بازیگر عنصری برای واقعیت بخشی به ذهنیت فیلمساز
پاریس، جولانگاه فیلم های بین المللی است که هرهفته حدود بیست فیلم تازه به پرده سینماهای این شهر می آید.
در تازه ترین این اکران ها، ازروز چهارشنبه۲۲ فوریه، فیلم «عروسی» ساخته استفان استرکر، فیلمساز بلژیکی در ۱۴ سینما در شهر پاریس وبیش از ۶۰ سینما شهرستان های فرانسه به نمایش درآمده است. در این فیلم بابک کریمی یکی از نقش های مهم (پدریک خانواده پاکستانی) را بازی می کند.
«عروسی» سومین ساخته استفان استرکر، به زندگی یک خانواده پاکستانی می پردازد که در بلژیک زندگی می کنند. این خانواده با وجود زیستن در جامعه مدرن غرب، همواره سنت های خودرا به ویژه از سوی پدر ومادر حفظ کرده ومایلند دخترشان به یک شخص پاکستانی پایبند به همان سنت هاو آداب ازدواج کند. دختر از یکی از دوستانش حامله می شود و پس از کشمکش های بسیار با خود، سرانجام سقط جنین می کند. سپس علیرغم میل دختر، پدر و مادرش وی را از طریق اسکایپ پای سفره عقد، با یک جوانی که در پاکستان زندگی می کند و مادر برایش پیدا کرده، می نشانند.
چنین سوژه هایی البته دربسیاری از کشورهای مختلف به فیلم در آمده و سوژه اریژینالی نیست، اما این نحوه پرداخت است که می تواند، یک فیلم خوب را از دیگرآثار متمایز کند.
در این فیلم، گرم بودن فضای کلی و روابط خانوادگی و گاهی هم موارد پیش بینی نشده در خط داستانی و همچنین دیالوگ های شسته ورفته، آن را اثری قابل قبول می کند که با ساختاری حرفه ای سعی دارد تماشاگر عام را راضی نگهدارد.
در اولین سانس عمومی آن روز چهارشنبه، درپاریس۷۰۰ تماشاگر به دیدن فیلم رفته اند که برای چنین فیلمی، موفقیت خوبی حساب میشود.
بسیار پیش می آید که قبل از نمایش رسمی وعمومی فیلم، جلسات پیش نمایش با حضور دست اندرکاران فیلم در پاریس ترتیب داده میشود. در جلسه ای که برای فیلم «عروسی» در سینمای ( او- ژ- ث ) در مرکز شهربرپا شد، بابک کریمی حضور پیدا کرده بود وبا کنار کارگردان ودیگرعوامل فیلم، به حاضران معرفی شد. نمایش فیلم با استقبال فراوان وگرم تماشاگران روبرو شد. چنین سانس هایی حالت تست برای پخش کنندگان دارد تا نبض کار دستشان بیاید.
حضور بابک کریمی در پاریس فرصت مغتنمی بود که از آن استفاده کردیم تا از تجربیاتش با کارگردان بلژیکی برایمان بگوید.با این بازیگر ایرانی دریکی از کافه های محله سن میشل (کارتیه لاتین) قرار گذاشتیم و گفت و گویی خودمانی انجام دادیم که خلاصه آن را می خوانید:
®®®
۳تو تجارب خوبی برای بازیگری داشته ای و در نوجوانی با فیلم«درشکه چی» ساخته بسیار خوب پدرت، نصرت کریمی شروع کردی و بعدا در فیلم های ایتالیایی حضور داشتی. به تازگی هم به ایران برگشتی و با اصغرفرهادی کارکردی که فیلم هایش درفرانسه و دیگر جاها به نمایش در آمده وبسیارهم موفق بوده اند. چگونه شد که این کارگردان بلژیکی تو را برای بازی دراین فیلم انتخاب کردند؟
-کارگردان فیلم برای یافتن کسی که نقش پدرخانواده پاکستانی را بازی کند، مدتی شروع به دیدن فیلم های شرقی و خاورمیانه که در فرانسه اکران شده بود کرده بود و با دیدن فیلم «جدائی…» و«گذشته» نظرشان به من جلب شد. مسئول کستینگ (انتخاب بازیگر) به کارگردان گفته بود که بابک فرانسه صحبت می کند و بدین گونه بود که مرا انتخاب کردند. آن روزها من پاریس بودم و قرار ملاقاتی گذاشتم وارتباط اولیه خیلی خوب برقرار شد. قرار شد که ته لهجه ایتالیایی من درست شود. با معلم فن بیان که برایم گرفتند دیالوگ ها را بهتر فرا گرفتم و طی جلساتی با اسکایپ ارتباط دائم با کارگردان داشتم و کارها پیش رفت. البته بخش کوچکی از فیلم هم به زبان اردو صحبت می شود که آن را هم یادگرفتم.
مدتی تمرین کردیم و سرصحنه رفتیم. گاه نکاتی را به کارگردان پیشنهاد می دادم که استقبال می کرد.
۳چه تفاوتی بین نحوه کار فرهادی با این کارگردان بلژیکی می دیدی؟
-آقای فرهادی خودش قبلا بازیگر بوده و بعدا وارد هنر نمایش شده. تمرین هایی که با او می کردیم، خیلی پیچیده تر و خیلی مدام بود. او یک فرمول خاص ندارد، بلکه با هربازیگری به شیوه مختلف کار می کند و براساس شخصیت وی کاررا پیش می برد. او اول می بیند که طرف مقابلش چقدرواقعا همان جنس مورد نظر است و اینکه چقدر باید رویش کارکرد. برای هر کسی متفاوت کار می کند. او خیلی عمیق و با ریزه کاری کارش را انجام می دهد، ولی در طول تمرین ها بازیگر می تواند چناچه مایل باشد فی البداهه کار کند تا اینکه به موقعیتی برسد که مورد دلخواه کارگردان باشد. در «جدائی…» تمرین ها بسیار زیاد بود و تا به اندازه خودش برسد و همین خوب بود.
۳آیا برای توبه عنوان بازیگر پیش آمده که بگویی دوست داری دوباره پلان تکرارشود و دوست داشته باشی بازهم فیلمبرداری شود؟
-بله پیش آمده، البته بازیگر عنصری است برای اینکه ذهنیت فیلمساز را به واقعیت در آورد.
۳تو سالها مونتور خوبی بودی و درس مونتاژ هم در ایتالیا می دادی. آیا در موقع بازی کردن، در ذهنت به مونتاژ همین صحنه ها که در حال بازی هستی فکر می کنی؟ و در نحوه بازیگری ات تاثیر میگذارد؟
-من رپرتاژهم کارکرده ام و دیگر کارها و همه اینها تجارب خوبی برای بازیگری در اختیار من گذاشته اند و دوست دارم مخاطب حس خوبی داشته باشد. البته من در ناخودآگاهم در موقع بازیگری، حواسم به تدوین هم هست. تدوینگر بودن باعث شده که در کارم به عنوان بازیگر تداوم را حفظ کنم.
۳وقتی فیلم را روی پرده بزرگ با حضور پانصد نفر دیدیم، خیلی حس وحال خوبی در آن بود و فضای گرم فیلم، احساس خوبی به تماشاگر منتقل می کرد… به نظرت این مورد مدیون چیست؟
– مدیون شخصیت خود کارگردان است که مثل رهبر ارکستر به خوبی عمل می کرد و از سوی دیگر به خاطر انتخاب عوامل فیلم است که درست انتخاب کرده و همه برای تماشاگر قابل پذیرش شده اند. همه گروه به خوبی با هم همکاری می کردند وتیم خوب و یکدست بود و همکاری خوبی سرکار وجود داشت. هر چند افراد از ملیت های گوناگون با زبان های گوناگونی انتخاب شده بودند. رابطه ها همه خوب بود و این در فیلم حس میشد.
۳کمی هم در مورد کارهای بعدی ات بگو.
– درحال خواندن تعدادی سناریو و طرح هستم. اخیرا در ایتالیا همین دوماه پیش کار و همچنین در یک سریال ایتالیایی بازی کردم که بزودی از کانال ۳ این کشور پخش خواهد بود.
۳در فیلم آینده فرهادی قرار است بازی کنی؟
– نه. فیلم فرهادی در اسپانیا کارخواهد شده و قرار نیست در آن بازی کنم. اما یک بار قرار بود فرهادی یک نمایشنامه به پرده بیاورد که همین «مرگ فروشنده» باشد .تمرین هائی هم شروع کردیم اما زمان زیادی میبرد حال باید دید برنامه های بعدی او چیست.
۳باآرزوی موفقیت برای تو وبرای او…