«باهو بالی ۲: نتیجه گیری» در تعقیب «خشمگین ها»
برای سومین هفته متوالی فیلم «سرنوشت خشمگین ها» در صدر جدول آثار پرفروش سینماهای آمریکای شمالی قرار گرفت و این حکومت ۳ هفته ای البته بسیار بعید است که چهار هفته ای هم بشود. این فیلم در این راه به سودسازی ای برابر با ۳/۱۹ میلیون دلار در این هفته نایل شد و در سایه آن نیز مجموع فروش اش در آمریکا پس از ۱۹ روز اکران از ۷/۱۹۲ میلیون دلار فراتر نرفته است که این بسیار کمتر از توقعاتی است که یونیور سال شرکت سازنده فیلم برای آن انتظار می کشیده است، بخصوص که مخارج تولید این فیلم به رقم سرسام آور ۲۵۰ میلیون دلار می رسد. در عین حال عبور این فیلم از مرز یک میلیارد دلار فروش در این هفته با احتساب دستاوردهایش در سایر قاره ها و کشورها بهترین جبران مافات برای فیلمی به حساب می آید که یک بار دیگر وین دیزل و دوواین جانسون رل های آصلی آن را بازی می کنند و از میشل رودریگز، کرت راسل و جیسن استیتام هم بهره می گیرد. «سرنوشت خشمگین ها» که قسمت هشتم از سری فیلم های پر تحرک و اکشن ولی فاقد کلاس و سوژه و غنای موضوعی «سریع و خشمگین» به شمار می آید، به پنجمین فیلم شرکت یونیور سال طی سالهای اخیر تبدیل شده که رقم یک میلیارد دلار فروش در سطح جهان را رد کرده و این طبعا تاکید تازه ای بر استراتژی های صحیح این استودیوی قدیمی و احیا شده هالیوود است.
به لطف نمایش متوسط سایرین
مقام اولی مجدد «سریع و خشمگین ۸» در جدول پرفروش های آمریکای شمالی در عین استمرار محبوبیت آن و رونق اش در ۴۰۷۷ سالن در سطح آمریکا و کانادا از عامل عدم درخشش کافی فیلم های تازه اکران شده در این هفته نیز نشات گرفت و چون این فیلم ها در عین استقرار در بالای جدول هیچیک از ۱۲ میلیون دلار فروش فراتر نرفتند، «سرنوشت خشمگین ها» توانست با فروشی ۳/۱۹ میلیون دلاری نیز بر آنها سروری داشته باشد. «چگونه می توان یک عاشق لاتین بود» که کار شرکت پانته لیون است و «باهو بالی ۲: نتیجه گیری» که استودیوی «گریت ایندیا فیلمز» آن را ساخته است به رتبه های دوم و سوم در جدول درآمد سازان این هفته سینماهای آمریکا و کانادا دست یافتند اما سهم اولی از ۱/۱۲ میلیون دلار و برداشت دومی از ۱/۱۰ میلیون دلار فراتر نرفت. شاید هم عدد هر دوی آنها و به ویژه «باهوبالی» موجه و قابل پذیرش باشد زیرا مجموع سالن های نمایش دهنده دو فیلم در دو کشور فوق از ۱۵۰۰ تماشاخانه فراتر نمی رفتند و «باهوبالی» به واقع با اکتفا به ۴۲۵ سالن کمترین عرصه و جا و مجال را برای خودنمایی داشت. از این منظر حتی باید «باهوبالی ۲» را فیلمی موفق انگاشت زیرا میزان فروش اش در سالن های اندک مورد بحث سبب شد که درآمد آن در هر یک از این تالارها به رقم خیره کننده ۲۳۸۵۵ دلار برسد و این سه برابر ارقامی است که در بدو اکران فیلم اول و اوری ژینال «باهوبالی» در سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده بود. «باهوبالی» به واقع با ثبت رقم فوق قوی ترین شروع اکران را برای یک فیلم هندی در سطح آمریکا به تصویر کشید و این طبعاً افتخاری بزرگ برای استودیوی گریت ایندیا فیلمز محسوب می شود.
فروش اندک در دایره ای وسیع
رتبه چهارم در جدول پرفروش های هفته گذشته آمریکای شمالی از آن «دایره» محصول شرکت «STX» شد و البته این فیلم بیشتر محصول مشترک این کمپانی با استودیوی یوروپاکورپ به حساب می آید که قراردادی ۳ ساله در راه تولید فیلم های مختلف با STX بسته است. هر چه هست میزان فروش «The Circle» قدری کمتر از چیزی بود که سازندگانش به آن امید بسته بودند. ضعف در فروش «دایره» و میزان کم سودسازی آن زمانی بیشتر مشخص می شود که در نظر بگیریم بیش از ۳ هزار سالن در سطح آمریکای شمالی در اختیار این فیلم و محل نمایش آن بودند، ضمن این که نقدهای فنی کارشناسان و اهالی سینما در قبال این فیلم نیز چندان مثبت و روشن نبود و نمی توانست کمکی به فروش آن و قدمی در این راه باشد. هر چه هست از بینندگان هفته نخست فیلم ۶۳ درصد زن و بقیه مرد بودند و ۴۴ درصد از کل آنها بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن داشتند. سایر اخبار بر این دلالت دارند که از بودجه ۱۸ میلیون دلاری ساخت این فیلم ۱۰ میلیون را STX پرداخته و بقیه را یورو پاکورپ.
بازار قابل درک «Sleight»
دیگر فیلم تازه اکران شده این هفته که برعکس اسامی فوق آغاز اکران چشمگیری نداشت، کاری است به نام «Sleight» که فقط در رتبه چهارم جدول نشست. این رتبه معمولی را می توان محصول مستقیم این نکته هم دانست که این فیلم که محصول شرکت بلوم هاوس است فقط در ۵۶۵ سالن در آمریکا و کانادا به نمایش در آمد و با این حساب فروش حدود ۷/۱ میلیون دلاری اش نمی تواند رقم بسیار ضعیف و اسباب سر خوردگی باشد. در نقطه مقابل این فیلم با بودجه بسیار اندکش (۲۵۰ هزار دلار) به هر میزان پول در گیشه ها دست یابد، نوعی پیروزی برایش خواهد بود و خبر از توفیق آن می دهد. این فیلم ابتدا بهمن ماه سال پیش در سان دنس که مهمترین فستیوال آثار مستقل سینمای جهان است، به نمایش در آمد و همان جا بلوم هاوس آن را پسندید و امتیاز توزیع جهانی اش را ابتیاع کرد و اگر مسئله افزایش سالن های محل نمایش این فیلم برای آن در کار باشد، طبعاً بر فروش کم اما معقول آن اضافه خواهد شد. ناگفته نگذاریم که این فیلم ساخته شرکت نه چندان پر سابقه «BHTilt» است و موضوعی اجتماعی و در عین حال جنایی دارد.