بازنده ای در دل زخم کاری!
تریتا نیوز، مهناز خدادوست ،نمایش فیلم«مرد بازنده» درجشنواره فیلم فجر که یک پلیسی – کاراگاهی از محمدحسین مهدویان است و جواد عزتی نقش کارآگاه را در آن ایفا کرده؛ عزتی که مدتی قبل در سریال شبکه نمایش خانگی «زخم کاری» با مهدویان همکاری داشت، اگر چه عزتی تلاش خود را کرده که با ظاهر، فیزیک و اکتهای متفاوتی نقش کارآگاه را ایفا کند ولی آنچنان موفق نبوده است .
جواد عزتی در سالهای اخیر یکی از پرکارترین و موفق ترین بازیگران سینما و تلویزیون بود ولی گزینه مناسبی برای ایفای نقش یک کارآگاه درفیلم «مرد بازنده» نبود.
استفاده از بازیگران در نقشهای مشابه لزوما چیز بدی نیست، اما گاهی وقتها بازیگرهای درجهیک و فوقالعاده را اسیر فرآیندی تکراری میکند و تا به خودشان میآیند میبینند یک نقش تکراری را بارها و بارها بازی کردهاند، آن هم به خاطر اینکه اولین بار چنان تأثیرگذار و جذاب اجرایش کردهاند که همه را غافلگیر کرده است .
فیلم«مرد بازنده» مخاطب را به بازی حدس وگمان نمیاندازد، که در نهایت با پی بردن به اصل اتفاقات بفهمد که تا چه اندازه پیش بینی او درست بوده یا غلط.
در فیلمهای پلیسی معمایی معمولا مخاطب با پی بردن به اینکه قاتل چه کسی بود دچار یک غافلگیری بزرگ میشود، اما در فیلم «مرد بازنده» چنین غافلگیری وجود ندارد و وقتی هم که می فهمیم قاتل چه کسی است؟ به دلیل اینکه در فیلم حضور و پرداخت به اندازه کافی نداشته است چندان شوکی به بیننده نمیدهد.
فیلم «مرد بازنده»هم از نظر پرداخت وهم ازنظر مضمون شباهت زیادی به سریال «زخم کاری »داشت.
نداشتن موسیقی فیلم !
مخاطب امروزه عادت کرده همزمان با دیدن تصاویرمحبوب خود، از شنیدن موسیقی نیز به هیجان آمده و خلاءهای موجود را جبران کند. به عبارت دیگردرعرصه فیلمسازی موسیقی و تصویر لازم و ملزوم یکدیگر شدهاند .موسیقی فیلم نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی بازی میکند.
بخش مهمی از خاطرهانگیز بودن یک فیلم یا سریال بر دوش موسیقی و یا ترانههایی است که برایش ساخته میشود. ترانه یا موسیقی متن به اندازه فیلمنامه و انتخاب بازیگر و دیگر بخشهای یک فیلم اهمیت دارد، چرا که موسیقی قادر است آنچه فیلم قصد گفتنش را دارد بدون کلام منعکس کند و احساسی را به بیننده منتقل کند که حتی درخشانترین دیالوگها و بهترین بازیگران در انتقال آن ناتوانند.