تریتا نیوز

منو اصلی

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما

logo

  • صفحه اصلی
  • اقتصاد
  • واریته
  • سلامت
  • درباره ما
  • بازدید سفرای ۱۲ کشور از غرفه شرکت ملی صنایع مس ایران در نمایشگاه ایران کانمین ۲۰۲۵

  • حضور همراه اول در ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران

  • قهرمان شطرنج کشور در خانواده بزرگ بیمه آسیا

  • تداوم روند نزولی NPL در بانک اقتصادنوین

  • ادعاهای کذب و توهین آمیز بیان شده در سیما اصلاح شود؛ فرهنگستان علوم پزشکی بر اساس وظایف ابلاغی خود در قانون عمل می کند

  • شناخت دقیق مشتری و بازاریابی هوشمندانه، مسیر توسعه پایدار بانک است 

  • بازسازی بافت های فرسوده منطقه دوازده تهران، به همت موسسه اعتباری ملل

  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای پیشبرد طرح نهضت ملی

  • نوسازی سیستم کنترل توربین واحد NF2 در پتروشیمی بندرامام

  • ساخت و اصلاح موفق «کراشر نمک» در واحد شستشوی نمک پتروشیمی اروند با توان متخصصان داخلی

واریته
صفحه اصلی›واریته›سرنوشت « بازار مسکن » پس تفکیک وزارت راه و شهرسازی

سرنوشت « بازار مسکن » پس تفکیک وزارت راه و شهرسازی

توسط اپراتور خبر
۱۳۹۶-۰۳-۱۷

۶ سال پس از ادغام دو وزارتخانه «مسکن و شهرسازی» و «راه و ترابری»، به رغم «بازخورد مثبت» و کاملا مشهود ناشی از «ادغام» در مباحث مرتبط با شهرهای کشور، هیات دولت در تصمیمی غیرمنتظره، با تدوین لایحه «تفکیک وزارت راه و شهرسازی»، بازگشت به سیاست‌گذاری جزیره‌ای برای دو حوزه غیرقابل تجزیه از هم را در دستور کار قرار داد.

آنچه دولت در روزهای اخیر و به‌صورت ناگهانی –بدون اطلاع قبلی درباره تصمیم به تفکیک وزارت راه و شهرسازی- در قالب انتزاع «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» از یکدیگر، در قالب تدوین لایحه تدارک دیده است، در صورت تصویب نهایی،‌ به قطع ارتباط حیاتی بین این دو حلقه‌ مکمل منجر خواهد شد که تبعات آن می‌تواند همه اهداف و برنامه‌های ۴ سال گذشته در نظام شهرسازی و تعادل‌بخشی به جمعیت و فعالیت در پهنه جغرافیایی کشور را از «ریل» خارج کند.

اعلام خبر «تدوین لایحه تفکیک وزارت راه و شهرسازی» طی دو روز اخیر باعث واکنش صاحب‌نظران در نقد جدی این تصمیم و مخالف با آن شد. بررسی‌ تبعات و آسیب‌های تجزیه راه و شهرسازی نشان می‌دهد: «تیغ» انتزاع علاوه بر اینکه در وزارت راه و شهرسازی به لحاظ وقوع زلزله ساختاری-اداری، «تولید دردسر» می‌کند و پایداری نسبی حاکم بر چارت مسوولیت‌ها را به هم بریزد، در حوز‌های حمل و نقل، شهرسازی، مسکن و زیرحوزه‌های مربوطه، آسیب وارد خواهد کرد که تبعات حتمی آن، خنثی‌شدن برنامه‌های ۴ سال گذشته در این حوزه‌ها قبل از به بار نشستن کامل آنها خواهد بود.

پایان شهرسازی ریل پایه

مهم‌ترین برنامه وزارت راه و شهرسازی در مقطع فعلی که سنگ بنای آن حدود دو سال پیش گذاشته شد، اجرای سیاست «شهرسازی ریل‌پایه» است. بر اساس این سیاست، «شبکه حمل و نقل ریلی» چه در درون شهرهای بزرگ و چه در فاصله بین شهرها، در خدمت «مولفه‌های شهرسازی» قرار می‌گیرد به این معنا که وزارت راه و شهرسازی با استفاده از امتیاز در دست داشتن اهرم‌‌های سیاست‌گذاری هر دو حوزه به‌صورت همزمان، شهرهای موجود به‌خصوص مناطق شهری بکر و مستعد جذب جمعیت را از طریق تجهیز به حمل و نقل ریلی، سکونت‌پذیر کند. با تفکیک این دو وزراتخانه می توان انتظار داشت که شهرسازی ریل پایه نیز به محاق برود.

آسیب بازار مسکن

آسیب دیگر که مستقیم متوجه بخش مسکن می‌شود، «تاخیر در بروز رونق ناشی از جو روانی تجزیه وزارتی» خواهد بود. تجربه تغییر ساختار وزارتخانه‌ها در دوره قبل- ادغام- نشان می‌دهد: در جریان تغییر ساختار که می‌تواند فرآیند اجرای کامل آن، سال‌ها به طول بینجامد، بی‌عملی در مدیران تحت تاثیر صبر و انتظار برای اعلام چارت جدید، افزایش پیدا می‌کند. در این دوره، با توجه به مقطع حساس بازار مسکن –حالت میانه رکود و رونق- این بخش نیازمند مراقبت دقیق نسبت به حسن اجرای سیاست‌های محرک است. بنابراین هر نوع تغییر شدید اداری در ساختار سیاست‌گذاری بخش مسکن که تجزیه وزارت راه و شهرسازی از جمله آن است، به بخش آسیب خواهد زد.

لینک کوتاه مطلب: https://tritanews.ir/?p=14260

مطالب مرتبط درباره نویسنده

  • واریته

    تهدید و مجروح‌کردن یک محیط‌بان خوزستانی توسط شکارچیان آهو

    ۱۳۹۶-۰۲-۰۲
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    پیش بینی بازار اجاره بهای مسکن در سال ۹۶

    ۱۳۹۶-۰۲-۱۰
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    استفن کینگ: ترامپ شبیه کلاهبردارهای داستان‌هایم است!

    ۱۳۹۶-۰۱-۱۹
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    پیش بینی پایان جهان در ۳ اردیبهشت به حقیقت نپیوست و ما هنوز زنده‌ایم؛ اما چرا؟!

    ۱۳۹۷-۰۲-۰۹
    توسط اپراتور خبر
  • واریته

    نشانه های فرسودگی شغلی

    ۱۴۰۳-۰۲-۱۴
    توسط مهناز خدادوست
  • واریته

    علت گرانی پیاز چیست؟

    ۱۳۹۶-۰۵-۰۲
    توسط اپراتور خبر

پاسخ دادن لغو پاسخ

تبلیغات

  • آخرین

  • محبوب

  • دیدگاه ها

  • بازدید سفرای ۱۲ کشور از غرفه شرکت ملی صنایع مس ایران در نمایشگاه ایران کانمین ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۱۲
  • حضور همراه اول در ششمین نمایشگاه شهر هوشمند و هوش مصنوعی ایران

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۱۲
  • قهرمان شطرنج کشور در خانواده بزرگ بیمه آسیا

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۱۲
  • تداوم روند نزولی NPL در بانک اقتصادنوین

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۱۲
  • ادعاهای کذب و توهین آمیز بیان شده در سیما اصلاح شود؛ فرهنگستان علوم پزشکی ...

    توسط مهناز خدادوست
    ۱۴۰۴-۰۸-۱۲
  • عفونت بند ناف نوزادان را جدی بگیرید

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۲۰
  • کوالکام می گوید در صورت پیوستن به برادکام، دو مشتری مهم خود را از دست ...

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۱۱-۲۳
  • خون دماغ یعنی ….

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۲-۲۳
  • تبلیغات محیطی جذاب و بی‌نقص با نمایشگرهای حرفه ای Outdoor سامسونگ

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۷-۲۹
  • بهترین زمان برای خرید لپ‌تاپ چه زمانی است؟

    توسط اپراتور خبر
    ۱۳۹۶-۰۳-۱۶
  • مریم نجفی رحیمیان
    در
    ۱۴۰۱-۰۳-۱۸

    مهدی احمدی رییس اداره کل روابط عمومی خبرداد: اعلام اسامی برندگان جوایز قرعه کشی در ...

    سلام خسته نباشید سوال ...
  • قیمت آهن انبار مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    بیماری‌هایی که کلیه را عفونی می‌کنند

    با سلام ممنون از ...
  • آهن مشهد
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۱۷

    با کفش Futurecraft 4D آدیداس آشنا شوید؛ کتانی ساخته شده با فناوری چاپ سه بعدی

    خیلی مقاله عالیی بود ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • مهناز خدادوست
    در
    ۱۴۰۱-۰۲-۰۶

    ۱۳۸۸ فقره وام ازدواج توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شد

    با سلام و ارادت ...
  • خانه
  • واریته
  • سلامت
  • اقتصاد
  • درباره تریتا
  • تبلیغات در تریتا
  • درباره ما
تمامی حقوق این وبسایت برای تریتانیوز محفوظ است