناسب به آن جهت غیرحضوری کردن آن طراحی، تدوین و عملیاتی شد که اجرای این طرح ضمن افزایش رضایت مخاطبان منجر به پاسخگوی هوشمند و هدفمند، کاهش اطاله زمانی و صرفه جوئی شده است که برآورد می شود که با نهادینه شدن آن معادل ۷۰ میلیون فرایند زمان بر به صورت مکانیزه انجام شود .
ایجاد وب سرویس تبادل اطلاعات لیست های ارسالی پیمانکاران طرف قرارداد با شرکت ملی نفت، ایجاد وب سرویس تبادل اطلاعات قرارداد با سازمان برنامه وبودجه، اجرای طرح مشاهده بدهی برآوردی و قطعی برای کارفرمایان از طریق درگاه غیرحضوری، اجرای سامانه آزمایشی پایگاه متمرکز مفاصا حسابهای ماده ۳۸ قانون، ایجاد وب سرویس دریافت اطلاعات از ثبت شرکتها از سال ۹۶ ودر حال حاضر به صورت لایودر اجری مصوبه هیات وزیران مورخ ۱/۳/۹۶( پروژه شروع کسب وکار)، نامنویسی بیمه شده با درخواست کارفرما به صورت غیرحضوری نامنویسی، نامنویسی غیرحضوری کارگاه و تشکیل پرونده مطالباتی، صدور و ارسال گواهی های پرداخت حق بیمه واحدهای ساختمانی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری از فعالیت های سازمان تامین اجتماعی در حوزه الکترونیکی کردن خدمات است.
از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی برای توسعه خدمات غیرحضوری می توان ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، اخذ غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیر الکترونیک، امکان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، امکان ثبت درخواست توسط شاغلین فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امکان مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی کارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، امکان تقسیط غیرحضوری و نظام مند بدهی ها، ارتقاء سامانه دریافت لیست و ارائه میز کار و امکانات کنترلی به کارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال، امکان پرداخت برخط بدهی ها و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما، راه اندازی سیستم ارسال پیامکی آرا، قرارهای صادره و دعوتنامه از طریق وب سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الکترونیک، ساخت سامانه مشترک بیمه بیکاری ( سابک ) با همکاری وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و اجرا آن در ۹ اداره کل کشور، حذف دفترچه درمانی و فرآیند تامین اعتبار دفاتر درمانی در شعب و کارگزاری های سراسر کشور و بهبود سامانه استحقاق درمان، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان تست پی سی آر مثبت، ثبت در خواست دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری(استراحت پزشکی) وبارگذاری مدارک و مستندات پزشکی به صورت غیرحضوری و ثبت درخواست دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری(استراحت زایمان) وبارگذاری مدارک و مستندات پزشکی به صورت غیرحضوری برشمرد.
از دیگر اقدامات مهم معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته، تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط و بخشنامه ها و دستورالعمل ها است که صدور بخشنامه تنقیح بخشنامه ۱۱ جدید درآمد و ملحقات آن، صدور بخشنامه تنقیح و تلخیص بخشنامه مقاطعه کاران، تدوین و تلخیص بخشنامه اجراییات ( در اجرای آئین نامه اجرایی ماده ۵۰ قانون(، تدوین بخشنامه های تخصص در اجرای ماده ۴۷ قانون در بخش بازرسی کارگاهی، تلخیص، تجمیع و تنقیح ابلاغ احکام و اوراق مطالباتی، تنقیح بخشنامه پیمانکاران و ساخت نرم افزار پایگاه متمرکز مفاصا حساب، تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه های حوزه اجرائیات و بازرسی کارگاهها، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی دفاتر قانونی، تلخیص بخشنامه ها حق بیمه کارفرمایی کارگران ساختمان و تلخیص بخشنامه ها رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر در این راستا انجام شده است.
تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی کارگاهی، تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان، تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه های اختیاری، تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان فیمابین سازمان های بیمه گر پایه و تنقیح و تلخیص آیین نامه اجرایی هیات های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه، مجامع کارفرمایی و کارگری از دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی در بخش تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط و بخشنامه ها و دستورالعمل ها است.
همچنین معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سال گذشته اقدام به صدور دستور اداری با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار نیروهای کار مولد کرد که می توان به صدور دستور اداری با موضوع نحوه صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب صنفی بمنظور ایجاد بستر مناسب و هدفمند جهت روانسازی امور کسب و کار و حمایت از کارفرمایان، ارتقاء تولید و بهبود فضای اشتغال و تسهیل اجرای ماده ۳۷ قانون تامین اجتماعی و صدور گواهی مربوطه در خصوص صدور، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب کارگا هها و کارفرمایان اشاره کرد .
همچنین درخصوص نحوه کسر حق بیمه از حقوق و دستمزد اعلامی در قرارداد کارجدید در راستای رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار نیروهای کار مولد، گواهی نقل و انتقال درخصوص کارگاه ها، کارخانجات و بنگاه های اقتصادی و تولیدی تملّک شده توسط بانکها و موسسات مالی و اعتباری در راستای حمایت از بخشهای تولیدی و اقتصادی،فعالیتهای مربوط به مطبوعات و رسانه های مکتوب و برخط، بدهی ناشی از ادعای سابقه به منظور ایجاد وحدت رویه و به روزرسانی بدهی های ناشی از ادعای سابقه بیمه شدگان( بخشنامه احاله بازرسی دفاتر قانونی) به منظور جلوگیری از انباشت درخواستها بازرسی دفاتر قانونی، نحوه اقدام در خصوص قراردادهای محرمانه، نحوه اقدام در خصوص قراردادهای نمایندگی های بیمه ونحوه اقدام در خصوص قراردادهای منعقده شرکت توزیع از دستورات اداری صادر شده است که با هدف رفع موانع تولید و حمایت از اشتغال پایدار نیروهای کار مولد انجام شده است.