آیا می دانید هواپیما قبل از پرواز چه مراحلی را طی می کند؟
نشستن در سالن انتظار در ساختمان ترمینال فرودگاه، یک روند معمول برای تمامی کسانی است که قصد سفر با هواپیما را دارند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده اید که وقتی شما منتظر هستید، آن بیرون چه کارهایی در دست انجام هستند و چه اتفاقاتی روی می دهند؟
هواپیمایی که قرار است سوار آن شوید، تازه از مقصد دیگری به زمین نشسته و سریع دور زده و از بخش فرود به بخش پرواز تغییر مسیر می دهد.
اما در این بین، وسایل نقلیه و افراد گوناگون اقداماتی را به انجام می رسانند تا هواپیما آماده پرواز شود و به موقع و بدون تاخیر، مسافرگیری و پرواز صورت بگیرد. برای اینکه بدانید این اتفاق ها چیستند و چه کارهایی در زمان انتظار شما روی هواپیما صورت می گیرد، از شما دعوت می کنیم تا ادامه مطلب را از نظر بگذرانید.
۱- پارک کردن هواپیما
به محض فرود هواپیما در باند، مسئولان مراقبت زمینی به خلبان، راه هواپیما (تاکسی کردن هواپیما) را اعلام می کنند. (راه تاکسی با باند فرق دارد.)
در فرودگاه های بزرگ و بین المللی این مسیر تاحدی پیچیده و گیجکننده است اما در فرودگاه های معمولی یک باند و رمپ ساده برای آن در نظر گرفته شده است.
پس از رسیدن به ترمینال، خلبان ها به سمت گیتی که برایشان مقرر گشته می روند و منتظر می مانند تا سرپرست تیم رمپ (پلکان متحرک) باتون های نارنجی و درخشان خود را در هوا تکان دهند.
در این مرحله، خلبان متوجه می شود که آیا باید در ورودی منتظر بماند یا دستوراتی که سرپرست رمپ می گوید را انجام دهد!
هنگامی که سرعت هواپیما برای توقف کامل در حال کم شدن است، ایستگاه نهایی چرخ های جلوی هواپیما یک خط رنگی روی رمپ است که با مدل هواپیما تطابق دارد. این رمپ، هواپیما را به نقطه درست برای سوار شدن مسافران حمل می کند.
۲- تامین انرژی هواپیما
موتورهای هواپیما در طول پرواز برق و نیروی لازم برای حرکت را تولید می کنند، اما تمامی هواپیماهای مسافربری یک موتور جت کوچک دارند که الکتریسته لازم در زمان پارک هواپیما را تامین می کند. به آن واحد توان کمکی یا APU می گویند.
واحد توان کمکی در انتهای مخروط هواپیما قرار دارد و خلبان ها آن را برای تامین انرژی سیستم های هواپیما روشن می کنند. اما باید بدانید که این سیستم، سوخت بسیار زیادی از باک هواپیما مصرف می کند به همین خاطر، در بیشتر فرودگاه ها از سیستم انرژی زمینی یا ژنراتورهایی که در پارکینگ نصب می شوند، برای تامین انرژی وسیله نقلیه استفاده می کنند.
هنگامی که پنل دسترسی هواپیما باز می شود و اتصال به واسطه کابل های بسیار محکم و قوی برقرار می شود، منبع انرژی عوض شده و موتورها خاموش می شوند.
۳- اتصال
APU همچنین انرژی سیستم های کنترل هوای هواپیما را نیز تامین می کند و خوشبختانه، هوا و دمای داخل کابین هنگامی که هواپیما پارک شده را در بهترین حالت حفظ می کند. همانند انرژی زمینی، برخی از فرودگاه ها با استفاده از داکت های انعطاف پذیر با قطرهای بسیار بزرگ، هوای سالم و مناسب را وارد کابین می کنند.
یا، با استفاده از ارسال داکت به داخل هواپیما، هوای داخل کابین را تهویه می کنند. هواپیماهای بزرگ به دو سیستم تهویه هوا در کابین خود نیاز دارند.
۴- پیاده شدن از هواپیما
در این مرحله، مسافران در داخل کابین به صف ایستاده اند تا هر چه سریع تر از هواپیما خارج شوند. اگر گیت مجهز باشد، مسافران از طریق پلی که به درهای سمت چپ جلو وصل می شود، خارج خواهند شد.
در غیر این صورت، پله های متحرک به هواپیما نصب شده و مسافران از پله ها پایین می روند و روی رمپ راه رفته یا با اتوبوس به ترمینال منتقل می شوند.
۵- بارگیری
در حالی که در سمت چپ مسافران در حال پیاده شدن هستند، در سمت راست هواپیما پس از باز شدن در محل نگهداری بارها، تسمه نقاله یا لودر (بارکننده) – بسته به نوع هواپیما – به هواپیما وصل می شود.
Rampie به کارمند خط هوایی گفته می شود که وظیفه بارگیری و تخلیه بار هواپیما را به عهده دارند.
رمپی ها بارها را روی تسمه نقاله می گذارند تا در طرف دیگر، همکارانشان ساک ها و بارها را از روی تسمه برداشته و سوار ماشین حمل بار کنند. در مرحله بعدی، بارها روی نوار نقاله ریخته شده و مسافران می توانند در سالن تحویل بار، ساک و چمدان ها خود را بردارند.
۶- انبار کردن غذا
کامیون های حمل غذا نیز در این مرحله وارد عمل می شوند. جعبه های این کامیون ها با ارتفاع درهای آشپزخانه هواپیما تطابق دارد و تا ورری در بالا می روند.
خدمه کیترینگ هواپیما، باکس های مصرف شده را تحویل گرفته و بسته های جدید را با برچسب هایی که مبدا و مقصد پرواز روی آنها درج شده را به مهماندارها تحویل می دهند.
۷- تمیز کردن سرویس بهداشتی
یکی از کارهایی که رمپی ها انجام می دهند، خالی کردن مخزن سرویس بهداشتی داخل هواپیما و پر کردن آن آب تمیز در مخازن آب است. البته این کار در تمامی توقف های هواپیما صورت نمی گیرد.
۸- سوخت گیری
هواپیما نیازی ندارد که پس از هر بار توقف، سوختگیری کند. تیم فنی و اجرایی هواپیما به خوبی می دانند که چه میزان سوخت برای تردد هواپیما در طول یک روز نیاز است و بنابراین از زمان دقیق سوختگیری دوباره آن نیز مطلع هستند.
۹- بازگشت هواپیما به باند
پوشبَک زمانی صورت می گیرد که هواپیما به وسیله وسایل نقلیه ای که تاگ (یدک کش) یا تراکتور نامیده می شوند، از گیت فرودگاه به باند یا تاکسیوِی برگرداننده می شود.
نزدیک به خروجی، یدککش درست در مقابل چرخ جلوی هواپیما پارک می کند. یدککش ممکن است توسط نوار دوار مستقیما به چرخدنده دماغه هواپیما وصل شود یا ممکن است این امر توسط یدککش چرخشی انجام بگیرد. این تاگها، چرخ دماغه را تا پیش از حرکت هواپیما در جای خود نگه می دارند.
البته در سال های اخیر، تکنولوژی های جدید برای تاکسی کردن هواپیما استفاده می شوند که از جمله می توان به یدککش های تحت کنترل خلبان یا موتورهای الکتریکی که روی موتور فرود هواپیما نصب می شود، اشاره کرد. هر دو این تکنولوژی ها به مصرف بهینه سوخت هواپیما و کاهش سرو صدای آن کمک شایانی می کنند.
۱۰- آماده پرواز و تیکآف
در این مرحله همه کارهای لازم برای پرواز هواپیما صورت گرفته. مسافران جدید سوار شده اند، درهای کابین بسته شده است. هواپیما آماده پرواز به مقصد جدید است و تیکآف صورت می گیرد.