اهمیت راهبردی حوزه گردشگری از منظر اقتصادی و ایجاد نشاط اجتماعی
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در بازدید از هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران و غرفه هلدینگ گردشگری تأمیناجتماعی (هگتا) در این نمایشگاه، با تأکید بر ظرفیت و نقش راهبردی حوزه گردشگری در بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور گفت: گردشگری مسئله بسیار مهمی در کشور است که هم به جهت سودآوری باید مورد توجه قرار بگیرد و هم باید به این نکته توجه شود که اهمیت این ظرفیت برای بسط نشاط اجتماعی در خانوادهها، کمتر از مسئله سودآوری نیست.
تریتا نیوز -بهگزارش روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، موسوی افزود: در سازمان تأمیناجتماعی که بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، استفاده از فرصتهای گردشگری، بسیار اهمیت دارد. مجموعههای تفریحی و گردشگری تأمیناجتماعی میتواند ظرفیت خوبی برای خانوادههای افراد تحت پوشش فراهم کند ولی متأسفانه خیلی در این زمینه تا دستیابی به وضعیت مطلوب فاصله داریم. مجموعه هتلهای هما، شرکتهای زیرمجموعه هگتا و ۵۰ درصد سهام شرکت ایرانگردی و جهانگردی متعلق به تأمیناجتماعی است که حتی بیش از این ظرفیت نیز باید برای بیمهشدهها و بازنشستگان و کارکنان و خانوادهها مورد استفاده قرار بگیرد و توسعه پیدا کند.
وی ادامه داد: تأمیناجتماعی چند طرح برای استفاده بازنشستگان از خدمات رفاهی و گردشگری دارد. یکی طرح کرامت رضوی است که عمدتاً بر استفاده از فرصت زیارت و گردشگری پیرامون حرم امام رضا علیهالسلام متمرکز است که در زمان کرونا متوقف شده بود اما بعد از کرونا مجدداً راهاندازی شده و تاکنون ۶۵ هزار زائر را اعزام کردهایم که البته باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: در ایجاد سلامت و نشاط اجتماعی بهویژه برای بازنشستگان باید از ظرفیت گردشگری بیشتر استفاده کنیم. در حال حاضر در سازمان تأمیناجتماعی، المپیادهای مختلفی را برگزار میکنیم و در کنار آنها گردشگری هم یکی از مسائلی است که به آن توجه میشود؛ اما عددها و رقمها فعلاً تا حد مطلوب فاصله دارد و باید نگاه راهبردی خوبی را در این عرصه داشته باشیم. با همکاران در مجموعه هگتا صحبت کردیم تا ظرفیتآفرینی و نگاه جدیدی داشته باشند تا فضای گردشگری را برای خانوادههای تحت پوشش و بهویژه بازنشستهها که فراغت بیشتری دارند، بیش از پیش فراهم کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: شرکتهای زیرمجموعه تأمیناجتماعی که در حوزه گردشگری فعال هستند، در سنوات گذشته عمدتاً زیانده بودند که در دوره اخیر با اقدامات صورتگرفته؛ به نقطه سربهسری رسیده و بعضاً سوددهی نیز داشتهاند. در این حوزه هم موضوع سودآوری باید مورد توجه قرار بگیرد و هم باید به این نکته توجه شود که اهمیت این ظرفیت برای بسط نشاط اجتماعی خانوادهها، کمتر از مسئله سودآوری نیست. از این رو باید در هر دو زمینه تلاش کنیم تا ظرفیتها افزایش پیدا کند و بهرهمندی و بهرهوری در حوزه گردشگری را شاهد باشیم.
موسوی تصریح کرد: انشاءالله این نمایشگاه فرصتی فراهم کند تا مشکلات توسعه نقشآفرینی حوزه گردشگری هم در بخش اقتصادی و هم در بخش اجتماعی برطرف شود.