بازگشت از سینما به تلویزیون!
ریکاردو توزی بنیانگذار «کاتلیا» از مسئولیت کمپانیاش و استراتژیهای پیش روی سخن میگوید.
به عنوان یک تهیه کننده فیلم ریکاردو توزی با نساختن هیچ فیلمی در عمل، سال آرامی را پشت سر گذاشت. «کاتلیا» کمپانیای که او ۲۰ سال پیش بنیاد گذاشت یکی از مهمترین مراکز تولید فیلم در ایتالیاست . یکی از بخشهای بزرگتر این کمپانی نسبت به هر زمان دیگری، فعلا بخش تولید محصولات تلویزیونی این کمپانی است، به ویژه فیلمهایی که در سطح بینالمللی پرفروش شدهاند که شامل «رومانزو کریمیناله» و «گومورا» میشود که هر دو در تلویزیون و در بخش فیلمهای جنایی به نمایش درآمدند. اکنون، «کاتلیا» آماده است تا شروع به ساخت سریالهای سفارشی از سوی نتفلیکس از جمله «سابورا» کند که نخستین سریال ایتالیایی زبانی است که برای تلویزیون ساخته میشود. توزی میگوید: در ایتالیا، سریالهای تلویزیونی به صورت خیلی قوی با فیلمهای سینمایی در ارتباط هستند. او میگوید: یک همکاری خلاق بین این دو وجود دارد. ما سریالهای تلویزیونی را همانطور فیلمبرداری میکنیم و میسازیم که فیلمهای سینمایی را ، آن هم نه در استودیو بلکه در فضای بیرون، با لنزهای سینمایی و زبان سینمایی. ما به کارگردان ارزش میدهیم و سینما را به عنوان یک کارگاه تجربی می دانیم. «کاتلیا» آماده است تا دو سریال دیگر را نیز پس از «سابورا» شروع کند که هر دو از فیلمهای مشهور ایتالیایی الهام گرفتهاند. «جانگو» فیلمی وسترن است که «توزی» برای آن به زودی یک کارگردان فرانسوی معرفی میکند و «ساسپریا» یک سریال ترسناک است که او امیدوار است بتواند برای آن با یک بازیگر مشهور ایتالیایی قرارداد امضا کند. علاوه بر این، روبرتو ساویانو نویسنده «گومورا» در حال کار کردن روی سریالی جدید با عنوان «صفر صفر صفر» است. این سریال برمبنای رمانی که خود وی نوشته ساخته میشود. این سریال در اصل به سبک سریال های تلویزیونی که توسط سرجیو لئونه افسانهای ساخته میشد، ساخته می شود. «توزی» کارهای تلویزیونی را هیجان انگیز میخواند و میگوید: تلویزیون به ما امکان میدهد هر کاری را که نمیتوانیم برای فیلمهای سینمایی انجام دهیم، عملی کنیم. وی میافزاید: وقتی داریم فیلم تولید میکنیم همیشه نگرانیم که نکند مخاطبان آنها را درک نکنند. برای همین به ساده کردن آنها تمایل پیدا میکنیم. در تلویزیون موضوع خلاف این است. وقتی قصهگویی ما خیلی ساده یا سرراست است، آن وقت با درهم و برهم کردن آنها سعی میکنیم تا تماشاچی را به چالش بکشیم.
تغییر نکات تاکیدی
این تمرکز جدید آخرین تغییر توزی در کمپانی «کاتلیا» است که در فیلمهای مولف بروز کرده و ابتدا با کمدیهای بلند و حالا با محصولات تلویزیونی تجلی پیدا میکند. وی میگوید: ما از اولینهایی هستیم که متوجه شدیم به پایان رابطه بین مولفهای ایتالیایی و مخاطبان رسیدهایم. وی شجاعانه ادعا میکند: این یک کاهش دراماتیک بود، به همین دلیل ما دو سال پیش به سمت کمدی رفتیم. اما امروز کمدیها دیگر تضمین شده نیستند و مخاطبان ایتالیایی آنقدر که باید به سینمای ایتالیا علاقه نشان نمیدهند.
جدیدترین فیلمهای بلند «کاتلیا» پبشرفتهای نسبتا معتدلانهای داشتهاند
اوایل امسال آلساندور سیانی با کمدی «اقای فیلیستا» (به معنی جناب شادی) بیش از ۱۰٫۹ میلیون دلار فروش کرد، در حالی که درام فرانچسکو آماتو با عنوان «بذار خودت بری» با بازی تونی سرویلیو تنها ۱٫۶ میلیون دلار فروخت.
توزی قصد دارد در آینده شمار فیلمهایی را که از تولیدات «کاتلیا» هستند کاهش دهد
هر سال حدود ۲۲۰ فیلم سینمایی در سینماهای ایتالیا اکران می شوند و حدود نیمی از آنها فروشی کمتر از ۵۵ هزار دلار در بازار دارند که به صورت معناداری در فاصله ماه مه تا سپتامبر این کاهش مشاهده میشود.
توزی می گوید: «سینما به سمت مردن نمیرود، اما کوچک خواهد شد ، درست مانند همان زمانی که تلویزیون برای نخستین بار وارد زندگی ما شد. توزی میگوید: فیلمها میآیند و یکی بالاتر از بقیه قرار میگیرد و برای دیده شدن تلاش میکند و با آنهایی که ضعیف توزیع شدهاند مبارزه میکند. به همین دلیل است که «کاتلیا» کمپانی توزیع فیلم «ویژن» را به راه انداخت و با چهار کمپانی تولید فیلم دیگر شامل «وایلدساید»، «لوچیسانو»، «پالومار» و «ایندیانا پروداکشنز» آن را در سراسر ایتالیا گسترش داد. توزی میگوید: این مجموعه هر سال فقط چند فیلم را حمایت میکند و هر یک از آنها از آغاز تا مرحله تولید استراتژیهای متفاوتی دارند. او تایید کرد که «کاتلیا» همچنین به دنبال این استراتژی است که با یک کمپانی اروپایی همکاری کند . وی افزود: در ایتالیا می توانی تنها وقتی رشد کنی که به یک نقطه خاص برسی. وی میافزاید اما باید استقلال مان را حفظ کنیم.
کمتر کسی جرات دارد به حرفهای این مرد شک کند.