اینستاگرام یا رسانه ملی؟
صداوسیمایی بی محتوا کنار زده می شود
پایگاه خبری تریتا نیوز ، مهدی هاشملو – کارشناس ارشد مدیریت رسانه،اینترنت زندگی ما را بسیار تغییر داده و ارتباطات را دچار تحول عظیمی کرده است، تا حدی که تبدیل به رسانه ی ارتباطی ارجح برای ما شده است. تقریباً برای انجام هر کاری از اینترنت استفاده می کنیم.
اینترنت دیگر تنها مربوط به تبادل اطلاعات نبود؛ بلکه یک ابزار پیچیده ی چند زمینه ای بود که به افراد امکان تولید محتوا، برقراری ارتباط با یکدیگر و حتی فرار از واقعیت می داد. امروزه می توانیم در کسری از ثانیه اطلاعاتی را از یک نقطه ی دنیا به نقطه ای دیگر بفرستیم، بصورت آنلاین مطلب ارائه دهیم.
رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات و خبرگزاری ها كه محصولات و تولیدات آنها زمانی تنها خوراك مخاطبان بود اما اكنون رقیب سرسختی مثل شبكه های اجتماعی پیدا كردند كه در سریع ترین زمان اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را ارایه می كنند.
هدف ما در این نوشتار چیزی نیست جز اینکه یادآور شویم این روند رشد و توسعه هر میزان هم شتاب بالایی داشته باشد بایستی محتوای مناسبی هم داشته باشد تا بتواند مخاطب را جذب خود کند.
بدون تردید، مجریان یکی از عوامل مهم ایجاد پیوند بین مخاطبان با صداوسیما هستند. مجری در حقیقت آخرین حلقة تکمیل فرایند ارتباطی صداوسیما با مخاطب است. به همین سبب نیاز است طرح و برنامه مدون و از پیش طراحی شده ای برای مدیریت به کارگیری آنها در سازمان صداوسیما وجود داشته باشد و نباید این فرصت را تلف از بین برد.
صحبت از رسانه ملی به نام صداوسیماست که با حذف چهره ای که برای آن سالیان سال تجربه داشته و برنامه ای با مخاطبان ثابت داشته، به یکبار بر اساس یک سری تصمیمات خاص حذف شد و به نوعی طبق تفاسیر بسیاری فرزند خود را کنار گذاشته است.
آری عادل فردوسی پور و فروغی که هر از چند گاهی سوژه روز و داغ می شود.
آنچه که همه ما از آن خبر داریم این بود که عادل فردوسی پور مجری و تهیه کننده برنامه نود با علی فروغی رییس شبکه سوم سیما ماه ها بود که بر سر مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف داشتند و تصمیم درستی را مدیر شبکه سه نگرفت و با حذف وی امروز ما شاهد آن هستیم که باعث شد، در کمتر از یک روز میزان مخاطبان صفحه رسمی AFC در اینستاگرام چندین برابر شود.
پس قبول کنیم در بسیاری از پیام هایی که هر لحظه در رسانه های ارتباط جمعی تولید و منتشر می شوند، ستارگان عرصه های مختلف، حضوری غیرقابل انکار دارند و عادل هم یکی از همان ستارگان است.
امروزه مخاطب در رسانه های اجتماعی حضور بیشتری و تعاملات سریع تری نسبت به رسانه های جمعی دارند. سرعت و شتاب اخبار امروز به نحوی گسترش یافته است كه دیگر مخاطب، تحمل و صبر با تأخیر اخبار را ندارد و به دنبال اخبار لحظه ای و پوشش همه جانبه است. اینجاست كه دیگر مخاطب تحمل ندارد و به سوی رسانه های اجتماعی می رود.
رسانه های اجتماعی به عنوان سرآمد وب به شمار می روند و توانسته اند بیشترین نفوذ را در بین كاربران اینترنت داشته باشند، رسانه های اجتماعی در مقایسه با رسانه های جمعی (مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات) كه همچنان مخاطب زیادی دارند، از نظر جذب مخاطب رشد بیشتری دارند و روند رشد آنها كاملاً صعودی است، در حالی كه این روند در رسانه های جمعی نزولی است و به مرور تأثیرگذاری رسانه های اجتماعی نسبت به رسانه های جمعی بیشتر می شود.
آنچه مسلم است، رسانه های اجتماعی در حال جوش و خروش از طریق محتوا هستند. بنابراین سرمایه ی اجتماعی در رسانه های اجتماعی وجود دارد .
رسانه های اجتماعی در حال جایگزین شدن رسانه های جمعی هستند. اگر سازمان های خبری و بخصوص صداوسیمایی که مردم رضایت واقعی را از آن در برهه های مختلف ندارند این واقعیت را درك نكنند، مطمئناً زودتر حذف می شوند؛ زیرا باید هرچه سریع تر با این رسانه ها همگام شوند و آن ها را به خدمت بگیرند وگرنه رسانه های اجتماعی به راحتی آن ها را دور می زنند و خود را جایگزین می كنند.
باید واقعیت مخاطب محوری رسانه های اجتماعی را درك كنیم و آن ها را به رسمیت بشناسیم، نباید چشممان خود را به روی محتوای تولیدی این رسانه ها كه افكار عمومی واقعی مردم هستند ببندیم، بلكه می توان با استراتژی مناسب از این محتوا بهره مندی لازم و با رعایت اصول اخلاقی انجام داد. تا همه در این معادل امروز جهان رسانه ای برنده باشند.
این شاید تلنگری باشد برای مدیران تا بدانند که از منابع انسانی در اختیار خود چگونه بهره برداری کنند و تصمیماتی شخصی را درگیر مسایل سازمانی نکنند، چرا که همواره با این روند رشد رسانه ها انحصاری نخواهد بود.
فردوسی پور پس از پایان فعالیت برنامه ۹۰ در شبکه سوم سیما در هیچ یک از مسابقات داخلی و خارجی گزارشگری را برعهده نداشته است. آخرین بار عادل بازی پرسپولیس – پاختاکور را در ۱۴ اسفند دو سال پیش گزارش کرد و آخرین گزارش فوتبال خارجی او هم ۲۲ اسفند سال ۹۷ با گزارش دیدار تیم محبوبش لیورپول مقابل بایرن مونیخ بود و نکته اینکه به مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا هم باید توجه داشت که این مقدار تیزبین هستند و سریع از این فرصت بهره بردند.