از بزرگترین اسرار سفرهای هوایی باخبر شوید

سفرهای هوایی اسرار شگفتانگیزی دارند که مطمئنا بسیاری از مسافران از شنیدن آنها شگفتزده خواهند شد.
مسافرت با هواپیما همیشه بهترین گزینه برای سفر در مسیرهای طولانی است. درواقع، هواپیما زمان سفر را کاهش میدهد تا مسافران لحظات طلایی زندگی خود را بین مسیر مبدا تا مقصد تلف نکنند.
از اینرو، روزانه هزاران نفر با هواپیما به سفر میروند. البته اسراری در سفرهای هوایی وجود دارد که ممکن است مسافران از آن اطلاعی نداشته و با شنیدن آنها شگفتزده شوند.
صندلیهای کلاس اکونومی امنتر هستند
بیشتر تحقیقات نشان میدهد که در صورت سقوط هواپیما، احتمال مرگ کسانی که در جلوی هواپیما نشستهاند، یعنی افرادی که در فرست کلاس هستند، بیشتر است. اگر نزدیک به خروجیهای اضطراری هواپیما نشسته باشید، شانس زنده ماندن شما افزایش مییابد.
کنترلکنندگان ترافیک هوایی درآمد خیلی خوبی دارند
مقدار تقریبی حقوق یک کنترلکننده ترافیک هوایی برابر با ۳۳۰ میلیون تومان است که این رقم به شلوغ بودن یا مهم بودن برجی که آن کنترلکننده در آن مشغول به کار است، بستگی دارد. شاید به نظرتان این مقدار رقم بالایی بنظر بیاید. درست است که کار این افراد، کاری پراسترس نیست، ولی فشار کاری آنها بسیار زیاد است، به این خاطر که حتی یک ثانیه هم نمیتوانند چشم از کارشان بردارند و باید تمام حواس خود را روی کارشان بگذارند.
هوای کابین هواپیما ممکن است شما را بیمار کند
این مسئله که هوای کابین هواپیما از گازهای دود هواپیما آلوده میشود، هیچچیز جدیدی نیست. خلبانهای زیادی در مورد استنشاق بخارات سمی موتور صحبت کردهاند و برخی متخصصان پزشکی آن را سندروم آلودگی هوا مینامند و صنعت هواپیمایی را بهدلیل کمکاری برای مقابله با آن مقصر میدانند. بعضی از همین خلبانها اظهار کردهاند که بعضی اوقات به همین دلیل قادر به کنترل هواپیما نبودهاند.
شما ممکن است بتوانید هواپیما را فرود بیاورید و مردم را نجات دهید
تا زمانیکه از برج مراقبت هواپیما کمک داشته باشید و به فرودگاه مناسبی دسترسی داشته باشید، فرود آوردن هواپیما چندان کار سختی نیست. وقتی بنا به هر علتی نیاز شد که هواپیمایی را فرود بیاورید، اول از همه سعی کنید کار با رادیو هواپیما را یاد بگیرید که کار با آن، آنچنان مشکل نیست. وقتی که یاد گرفتید چگونه با رادیو هواپیما کنید، اولین کاری که باید بکنید این است که دکمه آن را بفشارید و با برج مراقبت ارتباط برقرار کنید. وقتی که ارتباط برقرار شد، مطمئنا افرادی که در برج وجود دارند، شما را به نزدیکترین و مناسبترین فرودگاهی که دارای قابلیت فرود خودکار است، هدایت خواهند کرد.
اصلا نیاز نیست نگران باشید، چون هواپیما بهتنهایی خود را فرود خواهد آورد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هواپیما را در حالت خلبان اتوماتیک «autopilot» قرار دهید. اگر حالت ترمز خودکار «autobrake» را نیز فعال کنید، هواپیما خود در مواقع مورد نیاز ترمز خواهد کرد و به این صورت با انجام دادن این کارهای آسان، شما تبدیل به قهرمانی مردمی میشوید.
نزدیک به ۱۲ دقیقه اکسیژن در ماسک شما وجود دارد
اگر فشار کابین هواپیما زیر آستانه معینی قرار بگیرد، ماسکهای اکسیژن از سقف بیرون میآیند. اگر با این حالت مواجه شدید، ماسک خود را بزنید و آرامش خود را حفظ کنید تا مجددا هواپیما به ارتفاع امن خود بازگردد؛ همه مسافران اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد. درواقع این ماسک هوا حدودا ۱۲ تا ۱۵ دقیقه اکسیژن لازم برای مسافران را فراهم میکند.
فرودهای اضطراری بیشتر اوقات اتفاق میافتند
براساس تحقیقهای انجامشده، گفته میشود که هر فرودگاهی حداقل در ماه تجربه یک فرود اضطراری را خواهد داشت.
احتمالا شاهد تکانهای شدید هواپیما نبودهاید
اگر خیلی خوششانس بوده باشید، تا به حال در سفرهای هواییتان شاهد تکانهای شدید هواپیما نبودهاید. این تکانهای شدید به ندرت اتفاق میافتند. بعضی خلبانهایی که سابقه زیادی دارند، میگویند که در طول سالهای کاریشان شاید حدود پنج دقیقه فقط با این تکانها مواجه شدهاند. و سؤال اینجا است که در طی این تکانهای شدید هواپیما تا چه حد منحرف میشود؟ در طی این تکانها ارتفاع هواپیما ممکن است حدود ۳۰ متر یا بیشتر به سمت بالا یا پایین انحراف داشته باشد.
خلبانها به خواب میروند
طبق تحقیقات و گزارشهای دادهشده، با وجود زمان کاری نامناسب و زیاد خلبانان، بیش از نیمی از آنها در کابین خلبان طی پرواز به خواب میروند.
میتوانید چمدانهای گمشده را خریداری کنید
بر طبق قانون، چمدانهای گمشده یا جامانده در فرودگاه یا هواپیما، قبل از به حراج گذاشته شدن یا به خیریه اهدا شدن، تنها ۹۰روز نگهداری میشوند. شما نیز میتوانید با مراجعه به مراکز فروش این لوازم گمشده یا جا مانده آنها را خریداری کنید. فقط انتظار نداشته باشید که در بین این لوازم طلا و جواهر پیدا کنید.
ممکن است جلیقه نجات نداشته باشید
برخی از مردم جلیقه نجاتهای خود را از زیر یا کنار صندلی خود بهعنوان سوغات از هواپیما به خانه خود میبرند. این اقدام حرکتی ناشایست است. هر هواپیما فقط در آغاز هر روز تک تک صندلیها را بررسی میکند و ممکن است در همان روز چندین سفر داشته باشد. اگر در طی هر سفر یک مسافر یک جلیقه نجات را بردارد، دیگر جلیقه نجاتی باقی نمیماند. به شما توصیه میکنیم بعد از سوار شدن در هواپیما ببینید که جلیقه نجاتتان سر جای خود است یا خیر.
رعد و برق به بیشتر هواپیماها اصابت میکند، ولی جای نگرانی نیست
بیشتر از آنکه ممکن است انتظار برود، هواپیماها با رعد و برق برخورد میکنند. هر هواپیمای مسافربری، بهطور متوسط هر دو یا سه سال یک بار مورد اصابت رعد و برق قرار میگیرد و به همین دلیل بدنه هواپیماها بر این اساس طراحی شدهاند.
رعد و برق از کابین هواپیما عبور نمیکند و به همین خاطر مسافران چیزی حس نمیکنند. وقتی رعد و برق به بدنه هواپیما اصابت میکند، ازطریق پوسته آلومینیومی هواپیما که یک هادی الکترونیکی عالی است، تخلیه میشود. هرچند وقت یک بار آسیبهای خارجی جزئی یا آسیب ناچیز به سیستم الکترونیکی هواپیما وارد میشود که در بیشتر مواقع این آسیبها جدی نیستند.
اگر حتی چهار موتور هواپیما هم از کار بیفتد، شما شانس زنده ماندن دارید
تصور کنید که در ماشین خود در حال پایین رفتن از سرازیری هستید و ناگهان موتور خودرویتان از کار بیفتد. خیلی کم پیش میآید که همه موتورهای هواپیما همزمان از کار بیفتند، اما این اتفاق ممکن است پیش بیاید. دلایلی مختلفی از جمله سوخت بد، خاکسترهای آتشفشان و برخورد با پرندگان برای وقوع این اتفاق ممکن است وجود داشته باشد. در چندین مورد گزارششده از این حوادث، خدمه هواپیما بدون هیچ آسیب یا صدمهای به مسافران، موفق به فرود آوردن هواپیما شدهاند.
خطوط هوایی زمانهای پرواز را تغییر میدهند تا وقتشناس به نظر بیایند
خطوط هوایی زمانهای پرواز خود را تغییر میدهند تا بتوانند سابقه خوبی در وقتشناس بودن و به موقع رسیدن از خود نشان دهند. به همین دلیل ممکن است به شما بگویند که پرواز دو ساعت طول میکشد، ولی در واقع زمان تقریبی پرواز یکساعت و ۴۵ دقیقه است.