اولویت و مأموریت اصلی نهاد ناظر صنعت بیمه حمایت از بیمهگذاران است

توسعه کمی و کیفی صنعت بیمه در گرو بهرهگیری از تجارب جهانی، تکیه بر فناوری و ابتکار و رعایت تقسیم کار بین نهاد ناظر و بخش عرضه خدمات بیمهای اعم از شرکتهای بیمه، شبکه فروش و شبکه ارزیابی خسارت است.
به گزارش تریتا نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، پرویز خوشکلام خسروشاهی در ادامه نشستهای هماندیشی و مشورتی با فعالان صنعت بیمه با اشاره به این مطلب افزود: جنس وظایف و اختیارات نهاد ناظر با اختیارات و وظایف شرکتهای بیمه کاملاً متفاوت است و هر گونه تداخل وظایف ناروا به عملکرد هر دو مجموعه لطمه خواهد زد.
خسروشاهی با طرح این دیدگاه که حمایت از جامعه بیمهگذاران در صدر اولویتهای بیمه مرکزی قرار دارد، تصریح کرد: وظایف نهاد ناظر در چارچوب قوانین و مقررات بالادستی، تعریف شده و ورود به امور غیرمرتبط با آن، فعالیت این نهاد نظارتی را با مشکلات جدی روبرو کرده است.
وی با برشمردن ظرفیتها و اختیارات قانونی سندیکای بیمهگران ایران از مدیران عامل شرکتهای بیمه خواست تا مطالبات صنفی خود را از طریق سندیکا پیگیری کنند.
خسروشاهی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکتهای بیمه گاهی نیازهای مشترک و موانع مشابهی دارند که با بهرهگیری از قابلیتهای نهاد صنفی سندیکای بیمهگران ایران به آسانی برطرف خواهد شد و نیازی به ورود نهاد ناظر در اینگونه موارد نیست.
رئیس شورای عالی بیمه با تأکید بر اهمیت ساماندهی شبکه فروش متعارف و برخط صنعت بیمه آنرا بیش و پیش از هر نهادی مساله و وظیفه شرکتهای بیمه دانست و از آنان خواست تا در فرایند تصمیمگیری های حاکمیتی در این خصوص با ارائه نقطه نظرات خود به نهاد ناظر کمک کنند و طبق تفاهمی که با سندیکا داشتیم راه حل مرضیالطرفینی را در این خصوص به بیمه مرکزی ارائه کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید ویژه بر ضرورت اعتمادسازی در صنعت بیمه از انتشار آمار شکایات شرکتهای بیمه به عنوان یک ابزار نظارتی یاد کرد و گفت: به نظر ما منافع این کار بیشتر از هزینههای آن است و شفافیت و صداقت با مردم در درازمدت به سود تمامی ارکان صنعت از جمله شرکتهای بیمه تمام خواهد شد.
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان ضمن پاسخ به سوالات مدیران حاضر در جلسه در خصوص کمیته ارزیابی کارکنان کلیدی، واگذاری بررسی صلاحیتها به نهادها و انجمنهای حرفهای، عملکرد استارتآپها، مشکلات در شیوههای نظارتی موجود، لزوم توجه به واقعیتهای اجرایی در نظارتها و مشکلات آییننامه ۱۰۷؛ از مدیران عامل شرکتهای بیمه درخواست کرد تا با تمرکز بیشتر بر مأموریتهای خود در فرایند توسعه این صنعت، نقشآفرین باشند.
گفتنی است در این نشست هماندیشی مدیران عامل ده شرکت بیمهای نیز در خصوص موضوعاتی نظیر: اصلاح رویکرد ارتباطی در شرکتها، گسترش فضای حمایتی توسط نهاد ناظر، ضرورت اصلاح برخی از آییننامههای بیمه متناسب با نیازهای روز جامعه، بهرهگیری صنعت بیمه از یک نظام مناسب فناوری، اصلاح شیوه تعامل شرکتهای بیمه و کارگزاریهای برخط، اعتمادسازی در فرایندهای بیمهگری، تقویت شبکه فروش و … به طرح دیدگاههای خود پرداختند.