اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز
اتوبوسرانی تهران از بدو تاسیس تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی بوده است. امروز به بهانه سالروز افتتاح اولین خط اتوبوسرانی در تهران، با تصاویر اختصاصی کجارو از روند پیشرفت ناوگان حمل و نقل اتوبوسی تهران از گذشته تا به امروز با شما هستیم.
از زمانی که اولین اتوبوس ایران در شهر رشت و توسط یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و سپس این اتوبوس به تهران برای حمل و تقل گروهی مردم استفاده شد، از آن زمان که کرایه این اتوبوس ۳ شاهی بود تا به امروز که تهران یکی از مدرنترین و گستردهترین سیستمهای حمل و نقل شهری دنیا را دارد، ناوگان اتوبوسرانی تهران شاهد تحولات زیادی بوده است. با تصاویر اختصاصی کجارو از تعدادی از اتوبوسهای قدیمی تهران همراه باشید تا شاهد بخشی از این سیر تحول باشیم.
در سال ۱۲۹۸ شمسی و به دنبال ایجاد نارضایتی بین مردم به دلیل نبودن یک سیستم حمل و نقل با کارایی مناسب و با توجه به توسعه شهرها و گسترش شهرنشینی، بلدیه تهران موظف شد تا با تحقیق و بررسی به سیستم حمل و نقل شهری سر و سامانی بدهد و نتایج تحقیقات خود را در اختیار شهرداری قرار دهد.
شهرداری تهران به قانونگذاری برای این سیستم حمل و نقل پرداخت. قوانینی مثل آییننامه انضباطی، تثبیت خطوط اتوبوسرانی، زمان کار این ناوگان و میزان کرایه اتوبوس در این زمان وضع شدند.
در سال ۱۲۹۹ تعدادی اتوبوس زایس از شوروی خریداری شد که با افزایش تعداد آنها، هشت خط اتوبوسرانی با کرایه ۱۰ شاهی شروع به کار کردند.
در سال ۱۳۰۵ لایحه تاسیس شرکت اتوبوسرانی تصویب شد. در سال ۱۳۲۰ حدودا تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران به سرویسدهی میپرداختند که ۹۰ دستگاه از آنها مرسدس بنز بودند.
در سال ۱۳۲۳ تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس به ایران وارد شد که ۳۰ دستگاه به تهران اختصاص یافت.
شرکت مرسدس بنز همواره بخش مهمی از نیاز ناوگان اتوبوسرانی ایران و سراسر دنیا را تامین کرده است. اتوبوسهای این شرکت به دوام و کیفیت ساخت بالا و زیبایی معروف بوده و هستند.
در دهه ۴۰ به تدریج ناوگان اتوبوسرانی شهری به شهرهای دیگر ایران گسترش یافت. شهرهایی مثل مشهد، ارومیه، اصفهان و رشت از اولین شهرهایی بودند که صاحب اتوبوس شهری شدند.
پس از انقلاب اسلامی روند افزایش تعداد شهرهایی که دارای ناوگان اتوبوسرانی شدند ادامه یافت.
در سال ۱۳۸۶ اولین خط تندرو اتوبوسرانی یا BRT در تهران تاسیس شد.
این خط مسافران را از چهارراه تهرانپارس به میدان آزادی میرساند.
امروز در تهران ۱۰ خط اتوبوسرانی تندرو مشغول به فعالیت و اتوبوسهایی کاملا مدرن مشغول سرویسدهی به مردم هستند. اخیرا تولید متروباسهای هیبریدی در تبریز آغاز شده و نخستین نمونههای آن در تهران با ظرفیت جابهجایی ۳۰۰ مسافر مشغول ارائه خدمات به مسافران هستند.