جشنواره جهانی وظیفه دارد دنیا را با هنر و سینمای ما بیشتر آشنا کند
محمدمهدی حیدریان معتقد است برگزاری جشنوارهها گذرگاهی برای رسیدن به دیپلماسی فرهنگی است و میتواند ارتباط میان اهالی فرهنگ ایران با دیگر کشورها را تسهیل ببخشد.
به گزارش ستاد خبری سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، رئیس سازمان سینمایی با حضور در پردیس سینمایی چارسو و دیدار از غرفه بخشهای مختلف اظهار کرد: همیشه برای ما طراحی مراسم و قالبها بر اساس اینکه هدف چیست و چطور میتواند برای رسیدن به اهداف مورد نظر ما را کمک کند اهمیت داشته است. در آینده پیش روی سینما، سهم فعالیتهای بین المللی را بسیار بیشتر از چیزی که تا امروز بوده باید ببینیم به دلیل اینکه حوزه فرهنگ قبل از بقیه عرصهها و به عنوان پیشتاز و جلودار بقیه حوزهها توانسته است با زبان بین المللی ارتباط برقرار کند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سینمای ایران صاحب تفکری پایدار است، گفت: اعتقاد ما این است اگر قرار باشد اتفاقی به صورت پایدار در هر حوزهای رخ دهد، ابتدا نیاز به یک کار فرهنگی دارد، پس من از تفکری حرف میزنم که از بالا به شرایط نگاه میکند و فرض این است که فرهنگ جلودار و زمینه ساز دیگر عرصههاست و با تعریف نیازها میتواند سهم خودشان را داشته باشند.
رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه غفلتهایی در این بخش اتفاق افتاده، اظهار کرد: ما از سینما به عنوان پرچمدار حوزه فرهنگ در حضورهای بین المللی به عنوان پیشانی دیپلماسی فرهنگی استفاده نکردیم. اما حالا به دلیل اینکه قصد داریم در دیگر حوزه ها مشارکت فعالی در مجامع خارجی داشته باشیم می توانیم به پتانسیل سینمای ایران به عنوان یک حرکت پیش رونده توجه ویژه داشته باشیم. تفاوت عرصههای بین المللی امروز با گذشته در این است که قبلا چادر میزدند و پرچم کشورشان را هم نصب میکردند و همه افراد حاضر هم از همان کشور بودند، دور هم جمع میشدند و مشغول یک فعالیت میشدند. اما امروزه برای اینکه حضور در عرصههای بین المللی مورد پذیرش واقع شود، معمولا با ترکیبی از اعضا این اتفاق میافتد تا نتیجه تاثیر بهتری بگذارد. از طرفی چگونگی حضور در مجامع بین المللی هم مهم است. اینکه چه میخواهیم بگوییم و با چه شکلی در سطح بینالمللی حاضر میشویم، این خط قرمزی است که هر فردی به آن توجه کرده تا با شخصیت و ظاهر و هویت خودش حاضر شود، اگر قرار باشد ما در پوست و قالب دیگران ظاهر شویم، نمیتوانیم برای خودمان آوردهای داشته باشیم. در نهایت به بهترین شکل میتوانیم یک کپی کار موفق باشیم و نمیتوانیم یک محصول اصل و با هویت را ارائه کنیم.
حیدریان همچنین اضافه کرد: ما باید به خاطر حوزه فرهنگ و دیگر حوزهها سینما را که تاثیر و فراگیری بیشتر دارد، به عنوان سفیر خودمان به عرصههای بین المللی عرضه کنیم. این سفیر باید در میان مردم حاضر شود و جشنوارهها به عنوان جایی که در معرفی ما نقش داشته و دارند، همچنان مورد نظر و نیاز ما هستند، اما تنها یک معبر و گذرگاه برای حضور ما در سایر جوامع است. جشنواره جهانی امکان ارتباط فرهنگی را ایجاد میکند.
رئیس سازمان سینمایی درباره برگزاری جشنواره جهانی فجر اظهار کرد: آئینها و مراسمهایی مانند جشنوارههای جهانی را باید طراحی کنیم تا موقعیتی ترکیبی از نیروها و اهل فرهنگ ایران در خارج با بخشی از فرهنگیان و هنرمندان ایران در پروسهای با هم آشنا شوند؛ در این میان آنها با قابلیتهای ما آشنا میشوند، ما از انتظارات آنها باخبر میشویم و با زبانی که میتوان با آنها ارتباط گرفت آشنا شویم تا در نهایت به انتقال منظور و مقصود بهتر بینجامد.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد: جشنواره جهانی همان موقعیتی است که برای آن ماموریتی را در نظر گرفته و وظیفه دارد دنیا را با فرهنگ و هنر و سینمای ما و ما را با توقع و انتظار و هنرمندان آنها بیشتر آشنا کند، همچنین بازاری را پیشبینی کردهایم که همهچیز صرفا جشنوارهای نباشد و بازار را هم هدف قرار دهد. پس مجموعهای که در جشنواره پیشبینی شده و در دورههای بعد تقویت و تکمیل میشود، همه برای برآوردن این اهدافی است که از آنها نام بردم.
آمادهسازی اساسنامه سازمان نظام هنری
رییس سازمان سینمایی اعلام کرد تدوین اساسنامه سازمان نظام هنری که وزیر ارشاد بدان تاکید دارد در بخش سینما با همراهی خانه سینما در حال پیشرفت است.
به گزارش مهر، محمدمهدی حیدریان در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر همکاری سازمان سینمایی با خانه سینما در زمینه تدوین اساسنامه سازمان نظام هنری که سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید ویژه دارد، گفت: از همان روز اول که من به سازمان سینمایی آمدم مدیرعامل خانه سینما عضو شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی شد و در جلسات ما شرکت داشت تا نسبت به مسئولیت هایی که صنوف باید بر عهده گیرند مطلع شود و در جریان نوع برنامهریزی و سیاست گذاری ها قرار گیرد.
وی ادامه داد: در مورد سازمان نظام هنری باید بگویم که اساسنامه هایی که در حوزه هنر پیش از این کار شده بود به دولت ارائه شده است و مراحل آخر خود را سپری می کند که البته خانه سینما از تمام این مراحل باخبر است. همچنین مدتی پیش جلسه ای با اعضای خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر داشتیم که آنها نیز کمیته ای ایجاد کردند و مشغول تطبیق اساسنامه و آماده کردن آن برای این سه حوزه هستند.
معاون وزیر ارشاد حبر داد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول گرفته ایم که به محض آماده شدن این مراحل، بررسی سازمان نظام هنر در اولویت قرار گرفته و خارج از نوبت مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان هر چه سریع تر این نظام را تشکیل داد.
وی در پاسخ به اینکه آیا جشنواره فیلم فجر سال آینده نیز به صورت تفکیک شده بخش ملی و جهانی برگزار می شود یا خیر، بیان کرد: برای تصمیم گیری در این زمینه بسیار زود است. البته این را هم باید بگویم که بعد از پایان جشنواره فیلم فجر سال گذشته یک کمیته فنی تشکیل شده است که بررسی های لازم درباره چگونگی برگزاری جشنواره صورت گیرد. قطعا تغییرات و تفاوت هایی در جشنواره خواهیم داشت اما این که این تغییرات با تفکیک دو بخش ملی و جهانی همراه شود یا خیر ظرف ۲ ماه آینده مشخص می شود.
حیدریان در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا محمد حیدری به عنوان دبیر جشنواره ملی فیلم فجر ابقا می شود، گفت: برنامه ها، سازمان و تشکیلات را معرفی می کند و سازمان نیز مدیر خود را معرفی می کند. باید دید ساز و کارهای جشنواره چه می شود و از چه بخش هایی تشکیل می شود تا برای آن مدیر مناسب انتخاب شود.