تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • خادم‌الرضا بود، شهید خدمت شد

  • حمایت از صنعت پتروشیمی تضمین کننده توسعه اقتصادی کشور است

  • حسین‌زاده، رییس هیأت مدیره هلدینگ خلیج‌فارس شد

  • افزایش ۴۰ درصدی شاغلان در طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران

  • حمایت تی نکست از رویداد روز روابط عمومی و ارتباطات

  • پتروشیمی ارومیه، واحد نمونه صنعتی آذربایجان غربی شد 

  • آغاز بررسی اطلاعات ۳۵۷ شرکت داخلی و خارجی برای توسعه وندورلیست پیدمکو

  • جهش ۵۴۳ درصدی خالص درآمد وتجارت

  • آغاز انتشار اوراق «گواهی سپرده مدت دار، ویژه سرمایه‌گذاری (عام)» (معاف از مالیات) در بانک پاسارگاد از تاریخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۱

  • اختتامیه نخستین المپیاد ورزشی شرکت‌های تامین سرمایه+گزارش تصویری

اقتصاد
صفحه اصلی›اقتصاد›بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طلایه‌دار بانک‌های کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی است

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران طلایه‌دار بانک‌های کشور در حوزه مسئولیت اجتماعی است

توسط مهناز خدادوست
۱۴۰۱-۰۷-۱۱

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب و کار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران گفت: در این بانک، وجه التزام عیناً در بحث مسئولیت‏‌های اجتماعی برای طبقات نیازمند هزینه شده است. به ‏عنوان مثال در طرح شهید سلیمانی در سال‏‌های گذشته، حدود ۲۵هزار قلم تجهیزات پزشکی تهیه شد که در سراسر کشور توزیع شد.

تریتا نیوز -به گزارش روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دکتر «علی مجیدی» رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران در برنامه «گفت‌‏و‏گوی اقتصادی» رادیو گفت‌‏و‏گو اظهار داشت: قرض‌الحسنه یکی از عقود مهم در بانکداری اسلامی و از عقود مبارکی است که کل شبکه بانکی این عقد را به اجرا در آورده‏‌اند. در قرآن و در روایات در خصوص این عقد بسیار تأکید شده و با توجه به اهمیتی که در اقتصاد اسلامی داشته، ۲ بانک به‌صورت تخصصی بر این موضوع تمرکز کرده‌‏اند و خدماتی را که مبتنی بر عقد قرض‌‏الحسنه باشد به مشتریان و آحاد جامعه ارائه داده‌‏اند.

وی افزود: یکی از اهداف مهم بانک‌‏های قرض‏‌‏الحسنه، گسترش شمولیت مالی و فراگیری مالی است تا قرض‌الحسنه را در متن زندگی مردم جاری کنند. رویکرد بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه رویکرد بانکداری خرد است؛ بنابراین سعی می‌کنند نیازهای فرد، خانواده و کسب‌وکارهای خرد را شناسایی کرده و از طریق تأمین مالی ارزان‌قیمت و وام قرض‌‏الحسنه، آن‌ها را مرتفع سازند.

مجیدی تصریح کرد: در بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۰۰هزار فقره وام قرض‌الحسنه پرداخت شده که در شبکه بانکی عدد ممتاز و خاصی است. بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون مشتری دارند که نشان‌‏دهنده حضور مطلوب آن‌ها در زندگی آحاد جامعه است. البته هنوز تا رسیدن به اهداف و رسالت آن‌‏ها کمی فاصله وجود دارد و برنامه‌‏ریزی این بانک‌‏ها در راستای وسیع‌‏تر شدن این شمولیت مالی است.

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران گفت: بانک‌‏‏های قرض‌‏الحسنه به‌صورت واقعی واسطه وجوه مردم بوده و به هیچ عنوان بنگاه‏داری نمی‌‏کنند. هر آنچه که از طریق تجهیز منابع و افتتاح سپرده‏‌های قرض‌‏الحسنه به‌‏عنوان منابع وارد بانک می‌‏شود، پس از کسر سپرده قانونی و سایر کسورات قانونی، به‌صورت کامل تحت عنوان وام قرض‌‏الحسنه در اختیار متقاضیان قرار می‌‏گیرد. بنابراین برای ادامه‏‌دار بودن این چرخه و پاسخگو بودن به نیازهای آحاد مردم، باید جریان ورودی که همان سپرده‌‏های مردم است، فعال باشد تا بانک به همان نسبت بتواند خدمات بانکی از جمله وام‌‏های قرض‌الحسنه را به‌راحتی و با سهولت در اختیار مردم قرار دهد.

ضرورت آموزش مفاهیم اقتصاد اسلامی به دانش‌آموزان

وی با اشاره به اینکه بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه در حال حاضر هیچ کدام دولتی نیستند و بودجه دولتی به آن‌‏ها اختصاص داده نمی‌‏شود، در خصوص حمایت از این بانک‌‏ها گفت: بخشی از حمایت‌‏ها از بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه، مربوط به ترویج فرهنگ قرض‏‌الحسنه است که نقش بی‏‌بدیل صداوسیما در این بخش کاملاً محرز است. پس از آن آموزش و پرورش را در این بخش بسیار پیشرو می‌‏دانیم که می‌‏تواند از طریق متون کتاب‌های درسی کمک کرده تا بچه‌ها از سنین پایین با مفاهیم مالی و اقتصاد اسلامی همانند پس‌انداز، قرض‌الحسنه، وقف، هبه و… که مفاهیمی متعالی هستند، آشنا شوند.

مجیدی افزود: در کنار این‏‌ها، مساجد، خیرین فعال در حوزه‏‌های مختلف و خانواده‌‏ها نیز می‌‏توانند به ترویج فرهنگ قرض‌‏الحسنه کمک کنند. با عنایت به اینکه وام قرض‌‏الحسنه، تأمین مالی خوبی است و موجب ارتقای وضعیت رفاه و معیشت کارکنان سازمان‏‌ها می‌‎شود، مدیران سازمان‏‌ها با حمایت از بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه و با تمرکز حساب حقوق و دستمزد کارکنانشان یا حساب‌هایی که در حوزه تعاونی اعتبار و صندوق آتیه رفاه دارند و از طریق هم‏‌افزایی این بانک‌‏ها، می‌‏توانند وام قرض‌‏الحسنه در اختیار کارکنانشان گذاشته و آن‌‏ها را در مسائل معیشتی یاری دهند و از سایر خدمات بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه نیز برخوردار شوند.

صندوق‏‌ها بوده است.

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران در ادامه سخنان خود، با اشاره به طرح کالاکارت تصریح کرد: رویکرد بانکداری قرض‌‏الحسنه، بانکداری خرد است. نیازهای افراد شناسایی شده و محصولاتی که بتواند این نیازها را برطرف کند، طراحی و تقدیم مردم می‌‏شود. هدف از طرح کالاکارت، حمایت از تولید داخل، تقویت تقاضا و توانمند نمودن مردم جهت خرید اقساطی کالاهای ضروری است.

وی خاطرنشان ساخت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ۷۰۰۰ پذیرنده در حوزه‌‏های مختلف لوازم خانگی، فرش، خدمات آموزشی، خدمات بهداشتی و … در سراسر کشور قرارداد دارد. مردم با انتخاب خدمات مد نظر خود، وام کالاکارت را از بانک دریافت کرده و سپس کالا را خریداری و اقساط وام را به بانک پرداخت می‌‏کنند. در این چرخه هم مصرف‏‌کننده و هم تولیدکننده منتفع می‌‏شوند، از طرفی بانک هم به وظیفه‌‌اش که تأمین مالی است، عمل می‏‌کند.

کارشناس مسائل بانکی اظهار داشت: شرکت‌‏های دانش‏‌بنیان با توجه به تعاملاتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه فناوری نوین وجود دارد، امکان بهره‏‌مندی از محصولات و وام‌‏های قرض‏‌الحسنه را دارند.

مجیدی بخش بعدی سخنان خود را به حوزه مسئولیت اجتماعی اختصاص داد و گفت: بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه در حوزه مسئولیت اجتماعی، در هم‌‏افزایی با نهادهای حمایتی بنیاد برکت، کمیته امداد، بهزیستی و … در بخش تبصره ۱۶ قانون بودجه و همچنین در بخش وام‌های تکلیفی ازدواج و فرزندآوری نیز سرآمد هستند. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در حوزه اشتغال‏زایی، ۷۵۰ هزار فقره وام به مبلغ ۸۰هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

وی افزود: در بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران، وجه التزام عیناً در بحث مسئولیت‏‌های اجتماعی برای طبقات نیازمند هزینه شده است. به‌‏عنوان مثال در طرح شهید سلیمانی در سال‏‌های گذشته، حدود ۲۵هزار قلم تجهیزات پزشکی تهیه شد که در سراسر کشور توزیع شد. بیمه حوادث ۵۰۰هزار خانه روستایی در استان‌‏های محروم انجام شد و جهت احداث مدرسه و تهیه وسایل آموزشی و لوازم‌التحریر مناطق محروم اقدامات مناسبی توسط بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران صورت گرفته است.

حرکت به سمت حذف تدریجی کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه

رئیس اداره کل نوآوری، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار بانک قرض‌‏الحسنه مهر ایران با بیان اینکه هدف این بانک کسب سود نیست، گفت: هدف این است که به‌‏تدریج کارمزد ثابت حذف شده و بانک به سمت دریافت مزد خدمت بر اساس خدمت و محصولی که به مشتری ارائه می‏‌کند، حرکت نماید. با کاهش هزینه‏‌ها، افزایش بهره‏‌وری و افزایش منابع، امکان صفر شدن کارمزد وجود دارد.

مجیدی در بخش پایانی گفت‏‌وگوی خود با رادیو گفت‌‏و‏گو اظهار کرد: رضایت بسیار بالای دریافت‏‌کنندگان وام‏‌های قرض‏‌الحسنه روی رفتار بازپرداخت اقساط آن‏‌ها تاثیر مستقیم داشته است؛ به‌‏گونه‌‏ای که سال گذشته بانک قرض‏‌الحسنه مهر ایران نرخ نکول و نسبت مطالبات به مصارف نیم درصدی داشته که فاصله بسیار زیادی با عرف شبکه بانکی و حتی بانکداری جهانی دارد. این موضوع نشان می‌‏دهد مشتریان بانک‌‏های قرض‌‏الحسنه خوش‌حساب بوده و به بازپرداخت پایبند هستند و رفتار اقتصادی منطقی دارند. ضمن اینکه شفافیت بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه نیز به این امر کمک می‌‏کند.

وی با اشاره به اینکه نسبت کفایت سرمایه بانک‌‏های قرض‏‌الحسنه عدد بسیار مناسبی است، اما فرمول محاسبه یکسانی با سایر بانک‌‏ها دارد، پیشنهاد کرد: نگاه حمایتی دولت با توجه به مقادیر شاخص‏‌هایی همچون کفایت سرمایه و نرخ نکول، سبب تجدید نظر و بازنگری برای بانک‏‌های قرض‌‏الحسنه شود.

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=154896
تگ ها بانک مهر ایران

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • اقتصاد

    تاکید وزیر اقتصاد بر اصلاح تصویر نظام بانکی در اذهان مردم

    ۱۴۰۰-۰۸-۲۲
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    محسن سیفی ومحمدرضا حسین زاده عضو هیات مدیره بانک صادرات ایران شدند

    ۱۴۰۱-۰۴-۳۰
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    تاکید وزیر امور اقتصادی و دارایی بر تسریع اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن

    ۱۴۰۰-۰۷-۱۹
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    تأکید بر ظرفیت‌های رسانه ملی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم

    ۱۴۰۰-۰۸-۱۲
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    ورود فعالانه تر سازمان حسابرسی به موضوع حکمرانی شرکتی در بخش عمومی

    ۱۴۰۰-۰۸-۲۴
    توسط مهناز خدادوست
  • اقتصاد

    رفع نگرانی فعالان اقتصادی بوشهر با ابلاغ آیین نامه جدید تجارت و بازرگانی

    ۱۴۰۰-۰۷-۱۹
    توسط مهناز خدادوست

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • خادم‌الرضا بود، شهید خدمت شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۲۹
  • حمایت از صنعت پتروشیمی تضمین کننده توسعه اقتصادی کشور است

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۲۹
  • حسین‌زاده، رییس هیأت مدیره هلدینگ خلیج‌فارس شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۲۹
  • افزایش ۴۰ درصدی شاغلان در طرح پلی‌اتیلن سنگین گچساران

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۲۹
  • حمایت تی نکست از رویداد روز روابط عمومی و ارتباطات

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۲-۲۹
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است