«انجمن سینمای مستقل برای پخش فیلم» چگونه شکل گرفت؟
اعتبار و شهرت جهانی جشنواره کن، بسیاری از کارگردانان معتبر سینمای فرانسه را که برای پخش فیلم های خود مشکل داشتند، جمع کرد و در سال ۱۹۹۲ تصمیم گرفتند که زمینه ای ایجاد کنند که تمام فرم هائی سینمائی در آن بگنجد. وظیفه آنها برای یافتن سالنهای سینما در فرانسه است.
در ابتدا این بخش که حضور خود را در جشنواره کن ۱۹۹۳ به معرض نمایش گذاشت، چندان شناخته نشده بود و در هیاهوی کل جشنواره کن گم شد. اما مسئولان آن از پا ننشستند، و با پشت کار فراوان امسال، بیست و پنجمین دورخود را جشن می گیرند.
این بخش به واسطه فیلم های جالب، رفته رفته مورد توجه منتقدین و سپس تماشاگران سالن های سینما در فرانسه قرار گرفت.
در سالهای اخیر چندین فیلم انتخابی این بخش حتی توانسته در نمایش عمومی گاه تا ۵۰۰ هزار تماشاگر به سالن ها بکشد که یکی از این فیلم ها ” وقتی دریا فوران میکند” اثر یولان مورو است.
اگرچه در ابتدای کار، این گروه فیلم های فرانسوی انتخاب می کردند، اما رفته رفته، سینمای سایر کشور ها هم به بخش «انجمن سینمای مستقل برای پخش فیلم» با نام مخفف «اسید» راه یافتند.
این انجمن جدا ازاینکه فیلم هائی برای برنامه خود در کن انتخاب می کنند، اما وظیفه خود را صرفا به این محدود نمی کند و فیلم های مورد پسند را هم که از نظر آنها با ارزش است، به سینماهای فرانسه معرفی می کنند. مسئولیت برگزاری جلسات بحث و گفت و گو با کارگردانان هم برای اینکه یک اثر سینمایی بهتر و بیشتر دیده شود با این انجمن است.
این انجمن همچمین فیلم های مورد حمایت خود را به دانشگاها و دیگر کشورها معرفی می کنند. در سالهای گذشته بیش از چهل کشور فیلم های معرفی شده از سوی این انجمن را به نمایش در آورده اند. در خود کشور فرانسه این انجمن با بسیاری از سالنهای «هنر و تجربه» در ارتباط است و با آنها برای نمایش آثار خود برنامه ریزی می کنند.
گفت و گو با فابین هانسلوت دبیر کل بخش «انجمن سینمای مستقل برای پخش فیلم» کن
دفتربخش «انجمن سینمای مستقل برای پخش فیلم» در همان ساختمان «۱۵ روز کارگردانان» در منطقه دهم پاریس است و دبیر آن خانم فابین هانسلوت با خوشروئی در آنجا ما را می پزیرد. چند نفری در حال تدارک برنامه ها و درست کردن کاتالوگ امسال برای حضور در کن هستند.
یک خانم کارگردان هم در دفتر حضور دارند و گاه گداری هم در پاسخ دادن به سئوالات در گفت و گو شرکت می کند.
***
* باتوجه به اینکه بخش پانزده روز کارگردانان، درسال ۱۹۶۸ توسط کارگردانان معترض فرانسوی راه اندازی شد و تا به امروز هم ادامه دارد، شما چه نیازی به راه انداختن این بخش دارید؟ چون که این را هم کارگردانان اداره می کنند؟
–تفاوت در این است که فیلم های بخش ما توسط خودکارگردانان انتخاب می شود و هرسال هیات انتخاب متشکل از کارگردانان هم عوض می شوند تا دیدگاه های جدیدی وارد فضای کار شود، در حالی که در بخش ۱۵ روز کارگردانان، فیلم ها توسط کمیته ای که کارگردان نیستند انتخاب می شود. در ضمن کار ما دنبال کردن کار کارگردانان و فیلم هایشان در بعد از کن و در طول سال هم هست و در سالن های مختلف فرانسه در موقع به نمایش در آمدن فیلم آنها را همراهی می کنیم. هرساله بین ۲۰ تا ۳۰ فیلم داستانی و یا مستند را انتخاب کرده و در سراسر فرانسه به نمایش در می آوریم و ان را حمایت می کنیم. مثلا در مورد فیلمی از کشور شما، اثری ساخته مهران تمدن به نام «ایرانی» این کار را کرده بودیم و با موفقیت روبرو شده بود.
* بنیانگذارن این بخش چه کسانی بودند؟
– درابتدا حدود هفت -هشت نفر بودند ولی بلافاصله یک مانیفست صادر کردند و تا یکی دوسال بعد ۱۸۰ سینماگر به این گروه پیوستند. آنها گرایش های مختلف سینمائی دارند و این مجموعه تنوع خوبی به این انجمن داده است.
* برای انتخاب فیلم های امسال چند فیلم برایتان ارسال شده بود؟
– بیش از ۳۰۰ فیلم از کشور های مختلف بودند. سال به سال هم بر تعداد کشورهائی که فیلم می فرستند افزوده می شود.
* «هفته منتقدین» فقط هفت فیلم انتخاب می کند که تمرکز خود را به ویژه روی فیلم اول گذاشته است. سیاست شما چیست؟ آیا تعداد فیلم های انتخابی باید رقم مشخصی باشد؟
–ما حدود ۱۰ تا ۱۲ فیلم انتخاب می کنیم اما هیچ الزامی برای این تعداد نداریم. امسال ده فیلم انتخاب کردیم که از کشورهای فرانسه، لهستان/اسرائیل، هنگ کنگ و سوئیس/ ایران هستند. فیلم ایرانی سوئیسی «قبل از پایان تابستان» اولین فیلم بلند داستانی خانم مریم گورمتیق است که به دلیل ارزش های خاصش در افتتاحیه جشنواره قرار داده ایم.
داستان فیلم که بسیار دل نشین و شاعرانه و جامعه شناسانه است به شکل سینمای جاده ای روایت می شود: داستان چند دوست ایرانی است که در فرانسه زندگی می کنند، آرش که طی ۵ سال تحصیل خود را در فرانسه به پایان رسانده تصمیم می گیرد که به ایران برگردد. دوتن از دوستانش به وی پیشنهاد می کنند تا قبل از بازگشت به وطن، گردشی در شهرهای فرانسه داشته باشند تا آرش بیشتر با جاهای این کشور بیشتر آشنا شود، شاید که نظرش تغییر کند… کارگردان در اولین اثرش بسیار موفق است.
دربین این ده فیلم انتخابی امسال ، ۶ فیلم اول کارگردانان وجود دارد و ۹ فیلم اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره کن با بخش ما اغاز می کنند. به محض انتشار نام فیلم ها که قبلا پخش کننده نداشت، شش فیلم از ده فیلم را پخش کنندگان فرانسوی خریدند و به احتمال قوی بقیه نیز در طول جشنواره، پخش کننده پیدا خواهند کرد.
تاریخ امسال بخش ما درجشنواره کن از ۱۸ تا ۲۷ ماه مه است.
* ممنون از وقتی که گذاشتید. آیا نکته ای هست که مایل باشید اضافه کنید؟
– همه فیلم ها را ببینید….!