تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • خرید خودرو چانگان برقی شرکت سایپا با حساب وکالتی بانک تجارت

  • گزارش نبض بورس از فعالیت ماهانه بانک پاسارگاد، افزایش قابل توجه “درآمد سرمایه گذاری‌های بانک پاسارگاد” در آبان‌ماه۱۴۰۴

  • امکان وکالتی نمودن سپرده‌های بانک پاسارگاد برای ثبت نام در مرحله جدید عرضه محصولات «شرکت سایپا»

  • آی‌بی‌شاپ اعتبار آنلاین تا ۵۰۰ میلیون ریال برای سرمایه‌گذاران ارائه کرد

  • تأکید مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بر نقش بسیج در فرهنگ‌سازی و تحول سازمانی

  • خرید خودرو برقی سایپا با حساب وکالتی بانک کارآفرین

  • مدیر امور مالی بیمه آسیا به عنوان مدیر نمونه صنعت بیمه کشور معرفی شد

  • پرداخت وام ازدواج در بانک ایران زمین ؛ بیش از دوبرابر تعهدات تکلیفی 

  • لبخند نیک آفرین به مشتریان خوش شانس بانک کارآفرین

  • نوآوری بومی در بیدبلند خلیج‌فارس/ بازچرخانی متان راهکار هوشمندانه برای رفع چالش‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری

واریته
صفحه اصلی›واریته›با رسانه‌های بی‌مخاطب چه کنیم؟!

با رسانه‌های بی‌مخاطب چه کنیم؟!

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۰۵-۱۷

«ما یکی از ارکان مهم توسعه پایدار را در جامعه نخواهیم داشت، حتی اگر پیشخوان مطبوعات ما مملو از کثرت و تنوع رسانه‌ها باشد، چراکه بی‌مخاطب هستند.»

فریدون صدیقی، استاد ارتباطات با عنوان «رسانه‌های بی‌مخاطب؛ روزنامه‌نگاران نگران» یادداشتی را در روزنامه شرق منتشر کرده که در این مطلب به مخاطب نداشتن رسانه‌های مکتوب، تاثیر آن برجامعه و ارائه راه‌حلی برای بهبود وضعیت این رسانه‌ها پرداخته و نوشته است:

«اصلی‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاری معاصر، نداشتن یا ‌تحلیل‌رفتن مخاطب است. به بیان بهتر، به تناسب کثرت، تنوع و گوناگونی رسانه‌های مکتوبی که منتشر می‌شوند، مخاطبی همسو و هم‌سنگ موجود نیست و هم‌خوانی بین تیراژ و تعداد نشریات با مخاطب‌های آن وجود ندارد. از آنجایی که رسانه با مخاطب تعریف می‌شود، اگر مخاطبی نباشد، رسانه‌ای هم وجود ندارد و دیگر خبرنگاری هم نیست. در چنین شرایطی، بدیهی است که برای روزنامه‌نگار حرفه‌ای، تلخکامی وظیفه و رسالتی که بر دوش دارد، رو به فزونی می‌رود و به یک بحران روحی و معاشی بدل می‌شود. کار روزنامه‌نگاری، توسعه منافع و منابع ملی، توسعه رو به تزاید جامعه یا همان توسعه پایدار در تمامی حوزه‌هاست و اگر قرار باشد روزنامه‌ای منتشر شود، اما خوانده نشود یا از پیشخوان مطبوعات برگرفته نشود، تنها به این معنا نیست که روزنامه‌نگار نادیده گرفته شده، بلکه توسعه جامعه نیز دچار اختلال می‌شود. درهمین‌راستا، فضاهای علمی و دانشگاهی کشور هم که به پرورش خبرنگاران می‌پردازند، از آنجا که خواننده و مخاطبی برای رسانه‌ها نیست، جایگاه خود را از دست می‌دهند و… . بنابراین ناگزیر باید تکرار کرد که تیراژ روزنامه‌ها و نشریات کشور در برابر رقم ٤,٥ میلیونی دانشجویان، ناچیز و تأثربرانگیز است. برای چنین پیشامدی چه چاره‌ای می‌توان اندیشید؟

به گمان من، مهم‌ترین راه‌حل باید به دست کارگزاران حوزه ارتباطات کشور صورت بگیرد. نگاه دولت، مجلس و دیگر نهادهای کشوری به نقش و جایگاه رسانه‌ها بسیار مهم است. سوءتفاهم‌ها را باید کنار گذاشت تا رسانه‌ها بتوانند در چارچوب قانون، وظایف خود را عملی کنند، پرسشگر باشند و منعکس‌کننده مطالبات مخاطبان خود و در این راه به خودباوری برسند. وقتی که رسانه‌ای، نتواند صدای مخاطب خود باشد، مخاطبش را رویگردان کرده و عملا او را به سمت فضای مجازی، رادیوها و تلویزیون‌های برون‌مرزی هدایت می‌کند. بنابراین مهم‌ترین تدبیری که در این میان می‌توان به آن امیدوار بود همین است که اجازه بدهند روزنامه‌ها در چارچوب قانون فعالیت کنند و این‌قدر با ترس‌های بی‌نام‌ونشان که هر روز تبدیل به خط قرمزهای مرئی و نامرئی می‌شود، درگیر نشوند. تا این اتفاق نیفتد، ما یکی از ارکان مهم توسعه پایدار را در جامعه نخواهیم داشت، حتی اگر پیشخوان مطبوعات ما مملو از کثرت و تنوع رسانه‌ها باشد، چراکه بی‌مخاطب هستند.
به نظر می‌رسد برای عبور از این بن‌بست که تهدیدی جدی برای رسانه‌های ما (اعم از رادیو، تلویزیون و رسانه‌های مکتوب) محسوب می‌شود، چاره دیگری جز این نباشد. امروز رسانه‌های ما چنان ترس‌خورده شده‌اند که وجه کنشمندی خود را از دست داده‌اند؛ وقتی که رویدادی‌ هزاران‌ بار در شبکه‌های مجازی توزیع و تکثیر می‌شود، تازه زمان آن می‌رسد که رسانه‌های ما لنگان‌لنگان به دنبالش بروند، اما آیا راه دیگری هم برای عبور از این بحران وجود دارد؟
یک چاره‌جویی حداقلی دیگر هم وجود دارد. شاید زمان آن رسیده که انتشار روزنامه‌ها دوباره به عصرها بازگردد. در حال‌ حاضر روزنامه‌ها صبح‌ها منتشر می‌شوند و بخش عمده‌ای از اخبار را از دست می‌دهند، چراکه روز، رویدادمحور است. در شرایطی که روزنامه‌های ما عموما خبری نیستند و حتی نمی‌توانند به تحلیل رویداد هم برسند، شاید زمان آن رسیده که این از دست‌دادن زمان را از میان ببرند و لااقل راوی خبرها و رویدادهای موجود جامعه باشند.»

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=23055

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    بنیاد فارابی نماینده اسکار ۲۰۱۹ را معرفی می کند

    ۱۳۹۷-۰۶-۱۴
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    هانیه توسلی به «سوءتفاهم» پیوست/ آغاز فیلمبرداری از امروز

    ۱۳۹۶-۰۸-۲۴
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

     ۵ مهارت کنترل هيجان

    ۱۴۰۳-۰۵-۱۹
    توسط مهناز خدادوست
  • واریته

    ۸۰ هزار ایرانی مبتلا به «MS»

    ۱۳۹۶-۰۲-۱۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    آغاز ساخت تیتراژ «آستیگمات»

    ۱۳۹۶-۰۶-۲۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    کوالکام روی تراشه Snapdragon Wear 429 برای ساعت‌های هوشمند کار می‌کند

    ۱۳۹۸-۰۴-۲۱
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • خرید خودرو چانگان برقی شرکت سایپا با حساب وکالتی بانک تجارت

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۲
  • گزارش نبض بورس از فعالیت ماهانه بانک پاسارگاد، افزایش قابل توجه “درآمد سرمایه گذاری‌های بانک ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۲
  • امکان وکالتی نمودن سپرده‌های بانک پاسارگاد برای ثبت نام در مرحله جدید عرضه محصولات «شرکت ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۲
  • آی‌بی‌شاپ اعتبار آنلاین تا ۵۰۰ میلیون ریال برای سرمایه‌گذاران ارائه کرد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۲
  • تأکید مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بر نقش بسیج در فرهنگ‌سازی و تحول سازمانی

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۹-۱۲
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است