تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • موضوعات پیرامون اجرای شیوه‌نامه ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی بررسی شد

  • بانک توسعه صادرات ایران در مسیر تسهیل تأمین مالی صادرکنندگان

  • سرمايه‌گذاري کلان بانک صنعت و معدن در سال سرمايه‌گذاري براي توليد؛ ۱۵طرح بزرگ صنعتی و معدنی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می رسد

  • انتصاب مدیران بیمه آسیا در مدیریت های عمر و حوادث، فناوری اطلاعات و ارتباطات و پشتیبانی و امور عمرانی

  • عضو هیات مدیره دنیای مس کاشان: «گواهی سپرده مس» بازار جدید و جذاب بورس کالا در راه است/ فلز سرخ در همسایگی طلا و نقره

  • همراهی بانک مسکن با پویش «بساز مدرسه»

  • پنجمین المپیاد ورزشی کارکنان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران آغاز شد

  • حمایت از خانوارها و رونق کسب‌وکارهای کوچک؛ طرح «اعتبار ملی» بانک ملی ایران با افزایش سقف تسهیلات به ۷۰۰ میلیون تومان

  • تفاهم‌نامه همکاری بانک ملی ایران و ماهان برای توسعه ناوگان هوایی کشور / نجارزاده: بانک ملی ایران خود را متعهد به پشتیبانی از بخش‌های زیربنایی می‌داند

  • قهرمانان خوزستانی کشتی فرنگی جهان، در پتروشیمی بندرامام استخدام شدند

واریته
صفحه اصلی›واریته›اگر حین پرواز درب هواپیما باز شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر حین پرواز درب هواپیما باز شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۸-۰۱-۲۸

یکی از نگرانی‌های مسافران در حین پرواز این است که اگر در هواپیما باز شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

باز شدن در هواپیما در حین پرواز یکی از کابوس‌های شبانه‌ عده‌ای از مسافران است که ممکن است از لحظه خرید بلیط هواپیما در ذهن آن‌ها مستولی شود. شاید یکی از مسافران مغرور ناگهان احساس کند که به خروجی اضطراری نیاز دارد و ناگهان با ضربه‌ای محکم در هواپیما را باز کرده همه را به بیرون پرتاب کند!

این کابوس در یکی از پرواز‌های سیدنی به آوالون اتفاق افتاد! یکی از مسافران ناگهان به طرف در یورش برده و قصد باز کردن آن را داشت؛ البته کادر پرواز مانع او شده‌اند و این خانم بلافاصله پس از فرود دستگیر شده است.

اگرچه از این اتفاق پیشگیری شد، ولی اگر آن مسافر موفق به باز کردن در می‌شد چه اتفاقی برای هواپیما می‌افتاد؟ اگر در در آن ارتفاع و تحت فشار هوا باز می‌شد، کابین هواپیما تحت فشار قرار می‌گیرد و آشفتگی به وجود می‌آمد.

هواپیما

در سال ۲۰۰۵، تعداد ۱۲۱ مسافر (همه‌ مسافران و خدمه) به‌دلیل تحت فشار قرار گرفتن تدریجی کابین جان خود را از دست دادند. این مرگبار‌ترین سانحه‌ی هوایی یونان بود. کمبود اکسیژن در ارتفاع ۳۰,۰۰۰ پایی همه‌ خدمه را ناتوان ساخت و هواپیما آن‌قدر به راه خود ادامه داد (با استفاده از خلبان خودکار) که تا قبل از رسیدن به زمین و فرود همه‌ سوخت آن به اتمام رسید.

در چنین شرایطی ماسک‌های اکسیژن که تا لحظه‌ آخر نیز اکسیژن دارند، باید برای مقابله با کمبود اکسیژن از سقف به پایین بیافتند. در اتاقک خلبان، خدمه ماسک‌های خود را می‌زنند و به سرعت ارتفاع را کم کرده و هواپیما را به ارتفاعی امن یعنی ۱۰,۰۰۰ پایی می‌رسانند.

هواپیما

اما کاهش فشار ناگهانی که با کنده شدن یکی از در‌های هواپیما همراه است، اتفاقی دیگر است. هرکس که در نزدیکی در خروجی نشسته باشد به آسمان پرتاب می‌شود، دمای هوای کابین هواپیما به سرعت و تا مرز یخ زدگی کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است هواپیما تکه تکه شود.

در سال ۱۹۸۸ یک بوئینگ ۷۳۷ با ۹۰ مسافر که از هونولولو برخاسته بود، در ارتفاع ۲۴,۰۰۰ پایی دچار سانحه شد و قسمت بزرگی از سقف آن کنده شد. یکی از مهماندار‌های این هواپیما به بیرون پرتاب شد. این خانم ۵۷ ساله روی صندلی خود ننشسته بود و کمربند نداشت. خوشبختانه سایر‌ مسافران کمربند خود را بسته بودند و خلبان نیز به سرعت و تا ۱۳ دقیقه‌ بعد هواپیما را فرود آورد و کس دیگری آسیب ندید.

این نکته را باید در نظر داشته باشیم که مثال‌های بسیاری از این دست اتفاق‌ها وجود دارند و این‌طور به نظر می‌رسد که پایان ندارند.

هواپیما

خوشبختانه با اینکه کاهش ناگهانی فشار هوا خطرناک است، به‌ندرت اتفاق میافتد چرا که مسافران به یک دلیل از استشمام هوای تازه محروم می‌مانند! و آن باز نشدنی بودن در هواپیما هنگام پرواز است. خلبان پاتریک اسمیت این‌گونه توضیح می‌دهد: «فشار داخل کابین هواپیما اجازه‌ی باز شدن در را هنگام پرواز نمی‌دهد. در خروجی اکثر هواپیما‌ها از داخل باز می‌شود. تعدادی هم بالا رفته و روی سقف جمع می‌شوند و تعداد کمی از بیرون باز می‌شوند. اما همه‌ی آن‌ها در ابتدا به داخل کشیده می‌شوند. به همین دلیل امکان باز شده آن‌ها در طول پرواز وجود ندارد.»

در یک ارتفاع معمول، بالغ‌بر ۸ پوند بر هر فوت مربع از بدنه‌ هواپیما فشار وارد می‌آید. این یعنی بیش از ۱۱۰۰ پوند بر هر فوت مربع از در هواپیما فشار است. بنابراین حتی «چاک نوریس» (قهرمان فیلم‌های آمریکایی) نیز قادر به باز کردن در هواپیما هنگام پرواز نیست. اما در ارتفاع‌های پایین و هنگامی‌که فشار بدنه کاهش می‌یابد وضعیت چگونه است؟

فشار ناچیز دو پوند بر هر اینچ مربع هنوز هم به اندازه‌ای زیاد است که کسی قادر به جا‌به‌جایی آن نباشد. در‌ها به وسیله‌ی ضامن‌های الکتریکی و مکانیکی چفت شده‌اند. شما برای باز کردن آن به جک هیدرولیکی نیاز دارید و حفاظت فرودگاه اجازه‌ی حمل چنین چیزی را به شما نخواهد داد.

هواپیما

اما دست‌کم یک بار چنین اتفاقی افتاده و یک مسافر در هواپیما را در حین پرواز باز کرده است. در سال ۱۹۷۱ فردی به نام «دن کوپر» هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ را دزدید و پس از گرفتن دویست هزار دلار به‌عنوان خون‌بهای مسافران با چتر نجات از در خروجی هواپیما به پایین پرید. پس از آن دیگر کسی او را ندید. اگرچه او خلبان را مجبور کرده بود که ارتفاع هواپیما را کم کند. یک سال بعد شرکت «کوپر ون» نوعی در برای هواپیما طراحی کرد که هنگام بالا بودن ارابه‌ی فرود، در هواپیما کاملاً قفل و بسته بماند.

هواپیما

این نکته قابل ذکر است که دلیل اینکه در هواپیما برای چتربازان و سربازان ارتش باز می‌شود این است که فشار در آن هواپیما‌ها تنظیم شده است.

روی زمین قضیه فرق کرده و طبق گفته‌ اسمیت، هنگامی‌که هواپیما برای مسافرگیری از تاکسی حمل مسافران یا خارج کردن مسافران از خود آماده می‌شود، در‌های آن باز خواهند شد. در این حالت در مخصوص خروج اضطراری نیز فعال خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=79315

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    حضور رئیس شورای شهر در سینمای آزادی

    ۱۳۹۶-۰۶-۲۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    جدول فیلم های حاضر در اسکار ۲۰۱۸

    ۱۳۹۶-۰۷-۱۶
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    گران‌ترین کلید خودرو در جهان معرفی شد

    ۱۳۹۸-۰۲-۰۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    نگاهی به فیلم روزهای نارنجی: به رنگ زندگی فجر [فجر ۹۷]

    ۱۳۹۷-۱۱-۱۳
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    توقف فعالیت برخی از خط‌های تولید TSMC توسط ویروس کامپیوتری

    ۱۳۹۷-۰۵-۱۵
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    لباس هنرپیشه‌های ایرانی در فستیوال‌های جهانی

    ۱۳۹۷-۰۲-۲۷
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • موضوعات پیرامون اجرای شیوه‌نامه ساماندهی بیمه کارگران ساختمانی بررسی شد

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۲۶
  • بانک توسعه صادرات ایران در مسیر تسهیل تأمین مالی صادرکنندگان

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۲۶
  • سرمايه‌گذاري کلان بانک صنعت و معدن در سال سرمايه‌گذاري براي توليد؛ ۱۵طرح بزرگ صنعتی و ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۲۶
  • انتصاب مدیران بیمه آسیا در مدیریت های عمر و حوادث، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۲۶
  • عضو هیات مدیره دنیای مس کاشان: «گواهی سپرده مس» بازار جدید و جذاب بورس کالا ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۷-۲۶
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است