بانکداری سبز بانک سینا گامی به سوی سرمایه گذاری سبز
به گزارش تریتا نیوز ، مهنازخدادوست ، همه می دانیم که هشدار جهانی موضوعی است که پاسخی جهانی را می طلبد. تغییرات سریع در اقلیم و آب و هوا سریع تر از آن است که به بسیاری از اکو سیستم ها فرصت تطابق یافتن مفید و صحیح را بدهد، در حالیکه این تغییرات تاثیر مستقیمی بر گوناگونی زیستی، زراعت، جنگلداری،خشکسالی، منابع آب و سلامت بشر دارد که در نتیجه الگوهای آب و هوایی غیر معمول، افزایش گازهای گلخانه ای، کاهش کیفیت هوا(آلودگی هوا) و غیره ایجاد می شوند. بانکداری سبز اصطلاح کلی است که اشاره دارد به مجموعهای از عملیاتها و دستورالعملهای مدون شده که بانک را از نظر اقتصادی، محیط زیست و اجتماعی پایدار می سازد. در این سیستم، فرآیندهای بانکی ابزارهای کارآمد و موثری هستند تا میزان تاثیر بر محیط زیست را صفر یا به حداقل برسانند.بنابراین “بانکداری سبز بانک سینا” بخشی از این تعهد است.”بانکداری سبز ” فرمی از بانکداری است که هم کشورو هم ملت از فواید و مزایای محیطی آن بهره مند می شوند. بانکداری سبز اولین تصمیم کاهش استفاده از کاغذ در کارهای بانکی بود .بانکداری سبزبانک سینا اهداف، سیاستها و خط مشی ها، ارزش ها، کارکنان، محیط کار، محصولات و خدمات، فعالیتهای پیشبردی، روابط، تکنولوژی، فرهنگ سازمانی، شاخص های ارزیابی، پشتیبانی، قیمت گذاری، کیفیت را دارد. بدین ترتیب بانکداری سبز بانک سینا در بعد داخلی، فعالیتهای بسیاری را در راستای استراتژیهای کلی سبز بودن رعایت می کند.دو روش برای عملیات های بانکداری سبزبانک سینا وجود دارد. یکی بانکداری سبز درون سازمانی، و دیگری فعالیت های بانک در حوزه تجاری است. ایجاد محیط بانکی سالم و بهداشتی، بانکداری آن لاین،همگی از جمله بانکداری سبز درون سازمانی بانک سینا هستند.بانکداری سبز اقدامات موثری را به منظور حفظ محیط زیست بر می دارد و در راستای چالشهای تغییرات اقلیمی سرمایه گذاری در استفاده موثر در منابع طبیعی و انسانی تجدیدپذیر و تجدید ناپذیر دارد.بانکداری سبز توسعه استراتژی های بانکداری کلی که حافظ رشد اقتصادی کلان و ارتقای فعالیتهای دوست دار محیط زیست است.
بانکداری سبزبانک سینا نوعی از بانکداری است که ضمن انجام عملیات بانکی به عوامل زیستمحیطی و اجتماعی هم توجه دارد. در حال حاضر بانکداری سبزبانک سینا با گسترش ارائه خدمات بانکی بهصورت بانکداری الکترونیک، کمک قابلملاحظهای در جهت صرفهجویی در مصرف انرژی و کمک به محیط زیست نمودهاند. ازجمله این خدمات میتوان به توسعه خدمات بانکداری الکترونیک بهصورت خدمات کارت، اینترنت بانک، بانکداری همراه، پرداخت همراه، تلفنبانک و توسعه خدمات بانکداری اشاره نمود؛ که با استفاده از این روشها میتوان عملیات بانکی متنوعی را بدون نیاز به حضور در شعب بانکها انجام داد که میتوان به خدماتی نظیر موارد زیر اشاره نمود:پرداخت همراه، انتقال وجه، اخذ صورتحساب بهصورت الکترونیکی، پرداخت قبوض، عملیات مربوط به چک، پرداخت قسط تسهیلات، انجام درخواستهای بانکی و غیره. حذف کاغذ از فرایند بانکی در بانکداری سبز:فرایند قدیمی بانکها از حجم قابلملاحظهای از کاغذ و فرمها بهمنظور انجام عملیات مختلف بانکی استفاده میکردند،بانکها میتوانند با توسعه خدمات الکترونیکی، فرهنگسازی در بین مشتریان خود و اصلاح فرآیندهای بانکی استفاده از کاغذ را از چرخه عملیات خود خارج نمایند، ازجمله اقدامات بانک سینا در این زمینه میتوان به توسعه ارائه صورتحسابها بهصورت الکترونیکی و عدم ارائه صورتحساب بهصورت کاغذی ، دستگاههای خودپرداز و کاهش استفاده از برگههای کاغذی در شعب و جایگزین نمودن سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتریان بهجای مکانیسمهای قدیمی اشاره نمود.