آغاز و پایان فراجنسیتی “نونخ”
پایگاه خبری تریتانیوز/مهناز خدادوست: برخلاف آثار سینمایی موسوم به فمینیست که سعی میکنند بر رنج ها و دردهای زنان تاکید کنند سریال “نونخ” کوشیده بر تواناییهای زنان تاکید کند.
فصل سوم “نونخ” هم نظیر فصول اول و دوم با حضور فراوان کاراکترهای مرد و زن پیش رفت. کارگردان سریال تلاش کرد زنان را از نقش تزیینی که پیشتر در سریالها دیدهایم، خارج کند و نقشی محوری به آنها دهد.
چه دختران نورالدین خانزاده، چه عمههای نورالدین و چه همسران همشهریان نورالدین کم و بیش نقشهایی پرداخت شده دارند و در پیشبرد داستان اثرگذاری خود را دارند.
ابتدای داستان فصل سوم با ماجرای ازدواج ناتمام دختر نورالدین آغاز شده و با رویارویی مجدد نورالدین و دختر پدرمرده ادامه یافته و درنهایت با همراهی دختران نورالدین برای رهایی نورالدین و رفقا از معدن ریزش کرده به نتیجه میرسد.
سعید آقاخانی با شخصیت پردازی متنوع به پرسوناژهای زنان سریالش، قوام داده است.
از دختری با خلق و خوی مردانه که یکتنه از حریم خانواده دفاع میکند تا دختری باردار که جور کمکاریهای شوهر را به دوش میکشد تا عمهها و بانوانی که یار اقتصادی خانواده هستند از جمله بانوان مثبت سریال هستند.
آقاخانی برای رنگآمیزی واقعی سریال بخشی از بار منفی داستان را هم بر دوش زنان گذاشته تا سریال یکدست نشود. دانشجوی اخراجی حقوق که با جعل به دنبال سود مالی است و دختر در آستانه ازدواج نورالدین که مدام خواستگارش را آزرده میکند و همسری که عطش فعالیتهای زیست محیطی دارد، ازجمله کاراکترهای منفی زن سریال هستند.
این رنگ آمیزی سایهروشن که البته به خاطر حال و هوای مفرح سریال، وجه روشناش بهمراتب غلبه دارد بر کلیت سریال، باعث شده واقعپذیری سریال بالا رود و بیننده امروز بتواند خیلی خوب با سریال ارتباط گیرد.
سعید آقاخانی با کاراکترسازی انسانی-و نه شعاری- از زنان “نونخ” راهی تازه را پیش سریالسازان تلویزیونی گذاشته تا به جای تصویر صفر و یک از زنان، تصویری الگومحور درعین مرور ایرادات ساختاری بانوان ارائه کند.
واقعیت هم آن است که دوره فیلمسازی و سریالسازی با توسل به فمینیسم افراطی به پایانش رسیده و باید نگاه فراجنسیتی داشت و از زن تا مرد را درست و همان طور که هست، کالبدشکافی کرد.