الگوبرداری استودیوها از عملکرد نت فلیکس و آمازون
موفقیت شرکت های نت فلیکس و آمازون در ارائه همزمان فیلم های جدید سینمایی روی خطوط اینترنتی خود در شرایطی که آن فیلم ها اکران عمومی هم شده اند، این موج را در میان کمپانی های سینمایی همه گیرتر ساخته است. سال پیش فیلم تحسین شده «منچستر کنار دریا» تهیه شده توسط آمازون چندین و چند جایزه گلدن گلوب و بافتا و اسکار را تصاحب کرد و امکان دانلود کردن و دیدن آن از این شبکه لطمه ای بزرگ هم به فروش فیلم نزد و از آنجا که نت فلیکس هم در سالهای اخیر چنین کرده و فیلم های اوریژینال و تازه ای را تولید و یا امتیازشان را خریداری و سپس به شیوه مرسوم به «Streaming» آنها را اضافه بر اکران عمومی روی سایت خود هم قابل دانلود کرده، این موج موفق مورد بازبینی و تاسی سایر استودیوها هم قرار گرفته است.
کارشناسان اقتصادی سینما بر این باورند که هر یک از طیف های مختلف سینما دوست خط فکری خاص خود را در قبال فیلم های جدید تعقیب می کنند، به طوری که متقاضیان دیدن فیلم ها بر روی پرده های بزرگ به شیوه دانلود و دیدن آن روی صفحه های کوچک مبادرت و قناعت نمی کنند و به تبع آن چیزی از تعداد سینماروها هم کاسته نخواهد شد و طبق همین فرضیه دانلود کنندگان فیلم های جدید نیز چون اهداف خاص خود را تعقیب می کنند، به بهانه اکران عمومی فیلم دست از رویکرد به خطوط اینترنتی نمی کشند. با این اوصاف پخش یک فیلم تازه با هر دو سیستم، نه یک کار غیر عقلایی به لحاظ اقتصادی بلکه حرکتی به صرفه و به سود صاحبان استودیوها و تولید کنندگان فیلم های جدید است. ادعایی که به رغم کپی برداری برخی استودیوهای دیگر از روی آن هنوز شک هایی درباره صحت آن و استدلال های تشکیل دهنده آن وجود دارد.