افزایش ۱۲۲ درصدی سرمایه پستبانك در دولت چهاردهم
![](https://tritanews.ir/wp-content/uploads/2025/02/article-5.jpeg)
مدیرعامل پستبانک ایران در گفتگو با شادا به تشریح عملکرد این بانک بهعنوان “بهرهورترین بانک دولتی” در دولت چهاردهم پرداخت. وی در این گفتگو از افزایش ۱۲۲ درصدی سرمایه پستبانک در سال ۱۴۰۳، بهعنوان تنها بانک دولتی حاضر در بازار سرمایه، خبر داد.
به گزارش تریتا نیوز به نقل از شادا، بهزاد شیری در این گفتگو اظهار داشت: پستبانک ایران یک بانک دولتی است، اما تفاوتی بسیار مهم با بانکهای دولتی دیگر دارد و آن هم این است که تنها بانک دولتی است که در بازار سرمایه حضور دارد و سهام آن در بازار سرمایه خریدوفروش میشود.
وی گفت: دلیل این امر هم این است که پستبانک جزو بانکهای مشمول واگذاری در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی است؛ اما به استناد مادهواحده مصوبه مجلس، در سال ۱۳۹۱، مقرر شد تا زمانی که یک بانک دولتی دیگری پیدا شود که وظایف آن را در مناطق روستایی بر عهده گیرد، واگذاری پستبانک متوقف شود.
شیری افزود: بنابراین، در حال حاضر ۴۹ درصد سهام پستبانک مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی بازار سرمایه و ۵۱ درصد متعلق به دولت است و به همین خاطر یک بانک دولتی است؛ البته، یک بانک دولتی، با شاخصهای یک بانک خصوصی!
حالا چرا با شاخصهای یک بانک خصوصی اداره میشویم؟ چون آن ۴۹ درصد صاحب سهام که تعدادشان به بیش از ۲۰ هزار شخص حقیقی و حقوقی بالغ میشود، از پستبانک انتظار سودسازی دارند و ما موظفیم منافع سهامدار را در نظر بگیریم.
وی گفت: حالا باید در نظر داشت که در کنار این توقع سهامداران، دولت نیز باتکیهبر ۵۱ درصد سهام خود، از ما انتظار عمل به مأموریتهای دولتی و تسهیلات تکلیفی و بودجهای را دارد و باید وامهای قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری و ساخت مسکن و… بپردازد.
شیری بیان داشت: باتوجهبه مجموعه این عوامل، ما باید همانند بقیه بانکهای دولتی و خصوصی، شاخصهای مالی ترازی داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین شاخصهای نظارتی بانکها “نسبت کفایت سرمایه” است که در ابتدای شروع بکار دولت چهاردهم، این شاخص برای پستبانک، برابر هشت درصد بود و بنا بر اطلاعات ما که بهصورت فصلی در سامانه کدال بارگذاری شده است، به رقم ۸.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.
شیری عنوان کرد: در پنجماهه دولت چهاردهم، شاخص سلامت بانکی نیز در پستبانک بهبود پیدا کرده و توان پرداخت تسهیلات آن هم افزایشیافته است.
بیشترین دسترسی برای مردم
مدیرعامل پستبانک ایران عنوان داشت: یک نکته دیگر قابلذکر اینکه، ما تنها بانک دولتی هستیم که بیشترین دسترسی مردم را دارد. پستبانک در حال حاضر نزدیک به شش هزار باجه و شعبه فیزیکی در روستاها و شهرها دارد که ۴۰۳ شعبه آن در مراکز استانها شهرهای بزرگ واقع شده است و ایضاً حدود ۵۶۰۰ باجه بانکی مستقر در روستاها که با تابلوی پستبانک مشغول فعالیت هستند.
شیری با بیان اینکه ما در پستبانک رفاقت را جایگزین رقابت کردهایم، گفت: بنابراین مفهوم، در جاهایی که بانکهای دیگر حضور ندارند؛ اما باجه پستبانک هست، به نیابت از آنها، خدماتشان را ارائه میکنیم.
در همین راستا، ما با بانک دی، خدمت مشترکی را راهاندازی کردهایم به نام میز خدمت که خانواده معظم شهدا و ایثارگران که مستمریشان را از بانک دی دریافت میکنند، در مناطق روستایی که شعب بانک دی حضور ندارد، میتوانند با مراجعه به باجههای پستبانک، کارهای بانکی خود در حساب “بانک دی” شان را انجام دهند.
۱۵.۵ میلیون حساب فعال بانکی روستایی، در باجهها
مدیرعامل پستبانک ایران هدف از انجام این خدمات و “رفاقت” با نظام بانکی را “توسعه شمول بانکی” اعلام و عنوان کرد: در همین راستا خدمت شما عرض میکنم، نزدیک ۱۵.۵ میلیون حساب بانکی روستایی در باجههای بانکی روستایی ما در حال حاضر فعال است و خدمات بانکی دریافت میکنند.
وی افزود: ما در حال حاضر، به نزدیک به دو میلیون خانوار روستایی، یارانه پرداخت میکنیم و تقریباً همین تعداد روستاییان، سهام عدالت خود را از ما دریافت میکنند.
شیری گفت: اگر خاطرتان باشد سال در سال ۱۳۹۹ مسئله ثبتنام سجامی را برای برگزاری مجامع سهام عدالت داشتیم؛ ما از طریق همین باجهها، عملیات ثبتنام سجامی روستاییان را انجام دادیم که به اذعان همگان، کمک شایان و ارزشمندی در این راستا محسوب میشد.
رشد سه برابری فروش ارز اربعین در باجههای روستایی
وی یکی دیگر از دستاوردهای پستبانک را، بحث فروش ارز اربعین عنوان کرد و گفت: ما سال ۱۴۰۲ هم بحث فروش ارز اربعین را داشتیم؛ اما عملکرد ما در سال جاری خیلی گستردهتر (حدود سه برابر سال قبل) بود بهنحویکه بیش از ۳۵۵ هزار زائر، (حدود ۳۷ درصد) ارزشان را از باجهها و شعب روستای خودشان دریافت کردند.
مدیرعامل پستبانک در ادامه با بیان اینکه ما در دسترس ترین بانک مناطق روستایی و محروم هستیم اظهار داشت: بر اساس قانون مصوب سال ۱۳۹۵، دو مأموریت محوری بر عهده پستبانک نهاده شد که یکی “ارائه خدمات بانکی خرد در مناطق کمبرخوردار و روستایی” و دیگری، ایفای وظیفه بهعنوان “بانک توسعهای و تخصصی بخش ارتباطات” بود.
وی گفت: در همین راستا هم باجههای بانکی ما در حوزه روستایی فعال است که تعداد و گستردگی آنها را پیشتر عرض کردم و در حال حاضر مردم روستاها عادت دارند که خدمات خود را در درجه اول از پستبانک دریافت کنند. به همین خاطر، ما عمده تسهیلات و خدمات بانکی خود را در حوزه روستا متمرکز کردهایم.
شیری اعلام کرد: در ابتدای تصدی من در پستبانک در سال ۱۳۹۸ این بانک، کلاً شش خدمات بانکی در باجههای روستایی ارائه میداد که امروز این رقم به ۵۵ خدمت افزایش پیدا کرده است. یعنی غیر از خدمات تعهدی مثل ضمانتنامه و LC و خدمات ارزی، بقیه خدمات روز بانکی در خود روستا به مردم ارائه میشود.
رشد ۶۳ درصدی تسهیلات ازدواج و فرزندآوری
مدیرعامل پستبانک افزود: در خصوص دریافت خدمات تکلیفی تسهیلات فرزندآوری و ازدواج نیز، شاهدیم که روستاییان، اغلب پستبانک را انتخاب میکنند، بهنحویکه ما در همان ابتدای سال، کل ظرفیت یکسالهمان برای پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری پر میشود.
وی اعلام کرد: پرداخت تسهیلات قرضالحسنه ازدواج و فرزندآوری از سوی پستبانک در ۱۰ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۳ درصد افزایشیافته است.
از زیان انباشته تا سود عملیاتی
شیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در سالیان گذشته، با مشکل زیان عملیاتی سالیانه و زیان انباشته بانک روبرو بودیم که خوشبختانه با برنامهریزی دقیق و تلاش جمعی که در بانک اتفاق افتاد، طی دو سال اخیر، این موضوع جای خود را به سود عملیاتی و سود انباشته داده است و بر همین اساس، سهام ما با یکی از سهمهای مورد اقبال در بازار سرمایه تبدیل شده است.
وی تصریح کرد: یک تفاوتی که در سود ما نسبت به سود بانکهای بورسی دیگر وجود دارد، این است که بخش عمده سود بانکهای بورسی، از محل تسعیر است درحالیکه این سهم در سود پستبانک بسیار کمتر است.
شیری افزود: مفهوم این امر این است که آن چیزی که بهعنوان سود ساخته میشود، قابلیت پرداخت به سهامدار را دارد.
افزایش ۱۲۲ درصدی سرمایه پستبانک
وی در ادامه یکی از مشکلات پستبانک بهعنوان یک بانک دولتی را مسئله کفایت سرمایه عنوان کرد و گفت: ما در دولت چهاردهم موفق شدیم افزایش سرمایه ۲ هزار میلیاردتومانی را رقم بزنیم که بیش از ۱۲۲ درصد نسبت به سرمایه اولیه بانک، افزایش نشان میدهد.
مدیرعامل پستبانک افزود: ما فرایند این افزایش سرمایه را در ۱۰ روز گذشته تمام کرده و به بانک مرکزی جهت تأیید و ثبت ارائه دادهایم.
وی افزود: این افزایش سرمایه اگر به ثبت نهایی برسد، شاخصهای نظارتی بانک بهبود قابلتوجهی خواهد داشت و امکان تسهیلاتدهی و خدمات مالی ما را توسعه خواهد داد.
رتبه سوم دولت الکترونیک در میان ۱۶۹ دستگاه دولتی
شیری یکی دیگر از موفقیتهای پستبانک که نتیجه آن در خرداد و تیر امسال مشخص شد را نتایج ارزیابی این بانک در دولت الکترونیک عنوان کرد و گفت: استحضار دارید، تعداد ۱۶۹ دستگاه اجرایی در برنامه ارزیابی دولت الکترونیک مشارکت دارند؛ اما از میان بانکهای کشور، تنها پستبانک در این ارزیابی حضور داشت.
وی با بیان اینکه دستگاههای اجرایی کشور با کلیه زیرمجموعههای آن در این ارزیابی شرکت داشتند، گفت: پستبانک موفق شد از میان این تعداد سازمان و دستگاه اجرایی، رتبه سومِ دهمین دوره ارزیابی عملکرد را کسب کند که نشان از تحول بانکداری دیجیتال این بانک بر اساس شاخصهای ارزیابی شده است.
پستبانک؛ بهرهورترین
مدیرعامل پستبانک ایران، انتخاب این بانک در میان بانکهای دولتی بهعنوان بهرهورترین بانک کشور طی بررسی سازمان ملی بهرهوری را یکی دیگر از موفقیتهای دیگر آن برشمرد.