اهمیت روابط مثبت در محل کار
تریتا نیوز : مهناز خدادوست ،محل کار نقش اصلی را در زندگی بسیاری از افراد بازی می کند. با توجه به اینکه افراد نسبت به هر فعالیت روزانه دیگری زمان بیشتری را در محل کار خود می گذرانند، بسیار مهم است که افراد در هر سازمان احساس کنند توسط همکاران، زیردستان و رئسا مورد حمایت قرار می گیرند. خطرات روانی اجتماعی مرتبط با فرهنگ درون یک سازمان، مانند روابط بین فردی ضعیف و فقدان خط مشی ها و شیوه های مرتبط با احترام به کارگران، عوامل مهمی در استرس محل کار هستند .
به گزارش تریتا نیوز ،در حالی که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این خطرات روانی -اجتماعی با افزایش مشکلات سلامت روانی و فیزیولوژیکی مرتبط است، روابط اجتماعی مثبت بین کارکنان بر نحوه انجام کار تاثیرگذار است.
اینکه سازمانها و کارکنانشان در حال رشد یا شکوفایی هستند یا خیر تا حد زیادی به کیفیت روابط اجتماعی در آن سازمان ها بستگی دارد.
این مقاله نگاهی به علم پشت روابط مثبت در محل کار و اهمیت تعاملات اجتماعی مثبت خواهد داشت و برخی از راه هایی را که می توان تعامل مثبت کارکنان را در محیط کار معرفی و تشویق کرد، مورد بحث قرار خواهد داد.
روابط مثبت در محل کار
روانشناسان مدتهاست که تمایل به احساس ارتباط با دیگران را به عنوان یک نیاز اساسی انسان شناسایی کرده اند و روابط بین فردی تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان، رفتار سلامت، سلامت جسمانی و خطر مرگ و میر ما دارد (آمبرسون و مونتز، ۲۰۱۰). سیستم های فیزیولوژیکی ما به شدت به تعاملات اجتماعی مثبت پاسخ می دهند.
گیبل و گوسنل (۲۰۱۱) حدس زدند که انسان ها دارای شبکه های مغزی انعکاسی جداگانه برای تفکر اجتماعی هستند. روابط نزدیک با سلامتی مرتبط است زیرا سیستمهای بیولوژیکی خاصی ایجاد میکنند که ممکن است در برابر اثرات نامطلوب استرس محافظت کنند. تحقیقات آنها نشان داد که در پاسخ به تماس اجتماعی، مغز اکسی توسین ترشح می کند، هورمونی قدرتمند که با اعتماد و انگیزه برای کمک به دیگران در محل کار مرتبط است.
دانبار و دانبار (۱۹۹۸) پیشنهاد کردند وقتی افراد در محیط کار به دلیل احساس انزوا، درد اجتماعی را تجربه می کنند ، ناحیه ای از مغز که فعال می شود که در درد فیزیکی فعال می شود.
برعکس، زمانی که روابط در محل کار با همکاری، اعتماد و انصاف مشخص می شود، مرکز پاداش مغز فعال می شود، که تعاملات آینده را تشویق می کند که اعتماد، احترام و اطمینان کارکنان را تقویت می کند، و کارکنان کاملا به یکدیگر باور دارند و الهام بخش یکدیگر هستند.
تعاملات اجتماعی مثبت در محل کار مستقیماً بر فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن تأثیر می گذارد. به گفته هیفی و داتون (۲۰۰۸)، تعاملات اجتماعی مثبت با تقویت سیستم های قلبی عروقی، ایمنی و اعصاب غدد از طریق کاهش فوری و پایدار در واکنش قلبی عروقی، تقویت پاسخ های ایمنی و الگوهای هورمونی سالم تر، توانمندی فیزیولوژیکی را تقویت می کند.
به بیان ساده، زمانی که کارکنان روابط مثبتی را تجربه می کنند، توانایی بدن برای ایجاد، حفظ و ترمیم خود در داخل و خارج از محل کار بهبود می یابد.
مزایای تعامل اجتماعی در محل کار چیست؟
۱. تعهد شغلی
تعاملات اجتماعی نقش اساسی در رفاه دارند که به نوبه خود تأثیر مثبتی بر مشارکت کارکنان دارد. سازمانهای دارای سطوح بالاتر مشارکت کارکنان نشاندادند که هزینههای کسبوکار کمتر، نتایج عملکرد بهبود یافته، جابجایی کارکنان و غیبت کمتر و حوادث ایمنی کمتری دارند.
۲.هم افزایی
تعامل اجتماعی می تواند منجر به سرریز دانش و بهره وری از کارکنان آموزش دیده به آموزش ندیده در محیط های تیمی مشترک یا بین پرسنل ارشد و جوان، به ویژه در وظایف و مشاغل کم مهارت شود (. برای مثال، ماس و مورتی (۲۰۰۹) دریافتند که بهرهوری زمانی بهبود مییابد که کارمندان در کنار همکاران سریعتر و آگاهتر کار کنند.
۳.رضایت کارکنان
کارکنانی که از کیفیت کلی روابط در محل کار خود راضی هستند، احتمالاً بیشتر به سازمان وابسته هستند. روئسایی که تعاملات غیررسمی را تشویق میکنند، مانند گردهماییهای اجتماعی بعد از ساعت کاری، میتوانند توسعه روابط مثبتتر را تقویت کنند و به طور قابلتوجهی بر رضایت کارکنان تأثیر بگذارند و آن را بهبود بخشند .
۴.کاهش خطرات سلامتی
فقدان تعامل اجتماعی در محل کار می تواند پیامدهای بالقوه منفی در رابطه با حمایت اجتماعی داشته باشد. مطالعات متعددی انجام شده است نشان داده که احساس انزوا ناشی از این عدم حمایت اجتماعی با مجموعه ای از پیامدهای منفی برای سلامتی، از جمله خطر بیشتر بیماری های قلبی عروقی، نقص ایمنی، افزایش خطر افسردگی و کوتاه شدن طول عمر همراه است .
۵.نوآوری
پیوندهای قوی درون گروهی با همکاران (که با تعاملات اجتماعی مکرر مشخص می شود) فرصت هایی را برای تسهیل تفکر نوآورانه فراهم می کند. به گفته وانگ، فانگ، قریشی و جانسن (۲۰۱۵)، پیوندهای قوی ایجاد شده توسط تعاملات اجتماعی به نوآوران در جستجوی الهام، حمایت و پشتیبانی در محیط کار کمک می کند.
۶.ارتباط
تعاملات اجتماعی در محل کار کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که همه افراد در یک گروه با هم هماهنگ هستند. طبق گفته سیاس، کرون و جابلین (۲۰۰۲)، روابط همتایان (همچنین روابط با وضعیت مساوی نامیده می شود) رایج ترین نوع تعامل کارکنان را نشان می دهد.
این روابط همتا بین همکارانی که هیچ اختیار رسمی بر یکدیگر ندارند وجود دارد و به عنوان منبع مهمی از حمایت اطلاعاتی و عاطفی برای کارکنان عمل می کند. به همکارانی که در مورد تجربه محل کار خاص خود دارای دانش و درک هستند، فرصت هایی برای احساس ارتباط و مشارکت از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق تعاملات اجتماعی منظم داده می شود.
۷.احساسات مثبت
مشخص شده است که تعاملات اجتماعی در محل کار باعث افزایش احساسات مثبت در فرد در پایان روز کاری می شود.
۸. اعتماد
تعاملات اجتماعی مثبت مکرر باعث ایجاد تجربیات مشترک بیشتر و توسعه تدریجی روابط قابل اعتمادتر می شود (اوه، چانگ و لابیانکا، ۲۰۰۴). هنگامی که اعتماد بین اعضای تیم وجود دارد، احتمال بیشتری وجود دارد که رفتار مثبت و مشارکتی داشته باشند، که به نوبه خود دسترسی کارکنان را به منابع ارزشمند افزایش می دهد.
۹. نوع دوستی
کارکنانی که درگیر تعاملات اجتماعی مثبت هستند نیز تمایل دارند با ارائه کمک، راهنمایی، مشاوره و بازخورد به همکاران در مورد مسائل مختلف مربوط به کار، رفتارهای نوع دوستانه بیشتری از خود نشان دهند (همیلتون، ۲۰۰۷).
۱۰. عملکرد تیمی
اطلاعات جمع آوری شده از طریق تعامل اجتماعی می تواند به یک تیم کمک کند تا عملکرد خود و دقت برآوردهای خود را بهبود بخشد (Jayles et al., 2017).
۱۱. بهبود انگیزه
تعامل اجتماعی و روابط مثبت برای پیامدهای مختلف نگرشی، رفاهی و عملکردی مهم هستند. باسفورد و آفرمن (۲۰۱۲) دریافتند که کارکنان چه در موقعیتهای پایین و یا بالا زمانی که روابط بین فردی خوبی با همکاران شان دارند سطوح بالاتری از انگیزه را گزارش میکنند.
چرا تعاملات مثبت در محل کار بسیار مهم است؟
مانند هر رابطه بین فردی، آنهایی که در محل کار شکل می گیرند، طیف متفاوت و پویا کیفیت را منعکس می کنند. در بهترین حالت، تعاملات میتواند منبعی برای غنیسازی و نشاط باشد که به افراد، گروهها و سازمانها کمک میکند تا شکوفا شوند.
برعکس، تعاملات منفی در محل کار این پتانسیل را دارد که منبع پریشانی روانی، تحلیل رفتن و اختلال در عملکرد باشد. تعاملات اجتماعی مثبت اغلب به عنوان اشتها آور شناخته می شوند. آنها با پیگیری نتایج مطلوب و پاداش مشخص می شوند، در حالی که پیامدهای منفی منفور هستند و معمولاً با نتایج ناخوشایند و تنبیهی مشخص می شوند (ریس و گیبل، ۲۰۰۳). نشان داده شده است که تعاملات مثبت در محل کار رضایت شغلی را بهبود میبخشد و بر جابجایی کارکنان تأثیر مثبت میگذارد، زیرا کارکنانی که حمایت همکاران را تجربه میکنند به احتمال زیاد در یک سازمان باقی میمانند و کمتر تمایل به جابه جایی یا ترک محل کار دارند (هادسون، ۲۰۰۴؛ موینیهان و پاندی، ۲۰۰۸).
تعاملات مثبت در محل کار با اعتماد، توجه متقابل و مشارکت فعال مشخص می شود. به گفته روزالز (۲۰۱۶)، تعاملاتی که به این طریق مشخص می شوند می توانند آگاهی کارکنان را از دیگران بهبود بخشند، احساسات مثبتی مانند همدلی و شفقت را تقویت کنند و احتمال اعتماد و تعامل محترمانه بین افراد را افزایش دهند.
در مقابل، روابط منفی بین دو فرد در محل کار با خصومت، طرد شدن یا اجتناب مشخص می شود که می تواند باعث استرس و نارضایتی شغلی شود (رزالز، ۲۰۱۶). بدون تعجب، این می تواند تأثیر مخربی بر سلامت عاطفی کارمند داشته باشد.
با توجه به مقدار زمانی که در محل کار می گذرانیم، ضروری است که کارکنان از طریق روابط اجتماعی مثبت احساس ارتباط و حمایت کنند. سلیگمن (۲۰۱۱) خاطرنشان کرد که شادی بدون روابط اجتماعی حاصل نمی شود و در حالی که روابط اجتماعی شادی را تضمین نمی کند، شادی اغلب بدون آنها رخ نمی دهد (دینر و سلیگمن، ۲۰۰۲).
چنین ارتباطات و تعاملاتی به افراد و سازمانی که در آن کار می کنند انرژی می بخشد، در حالی که روابط منفی ممکن است انرژی را کاهش داده و منجر به دستپاچگی فردی و شرکتی شود (راگینز و داتون، ۲۰۰۷).
چگونه تعامل کارکنان را در محل کار تقویت کنیم
با توجه به مزایای سازمانی و شخصی روابط مثبت در محل کار، ایجاد فرصت ها و تقویت تعاملات اجتماعی مثبت باید یک هدف اصلی برای رهبران و مدیران تیم باشد.
بنابراین بسیار مهم است که رهبران و مدیران راه هایی را برای ارتقای روابط مثبت در محل کار تعیین کنند. در انجام این کار، سازمانها بهتر میتوانند دیدگاهی ارتباط محورتر اتخاذ کنند که در آن تقویت تعاملات مثبت کارکنان به خودی خود به یک هدف تبدیل میشود.
به طور کلی، به حداکثر رساندن سطح مشارکت را می توان در دو مفهوم کلیدی خلاصه کرد: حذف موانعی که تعامل اجتماعی در محل کار را محدود می کند و ایجاد فرصت هایی برای تعامل کارکنان با یکدیگر.
تعامل چهره به چهره را ترویج دهید
با ظهور ارتباطات دیجیتال، ما در حال حاضر تنها با چند کلیک تقریباً با هر کسی در هر کجای جهان می توانیم تماس داشته باشیم. در حالی که اینترنت ارتباطات را در مقیاسی بی رقیب تسهیل کرده است، در مورد تعامل سنتی رو در رو حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. ارسال ایمیل ممکن است آسانتر باشد، اما تفاوتهای ظریف نشانهها و لحن غیرکلامی را از دست میدهیم.
برای مکان های کاری سنتی، چیدمان محیط های کاری مشترک را در نظر بگیرید. آیا چیدمان دفتر برای تعامل کارکنان مناسب است؟ با در نظر گرفتن محیط اداری کلیشه ای به معنای واقعی کلمه از بین بردن موانع بین کارمندان می تواند درهایی را برای فرصت های تعامل اجتماعی باز کند.
برنامه ریزی رویدادهای مشترک
اختصاص زمان به طور خاص برای ترویج تعاملات اجتماعی مثبت در محل کار می تواند یک مسیر قدرتمند برای دست یابی به تعاملات بیشتر بین فردی کارکنان باشد. زمانی را برای تعامل کارکنان اختصاص دهید. بر علایق و تجربیات خارج از کار تمرکز کنید تا توجه را به علایق مشترک معطوف کنید تا کارمندان بتوانند مشترکات و ارتباط را کشف کنند.
ایجاد یک محیط فیزیکی که تعاملات اجتماعی مثبت بین کارکنان را پرورش می دهد، اولین گام مهمی است،که برای ارتقای روابط، یک رهبر تیم، سرپرست یا مدیر خوب باید آنچه را که موعظه می کنند، تمرین کند.