ارزش دیجیکالا به ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است
دیجیکالا که در سال ۲۰۱۴ از سوی نشریه «Economist» حدود ۱۵۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده بود اکنون ارزشی بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار دارد.
حمید محمدی مدیرعامل این فروشگاه عنوان کرد که در سال جاری، دیجیکالا موفق به جذب سرمایه ۱۰۰ میلیون دلاری از سوی یک شریک خارجی شده است. از سوی دیگر به تازگی کتاب «عملکرد یکصد روزه دولت دوازدهم» منتشر شده است که در بخش «سرمایهگذاری خارجی» آن (صفحه ۱۰۷) میتوان به جزییات انتقال این ۱۰۰ میلیون دلار به دیجیکالا پی برد که در ازای دریافت ۲۱ درصد از سهام دیجیکالا، به شریک ایرانی پرداخت شده است.
بر اساس آنچه در کتاب مورد بحث منتشر شده، ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه از سوی یک شریک هلندی موسوم به «International Internet Investment Coöperatief U.A.» (به اختصار: IIIC) به این شرکت ایرانی انتقال یافته. نکته مورد توجه اما ارزش دیجیکالاست که بر اساس سهم ۲۱ درصدی و سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از سوی شریک خارجی تخمین زده شده است.
اما آیا دیجیکالا واقعاً ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و میتواند تبدیل به نخستین شرکت یک میلیارد دلاری ایرانی شود؟ روابط عمومی دیجیکالا نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی به سوالات دارد اما «محسن ملایری»، بنیانگذار مرکز شتابدهنده استارتآپهای ایران که بیش از سه سال پیش تخمین ارزش ۱۵۰ میلیون دلاری دیجیکالا را در اختیار مجموعه «Startup World» قرار داده بود و اکونومیست هم از همین آمار استفاده کرد، میگوید: «ارزش ۵۰۰ میلیون دلاری دیجیکالا دور از واقعیت نیست. دستاوردهای دیجیکالا مثل Market Place و مرکز پردازش کالای عظیمی که اخیرا شروع به کار کرده روی درآمد این شرکت تاثیر گذار بوده است و این شرکت میتواند ارزش بالاتری را نیز به دست آورد.»
اما امروز دوباره صحبت از یک حباب تکنولوژی مانند حباب دوره داتکام در میان است و عدهای از کارشناسان عقیده دارند که در یک حباب هستیم. همین مسئله سبب شده تا شرکتی مانند آمازون، دو برابر درآمد سالانهاش ارزشگذاری شود. ملایری معتقد است که بخش زیادی از این ارزشگذاری، به آینده شرکتهایی مانند آمازون یا حتی دیجیکالا مرتبط است: «والمارت شرکتی است که سابقهای بسیار بالاتر از آمازون در زمینه خرده فروشی دارد. حتی درآمد آمازون بسیار کمتر از والمارت است اما ارزش بالاتری نسبت به والمارت دارد چراکه با استفاده از تکنولوژی، به شکل بهینهتری فروش خود را انجام میدهد. در ایران میتوان همین مقایسه را میان دیجیکالا و فروشگاه شهروند یا هایپراستار انجام داد.»
بنیانگذار مرکز شتابدهنده استارتآپهای ایران باور دارد که در آینده، تعداد کاربرانی که به خرید آنلاین روی میآورند افزایش پیدا میکند و همین موضوع در ارزشگذاری دیجیکالا بیتاثیر نبوده است. وی عنوان میکند که در گذشته، گاهی چند دهه طول میکشید تا شرکتها ارزشی میلیارد دلاری پیدا کنند اما امروز به واسطه عصر فناوری، دادهها و اطلاعات شرکتها میتوانند با سرعت بیشتری به چنین ارزشی دست پیدا کنند: «در ایران نیز شرکتهای میلیارد دلاری خواهیم داشت؛ نه تنها این موضوع چندان دور از تصور نیست بلکه رسیدن به چنین ارزشی بسیار نزدیک است.»