با همکار مشکل ساز و بی ادب چگونه رفتار کنیم؟
داشتن همکاران بسیار خوب و شاد یکی از موهبتهای محل کار است زیرا هر فردی بیشترین ساعات عمر خود را در آنجا سپری میکند و بنابراین بسیار مهم است که شاد و راضی باشد.
اما بعضا پیش میآید در میان همه انسانهای خوب یک فرد نامناسب، با شخصیتی مسموم و مملو از انرژیهای منفی هم وجود داشته باشد. کسی که جز شایعهپراکنی، ایجاد تفرقه و ناراحتی کار دیگری بلد نیست.
بدون شک تعامل و داشتن ارتباط مستقیم با چنین افرادی صبر ایوب میخواهد. به این خاطر که این افراد به هر نحوی شده تفکرات منفی خود را روی اطرافیان تخلیه میکنند و حضورشان همیشه مساوی است با مشکل و دردسر.
اما در هر صورت شما نمیتوانید مستقیما با این افراد برخورد کنید. رفتار حرفهای هیچگونه واکنش مستقیمی را بر نمیتابد. از طرفی هم شما نمیتوانید رفتار و طرز فکر دیگران را تغییر دهید. بنابراین، بهترین کار این است که با استراتژی صحیح و حرفهای، تعاملی سودمند، مفید و عاری از مشکل و ناراحتی را با چنین افرادی رقم بزنید.
برای این منظور توصیه میکنیم راهکارهای زیر را همیشه مدنظر داشته باشید.
هرگز نزد همکاران خود در مورد آن شخص خاص بدگویی نکنید
هر اندازه که آن شخص از نظر شما بد و آزاردهنده هم باشد نباید پشت سرش نزد بقیه همکاران بدگویی کنید. محل کار، مدرسه نیست. غیبت کردن به هیچ عنوان پسندیده نیست و کاری بیکلاس به حساب میآید. پرستیژ خود را حفظ کنید. در مواجهه با فردی که از او بدتان میآید مراقب زبان بدن خود باشید از حرکات دست و نگاه گرفته تا آه کشیدنهای عمدی.
شاید تصور کنید با غیبت کردن در مورد شخص نالایق بقیه هم خوشحال خواهند شد اما مطمئن باشید که اینطور نیست. حرف زدن پشت سر دیگران (هر کسی که باشد) خوب نیست و از اعتبار شما میکاهد.
با او مهربان باشید
درست است که مهربانی کردن با فردی که از او خوشتان نمیآید به هیچ عنوان آسان نیست. اغلب وقتی کسی را دوست نداریم، سعی میکنیم از او فرار کنیم، با او همکلام نشویم، در صورت اجبار به حرف زدن، از کوتاهترین جملات استفاده میکنیم و سعی میکنیم از برقراری تماس چشمی با این افراد خودداری کنیم؛ زیرا چشمها نفرت یا ناراحتی ما را نشان خواهند داد.
اما ما توصیه دیگری داریم. سعی کنید با این فرد مهربان باشید. برخلاف حس درونی خود، به او سلام کنید، سوالاتش را درست و کامل پاسخ دهید. این را به یاد داشته باشید که شما نمیتوانید رفتار بقیه را عوض کنید، اما میتوانید محیط اطراف خود را شاد و سرشار از انرژی مثبت کنید. سعی کنید نفرت و ناراحتی را فراموش کرده و فقط روی خوبیها تمرکز کنید.
فقط با تغییر رفتار خود خواهید دید که این فرد به آن اندازه که تصور میکنید هم بد و منفی نیست. در اولین روزهای تلاش خود شاید بد نباشد حتی به مهربانی تظاهر کنید تا اینکه به تدریج خودتان یاد بگیرید که با همه انسانها باید درست، حرفهای و مملو از مهربانی رفتار کرد.
رو در رو با او صحبت کنید
اگر سر یک یا چند مساله مشخص با همکار خود مشکل پیدا کردهاید و کدورتی بین شما پدیدار شده، بهتر است شهامت رو در رو صحبت کردن را پیدا کنید. از فردی که خوشتان نمیآید درخواست کنید به اتاق کنفرانس برود. برای او یک فنجان چای یا قهوه ببرید و در مورد ناراحتیها با هم صحبت کنید. از او بخواهید در مورد هر چیزی که ناراحتش کرده و باعث شده اکنون به شایعهپراکنی، بدرفتاری و غیبت کردن بپردازد برایتان توضیح دهد تا اگر سوتفاهمی وجود دارد، برطرف شود.
در صحبتهای خود یادآور شوید که شما قرار است هر روز در کنار هم کار مشترکی انجام دهید و بدون شک نیاز است که آرام، خوشحال و راضی باشید.
رفتار او را به خود نگیرید
برخی از انسانها به هیچ وجه ارزش وقت و انرژی شما را ندارند. شاید همکار شما یک انسان واقعا بیعرضه، ناکارآمد یا مسموم باشد، اما شما نباید اجازه دهید شخصیت یا رفتار او روی کار و حرفه شما تاثیری بگذارد. به جای فکر کردن به رفتارهای بی ارزش او به بهبود کار خود فکر کنید. برای ارتقا شغلی خود برنامهریزی کنید و ذهن و انرژی خود را روی مسایل ارزشمند بگذارید نه مسایلی که از کنترل شما خارج هستند.
یادتان باشد که قرار نیست همه را دوست داشته باشید
همان طور که قرار نیست همه آدمها از شما خوششان بیاید، شما هم قرار نیست همه را دوست داشته باشید. این را باور کنید که در برخی مواقع لازم است با انسانهایی که دوست ندارید همکار باشید. این مساله نباید روی فعالیتهای حرفهای شما تاثیر بگذارد. محل کار مملو از اتفاقات و انسانهایی است که میتوانند انرژی منفی برایتان داشته باشند. اما این را به خود یادآوری کنید که همه آنها گذرا هستند و در نهایت، شب به خانه و نزد عزیزان خود خواهید رفت. پس وقتتان را برای فکر کردن به کسانی که دوستشان ندارید تلف نکنید.