نوروز، فرصتی برای فروش یا زمانی برای شکست درام های متوسط
این روزها در حالی به آخرین روزهای اکران های نوروزی نزدیک می شویم که طبق روال چند سال اخیر، ایام نوروز و فراغت بیشتر خانواده ها و دانشجویان و ادارات، روزهای پرفروشی برای کمدی ها و فیلم ها رقم زده است. بدون شک ایام نوروز و عید فطر، فرصتی برای فروش بهتر فیلم ها و به دنبال آن رونق سینما محسوب می شود اما اینکه چه فیلم هایی باید در این مناسبت ها روی پرده سینماها قرار بگیرند نیز نیازمند بررسی و کارشناسی بیشتر است. طبعاً این زمان فیلم هایی را می طلبد که اگر مخاطب در کنار کمدی، انتخاب دیگری داشت، دست کم از حال و هوای آن ایام نوروزی به دور نباشد. تجربه ثابت کرده که در اکران نوروزی بهترین فیلم غیرکمدی و نامتناسب با فضای عید هم نتیجه مطلوب را کسب نخواهد کرد، چه برسد به درام هایی که در جشنواره امسال فیلم فجر حتی موفق نبودند! از این رو شناسایی سلیقه مخاطب سینما در این ایام و نحوه ترکیب و چینش فیلم ها بر اساس موضوع در کنار هم در ایام پرمخاطب اهمیت می یابد.
از سوی دیگر برخی معتقدند که وقتی جشنواره فیلم فجر امسال که به عنوان ویترین آثار سینمایی، با وجود افزایش و تعدد آثار، به جز ۵-۶ مورد، فیلم قابل توجهی نداشت، طبیعتا در اکران عمومی واکران های نوروزی هم نمی توان توقع چندانی داشت که فیلم های ضعیف به فروش قابل توجهی برسند.
در بخش اول این گزارش به سراغ تهیه کنندگانی همچون بیتا منصوری و امیر پروین حسینی و داریوش بابائیان رفتیم و نظرشان را در خصوص چگونگی ترکیب اکران نوروزی رفتیم که در ادامه می خوانید.
بیتا منصوری:
مردم ما در حال حاضر پذیرای ژانرهای دیگر نیستند
بیتا منصوری، تهیه کننده بر این عقیده است که مردم، در حال حاضر پذیرای ژانرهای دیگر – به دلیل آن حس شخصی شان- نیستند، غیر از یکسری مخاطب سینما رو که فیلم های خوب را دنبال می کنند. البته اکران همزمان این فیلم ها به یکدیگر کمک می کند.
بیتا منصوری، تهیه کننده و مدیرتولید در خصوص ترکیب بندی اکران های نوروزی و استفاده از سایر ژانرها در ترکیب این اکران به بانی فیلم گفت: باید فیلمی در ژانرهای دیگر موجود باشد که از آنها در ترکیب نوروز استفاده کنند. در حال حاضر ما ژانر فانتزی نداریم و به سینمای کودک هم بهایی داده نمی شود که بتوان آن را در اکران های عیدنوروز بگنجانند. البته برای اکران عیدفطر چون معمولاً نزدیک تابستان است ممکن است این کار را بکنند، ولی برای اکران نوروز در نظر نمی گیرند. حتی اگر این فیلم ها بفروشد. معمولاً این ژانرها را در کنار فیلم های دیگر قرار می دهند.
وی افزود: درست است طی سالهای گذشته و امسال از ژانرهای مختلفی در ترکیب نوروز استفاده کردند، ولی چیزی که آمار فروش فیلم ها نشان می دهد این است که در حال حاضر مردم فیلم های کمدی را بیشتر می پسندند. حتی ممکن است بعضی از کمدی ها سوژه و موضوع جذابی نداشته باشند، ولی شاید مردم ترجیح می دهند به سینما بروند و در دو ساعتی که آنجا هستند حتی اگر یک لبخند هم بزنند فکر می کنند پولشان حلال شده است! به نظر می رسد مردم ما در حال حاضر پذیرای ژانر دیگری – به دلیل آن حس شخصی شان- نباشند. غیر از یکسری مخاطب سینما رو که فیلم های خوب را دنبال می کنند. البته اکران همزمان این فیلم ها به یکدیگر کمک می کنند. اکران در پردیس های چند سالنه باعث شده که اگر خانواده ای به منظور دیدن فیلم کمدی به آنجا مراجعه کنند در صورتی که موفق به تهیه بلیت آن فیلم نشوند احتمالاً فیلم دیگری را برای تماشا انتخاب می کنند. یعنی سرریز فیلم های کمدی به فروش فیلم های دیگر کمک کرده است، ولی باید ریشه یابی کرد که چرا مردم ما از هر فیلم کمدی استقبال می کنند.
منصوری در ادامه عنوان کرد: نمی خواهم به فیلم خاصی اشاره بکنم، ولی فکر می کنم به طور کلی فیلم های جشنواره امسال نسبت به جشنواره سال های گذشته بسیار متفاوت بود، شاید دوستان فیلمساز کمی مخاطبان را دست کم گرفته بودند. به نظرم برخی تهیه کنندگان و کارگردانان ما تصور می کنند که سوپراستارها می توانند به فروش فیلم کمک کنند و ملاک انتخاب بازیگران اصلی فیلم را براساس محبوبیت و شهرت می گذارند. این موضوع نه تنها به قصه بسیاری از فیلم ها کمک نمی کند بلکه ضربه می زند. متاسفانه این موضوع را در جشنواره در چند فیلم از چند کارگردان قدیمی که از آنها انتظار بیشتری می رفت دیدم، در حالی که بسیاری از فیلم ها بدون سوپراستار صرفاً با پرداخت و فیلمنامه خوب توانسته اند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند که نتیجه آن فروش فیلم است.
تهیه کننده فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در خصوص اکران نوروزی امسال عنوان کرد: تاکنون که نسبتاً فروش ها خوب بوده است. در مصاحبه هایی از فیلمسازان دو فیلمی که ژانر اجتماعی داشتند هم دیدم که این شهامت را داشته اند که بگویند فروش فیلم های کمدی به فروش فیلم های آنان کمک کرده است و این بسیار خوب است، ولی با توجه به انبوه فیلم هایی که پشت گیشه مانده اند و بسیاری از آنها چند سالی است که به اکران راه پیدا نکرده اند فکر می کنم که دوستان شورای صنفی چند هفته ای را هم در عیدفطر و هم اکران نوروزی آوانس می دهند. مثلاً اگر قرار است فیلمی اول اردیبهشت اکران شود همان اردیبهشت شروع هفته آن محسوب می شود و هفت هفته ای که سرگروه دارند محاسبه می شود، ولی این اتفاق برای فیلم های عیدفطر و عیدنوروز نمی افتد و آوانس چند هفته ای به آنها می دهند. همچنین به نظرم این ملاک مربوط به قبل بود که می گفتند اسفند، ماه سوخته برای اکران محسوب می شود و فیلمی نخواهد فروخت اما در طی دو- سه سال اخیر به این نتیجه رسیده اند که اسفند هم ماه خوبی است به شرطی که فیلمی خوب اکران شود، مردم هم استقبال خواهند کرد و دیگر نیازی نیست که آن آوانسی که ذکر کردم را به فیلم های نوروز و عیدفطر بدهیم.
مدیر تولید فیلم سینمایی «تقاطع» ادامه داد: معتقدم که در هر صورت مردم از فیلمی که خوب باشد استقبال خواهند کرد. البته امسال اتفاق دیگری هم در خصوص تبلیغات فیلم ها به دلیل نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری افتاد. به این فکر می کردم که ای کاش هر سال یک انتخابات در کشور داشتیم، یعنی یک سال انتخابات ریاست جمهوری، سال بعد انتخابات شورای شهر، سال بعد انتخابات مجلس باشد تا صدا و سیمای ملی ما فرصتی که برای تبلیغ فیلم های اکران نوروز با نحوه پخش و پذیرفتن تیزرها- همراه با حجابی که حجاب معمول سینماست- بوجود آورد و ای کاش این تبلیغات تداوم پیدا می کرد تا به فروش فیلم ها هم کمک کند. البته من زیاد ماهواره نگاه نمی کنم، ولی چند باری دیدم که رب فلان و یا آبلیموی فلان اجازه و فرصت تبلیغ دارند، ولی به بخش فرهنگی که می رسد با تبلیغ فیلم مخالفت می شود و تهیه کننده مشکل پیدا می کند. صدا و سیما هم که به فیلم ها کمک نمی کنند. امسال شاید به دلیل انتخابات همانند سالهایی که انتخابات داریم کمی در این مورد آسان گرفته شد و روال عادی و معمول که در زندگی فرهنگی اتفاق می افتد را رعایت کردند. ای کاش هر سال انتخابات داشته باشیم که به فروش فیلم ها کمک کند. البته جدا از گرانتر شدن بلیت ها شاید فروش فیلم ها نتیجه تبلیغات صدا و سیما بوده باشد.
وی در خصوص تداوم اکران فیلم هایی که بعد از ۱۰ هفته کف فروش خود را از دست نمی دهند، عنوان کرد: به هر حال ممکن است در طول سال به فیلم هایی که به فروش بسیار بالا و چند میلیاردی می رسد باز هم در برخی از سالنها تنها یک سانس اختصاص بدهند. در نتیجه فکر می کنم در این چند هفته فرصت خوبی است که مردم فیلم مورد نظر را ببینند. قطعاً وقتی فیلم فروش بالایی دارد رایت نمایش خانگی اش را هم می تواند به خوبی واگذار کند و بقیه این امکان دارند که در تلویزیون خانه شان فیلم را ببینند. فکر می کنم قانون کف فروش فیلم ها باید باشد به دلیل اینکه تولید فیلم های سینمایی ما بالاست و امکان نمایش آنها به اندازه تولید نیست. بسیار خوشحالم که اخیراً چند سالن پردیس چند منظوره افتتاح شده است و امیدوارم در سالهای بعد به تعداد کافی برای نمایش فیلم های تولید شده سالن سینما داشته باشیم و آن وقت می توانیم راجع به اینکه فیلم هایی که کف فروش خود را از دست نمی دهند صحبت کنیم. در حال حاضر وقتی فیلمی کف فروش خود را از دست ندهد و به اکرانش ادامه دهد فرصت اکران فیلم هایی که تولید شده را از آنها می گیرد. بعد از اینکه چندین هفته قانونی روی اکران بود تنها سرگروه خود را از دست می دهد و برای کسانی که در این چند هفته موفق نشده اند فیلم را ببینند محدودیت ایجاد می شود، کسی که خواهان دیدن آن فیلم باشد باید پیگیری کند ببیند که آن فیلم در کدام یک از سینماهای شهر اکران می شود.
وی در پایان با اشاره به محدودیت هایی که تنوع ژانرها از جمله سینمای کودک با آن مواجه است افزود: مثلا جشنواره ای که به سینمای کودک مرتبط است نه زمان مشخص دارد و نه جای مشخص، یک سال در همدان برگزار می شود و سال بعد معلوم نیست که آیا برگزار می شود یا خیر و دائماً تاریخ برگزاری آن تغییر می کند. همین موضوع مبنی بر کم اهمیتی و به حساب نیاوردن مخاطبان آن است. چه انتظاری می توان داشت؟ وقتی تهیه کنندگان می توانند فیلم های پرفروش در ژانر کمدی داشته باشند چرا باید این ریسک را بکنند که روی فیلم کودک سرمایه گذاری کنند؟ من چون یکی- دو فیلم کودک داشته ام با مشکلات حمایتی زیادی روبرو شدم و تلاش زیادی کردم اتفاق بهتری برای این فیلم ها بیفتد، ولی متاسفانه نتیجه نگرفتم. فکر می کنم این موضوع کم اهمیت شمردن مخاطبان کودک است، مخاطبانی که اتفاقاً با توجه به فیلم هایی که در ماهواره و نمایش خانگی می بینند کاملاً به روز هستند و به دست آوردن دلشان بسیار سخت است.
داریوش بابائیان:
«ابد و یک روز» و «سالوادور» از تبلیغات ماهواره ای استفاده زیادی کردند
داریوش باباییان تهیه کننده، معتقد است ترکیب بندی اکران نوروز باید توسط یک گروه کارشناسی خبره پخش که در یک اتاق فکر به یک جمع بندی رسیده باشند، بدون رابطه بازی صورت بگیرد تا فیلم ها موفقیت بیشتری داشته باشند. همچنین بسیار خوشحالم که فیلم هایی مثل «گشت۲» و «خوب، بد، جلف» بدون تبلیغات ماهواره ای به این فروش بالا دست پیدا کردند.
داریوش بابائیان، تهیه کننده و سینمادار در خصوص ترکیب اکران فیلم های نوروزی به بانی فیلم گفت: به نظرم ترکیب بندی اکران نوروز باید در یک اتاق فکر توسط یکسری افراد خبره کاملاً جدا از شوراها و سرگروهها تعین شود. حضور فیلم کمدی هم در این ترکیب صددرصد اولویت دارد به دلیل اینکه ایام نوروز مردم می خواهند شاد باشند. برنامه های تلویزیون و سایر برنامه های متفاوتی که در جامعه است شاد است و اگر فیلم های ما تلخ باشد و یا فیلم هایی باشد که داستانش با برنامه های نوروز نخواند مسلماً آن فیلم ها زمین خواهند خورد. می توان گفت مقداری ناکارشناسانه اکران می کنیم. می بینید که فیلم «گشت۲» و «خوب، بد، جلف» در این مدت بسیار عالی فروختند به طوری که حتی فیلمی که در جشنواره جایزه بهترین فیلم از نظر مخاطبان را دریافت کرد با اینکه حمایت ارگان ها را هم داشت نتوانست به فروش مطلوبی برسد. فیلم هایی مثل «آباجان»، «سه بیگانه» و «یک روز بخصوص» سرنگون شدند نه به دلیل اینکه فیلم های بدی بودند، بلکه به دلیل اینکه زمان اکرانشان در کنار این فیلم ها مناسب نبود. همچنین سرویسی که توسط سینما و توسط افراد به آن فیلم ها داده می شود مسلماً به این فیلم ها نمی تواند تعلق بگیرد چرا که سینماداران و مخاطبان خواستار آن نوع فیلم کمدی هستند. حال اگر در کنار این فیلم های پرفروش دو فیلم کمدی ضعیف تر هم اکران می شد جواب می داد، ولی این موضوع بستگی به این دارد که تبلیغات وسیع تلویزیونی را در داخل کشور داشته باشیم.
وی افزود: حضور فیلم موزیکال کودکان در اکران های نوروزی صددرصد موفق است و خانواده ها به جای اینکه کودکان خود را به تماشای این دو فیلم کمدی ببرند می توانند آنها را به تماشای فیلم های مخصوص خودشان ببرند. می توانست فیلم های دیگری از نوع جوانانه تر مثل فیلم «فراری» و… در کنار این فیلم ها باشد و قطعاً جواب می داد. «آباجان» فیلم خوبی است، ولی اصلاً با موقعیت نوروز سنخیت نداشت و به آن لطمه بسیار بزرگی زد. حتی فیلم «ماجرای نیمروز» هم اگر در ماه رمضان یا عیدفطر اکران می شد نتیجه بهتری می گرفت. به هر جهت این ترکیب بندی باید توسط یک گروه کارشناسی خبره پخش که در یک اتاق فکر به یک جمع بندی رسیده باشند و بدون رابطه بازی صورت بگیرد و موفقیت بیشتری داشته باشند. بسیار خوشحالم که فیلم هایی مثل «گشت۲» و «خوب، بد، جلف» بدون تبلیغات ماهواره ای به این فروش بالا دست پیدا کردند.
وی با اشاره به موفقیت درامی همچون «ابد و یک روز» در نوروز گذشته عنوان کرد: «ابد و یک روز» به دلیل اینکه جوایز زیادی در جشنواره فیلم فجر گرفته بود در نظر مردم بزرگ شده بود، در کنار فیلمی مثل «۵۰ کیلو آلبالو» و همچنین تیزرهای ماهواره ای فروش بسیار موفقی داشت، ولی «ماجرای نیمروز» تبلیغات ماهواره ای نداشت. حتی اگر «سیانور» هم تبلیغات ماهواره ای داشت بیشتر از این رقم می فروخت. به هر جهت قشری که این نوع فیلم را دوست دارد به سینما می رود، ولی با اینکه سه فیلم «ماجرای نیمروز»، «آباجان» و «یک روز بخصوص» اطلاع رسانی و تبلیغات خوبی داشتند نتیجه مطلوب را نگرفتند. «ابد و یک روز» و «سالوادور» از تبلیغات ماهواره ای استفاده زیادی کردند.
بابائیان در خصوص تداوم اکران فیلم هایی که کف فروش خود را از دست نداده اند نیز بیان کرد: به نظرم باید این فیلم ها عوض شوند و جای خود را به فیلم های دیگر بدهند. این را گروه شورای صنفی باید تعیین کند. با اینکه از برخی از فیلمها حمایت شد یا در سرگروه خود به هفت هفته رسیدند و هفته اول نوروز را هم برایشان محاسبه نکردند تا مساعدتی برای این فیلم ها فراهم شود. متاسفانه برای چند فیلم اکران نوروز این راهکارها جواب نداد و شکست صددرصد سرمایه گذاری در این فیلم ها مشهود بود. در سال گذشته نیز ۷-۸ فیلم به سودآوری رسیدند و بسیاری از فیلم ها با فروششان به سرمایه اولیه هم نرسیدند. امسال هم این موارد را داریم مگر اینکه سینماها را برای یکسری فیلم تقسیم کنیم و بگوییم که این این فیلم ها به دلیل اینکه می توانند در این سینماها به فروش برسند در این سینماها اکران شوند و فیلم هایی که می توانند در سینمای لوکس تری جواب بهتری بگیرند را به سینماهای لوکس تر بدهند. این مسائل باید کارشناسی شود تا موثر باشد. به هر جهت سینمادار و فیلمساز هم فروش خوب می خواهند اما اگر کارشناسی نشود یکی از این دو قشر ضرر می کنند. امیدوارم از این به بعد آنقدر برنامه ریزی اکران مرتب و منظم شود که همه فیلم ها از سود و یک دست بودن اکران بهره مند شوند. همچنین امیدوارم از سینما و سینمادار طوری حمایت شود که دولت به صاحبان فیلم سوبسیدی بدهد تا فیلم را با قیمت پایین تری در اختیار مخاطب قرار دهند، سینما مخاطبان بیشتری داشته باشد تا شاهد ضرر و زیان در تولید آثار سینمایی نباشیم.
امیر پروین حسینی:
سلیقه مخاطب در ترکیب بندی اکران نوروز امسال به خوبی پیش بینی نشد
سید امیر پروین حسینی، تهیه کننده فیلم «من سالوادور نیستم» معتقد است که ترکیب فیلم های نوروزی امسال به خوبی ترکیب سال گذشته نبود که شاید به تعداد کافی فیلم خوب وجود نداشت. او گفت: به نظر می آید که در این ترکیب بندی سلیقه مخاطب به خوبی پیش بینی نشده است. البته فکر می کردم در این ترکیب فیلم «ماجرای نیمروز» مخاطب بیشتری داشته باشد، ولی نمی دانم چرا نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند.
سید امیر پروین حسینی، تهیه کننده در خصوص نحوه ترکیب اکران های نوروزی به بانی فیلم گفت: فکر می کنم این کمدی ها هستند که به اکران نوروز کمک کرده اند. اکران نوروز امسال شامل ۶ فیلم بود که دو فیلم کمدی بود. کمدی ها خوب می فروشند که سینما رونق می گیرد. اگر کمدی در این ترکیب وجود نداشت هیچ فیلمی نمی فروخت. به نظرم اگر چهار فیلم دیگر خوب نفروشند، کمدی ها به فروش آنها هم کمک می کنند. چون ممکن است مردم به سینما بروند و سالن آن فیلم کمدی پر باشد و مردم مجبور شوند فیلم دیگری را ببینند و یا اینکه با فیلم های دیگری آشنا شوند و دفعات بعد به تماشای آن فیلم ها بروند. چه در نوروز و چه هر فصل دیگر یک سبد اکران داریم که معمولاً ۶ فیلم روی اکران است. وقتی بررسی می کنیم می بینیم که در ۱۰ فیلم پرفروش سال ۹۵ فقط دو فیلم آن جزو اکران نوروزی بودند و هشت فیلم دیگر در طول سال اکران شده اند. بنابراین نمی توانیم قاعده ای مبنی بر کمدی و یا غیرکمدی بودن فیلم در نظر بگیریم. فیلمی که قابلیت فروش داشته باشد چه در اکران نوروز و چه در زمان های دیگر سال فروش خود را خواهد داشت.
وی افزود: همچنین در سال های گذشته نمونه فیلم کمدی هم داشته ایم که چون فیلم خوبی نبوده در زمان های مختلف سال نفروخته است. به نظرم به خود فیلم بستگی دارد که خوب یا بد باشد و به زمان اکران یا فیلم های دیگری که با آن فیلم اکران می شود ارتباطی ندارد. نمی گویم این دو مورد تاثیری ندارد، ولی واقعاً تعیین کننده نیست و فروش فیلم به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه چند سال اخیر نشان داده است که- فروش های عجیب و غریب با فیلم «من سالوادور نیستم» شروع شد- مردم از فیلم خوب استقبال می کنند. وگرنه در سال ۹۵ شاید بیش از ۲۰ فیلم کمدی داشتیم که سه یا چهار فیلم توانستند به فروش خوبی برسند. این موضوعی است که آمار نشان می دهد. فیلم هایی در سال ۹۵ اکران شدند که کمدی بودند و از تمام ابزارهای تبلیغاتی هم استفاده کردند، ولی فروش آنها به یک و نیم میلیارد تومان هم نرسید و حتی پول ساخت فیلم هم در نیامد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «زاپاس» ادامه داد: به اعتقاد من نمی توانیم بگوییم که مثلاً این کمدی ها اگر در نوروز اکران می شدند ممکن بود ۱۰ میلیارد تومان فروش کنند. آمار و ارقام می گوید که هروقت فیلم خوبی در هر ژانری اکران شده مخاطب خود را داشته است. تنها دو فیلم از فیلم های اکران نوروز سال گذشته که فروش بالای ۱۰ میلیارد تومان داشته اند کمدی بود و بقیه فیلم ها در ژانرهای مختلف اجتماعی، اکشن و… بودند و فروخته اند. باید این واقعیت را بپذیریم که مردم از فیلم خوب مطلع می شوند و هم استقبال می کنند. به طور کلی معتقدم که فیلم های پر مخاطب در مناسبت هایی مثل عیدفطر و عیدنوروز- که فصل های خوب اکران محسوب می شوند- باعث می شوند که بقیه فیلم هایی که در آن زمان اکران شده اند هم مخاطب بیشتری داشته باشند. اگر فیلمی در نوروز به فروش قابل قبول نرسیده باشد مربوط به خود فیلم می شود.
پروین حسینی در خصوص ترکیب اکران نوروزی امسال عنوان کرد: فکر می کنم ترکیب فیلم های نوروزی امسال به خوبی ترکیب سال گذشته نبود. شاید به تعداد کافی فیلم خوب نداشتیم. به نظر می آید که در این ترکیب بندی سلیقه مخاطب به خوبی پیش بینی نشده است. البته فکر می کردم در این ترکیب فیلم «ماجرای نیمروز» مخاطب بیشتری داشته باشد، ولی نمی دانم چرا نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند. به هر حال وقتی فیلمی به عنوان فیلم اول آرای مردمی شناخته می شود در اکران عمومی هم توقع بیشتری از آن می رود. در این مسئله اشکالی وجود دارد که من هم نمی دانم مشکل اصلی کجاست و بهتر است همان دوستانی که فیلم ها را اکران کرده و آمار را اعلام می کنند بگویند، ولی به هر حال با منطق جور در نمی آید.
پروین حسینی در پاسخ به این سوال که آیا لازم است که فیلم هایی که حتی بعد از ۱۰ هفته کف فروش خود را از دست نمی دهند در اکران باقی بمانند یا خیر، تاکید کرد: در این خصوص قانونی نداریم، قانون را برای هر فیلم تغییر می دهند. فیلم «من سالوادور نیستم» بعد از سه هفته باید از کل سینماهای ایران برداشته می شد، ولی فیلم های دیگری داریم که در ۱۵-۱۶ هفته اکران شدند. مثلاً فیلم «فروشنده» اکران شد، بلیتش را هم گران کردند. در شورا هر کاری بخواهند برای فیلم های خودشان می کنند و قانونی به آن معنا وجود ندارد، قانون در راستای منافع دوستان تعیین می شود وگرنه فیلمی مثل «سالوادور» در اوج با آن همه مخاطب و این همه اعتراض فکر می کنم تنها فیلمی بود که برایش قانونی بوجود آمد که سر ۱۰ هفته هیچ سینمایی حق ندارد این فیلم را اکران کند، بسیار عجیب و غریب بود. سال گذشته بارها قانون تغییر کرده و برای هر فیلمی که منافعی در آن بوده قانون عوض شده است. یک دفعه قیمت بلیت تغییر می کند و زمان اکران زیاد می شود و تعداد سالن ها عوض می شود، اکران شهرستان ها برای آن فیلم طولانی تر می شود یا اینکه می گویند ماه رمضان را دو ماه حساب می کنیم! قوانین تنها به فیلم های خاصی تعلق پیدا می کند و در مورد فیلم هایی که به جایی وصل نیستند اعمال می شود. اینها بازی هایی است که در اکران است وگرنه من قانونی نمی بینم. این قانون ها سال گذشته چندین بار شکسته شده است.
وی اضافه کرد: امیدوارم که تعداد سالن های سینما آنقدر زیاد شود و جنبه پخش کننده ها و اکران کننده ها آنقدر بالا رود که عدالتی نسبی برقرار شود.